اصفهان- ایرنا- رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: ورود صنعت و بخش خصوصی به مساله آموزش در دانشگاه‌ها باعث می‌شود تا دانشجویان، رشته‌های تحصیلی را با انگیزه بیشتر و به‌صورت کاربردی فرا بگیرند و دغدغه کمتری برای یافتن شغل در آینده داشته باشند.

پیام نجفی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اشتغال‌زایی به‌ویژه برای دانش آموختگان دانشگاهی را یکی از مسائل اساسی کشور خواند و اظهار داشت: رشته‌های تحصیلی زیادی وجود دارد که نیاز وافری به متخصصان آن در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی احساس می‌شود اما به‌دلایلی مانند باورهای نادرست یا شناخت ناکافی مردم از آنها، مخاطبان چندانی برای جذب به این رشته‌ها نداریم.

وی اضافه کرد: اگر بخش خصوصی و صنایع فعال در این رشته‌ها در عرصه آموزش عالی مشارکت داشته باشند، می‌توان دانشجویان را متناسب با فضای کاری موجود و نیازهای آن آموزش داد و همین امر به توانمندسازی و استخدام آنها در این واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی کمک بسیاری می‌کند.

وی  از جمله این رشته‌ها را مهندسی معدن و زمین شناسی دانست و خاطرنشان کرد: ما ذخائر معدنی زیاد و صنعت مهمی در این زمینه در کشور داریم که می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد داشته باشد اما نیاز به آموزش متخصصان مستعد در این بخش به شدت احساس می‌شود.

رییس دانشگاه آزاد اصفهان به راه اندازی دانشکده مهندسی معدن با همکاری بخش خصوصی در این واحد اشاره کرد و گفت: با هم اندیشی با یک هولدینگ صنعتی و با هدف مهارت افزایی در بین دانشجویان، این دانشکده راه اندازی می شود.

نجفی برای اشاره به اینکه این کار برای نخستین بار در این دانشگاه و در ادامه اجرای طرح پویش انجام شد، افزود: در این طرح، دانشجویان همزمان با دوران تحصیل در رشته خود، اشتغال خواهند داشت که برای تحقق آن با برخی صنایع و سازمان‌های استان، هماهنگی لازم صورت گرفته است.

وی با بیان‌اینکه در طرح پویش دانشجویان در حین تحصیل، درآمد نیز دارند و با محیط کار مرتبط با رشته تحصیلی خود آشنا می‌شوند،  ادامه داد: در راه اندازی دانشکده مهندسی معدن با مشارکت بخش خصوصی نیز مقرر شد که این شرکت، هزینه تحصیل دانشجویان را بپردازد و در مهارت افزایی و تخصص گرایی آن همکاری داشته باشد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، دیگر رشته‌هایی که زمینه چنین مشارکتی دارد را باغبانی و گلخانه، علوم دامی، مهندسی صنایع و آب دانست و تاکید کرد: خلاء نیروی متخصص در بسیاری از این رشته‌ها احساس می‌شود و بر خلاف باور عموم، برخی از آنها صنایع پردرآمد و توسعه محور هستند.

دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان دارای ۲۸ واحد و مرکز با حدود ۷۵ هزار دانشجو، ۲ هزار عضو هیات علمی تمام وقت و چهار هزار استاد نیمه‌وقت است که حدود ۳۵ درصد از دانشجویان آن در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند.