۳ مهر ۱۴۰۲، ۱۵:۱۰
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85238447
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سه هزار و ۵۰۰ دانشجو در اصفهان در طرح "پویش ویژه اشتغال" شرکت کردند

اصفهان-ایرنا-رییس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گفت: حدود سه هزار و ۵۰۰ دانشجوی این دانشگاه در سطح استان در طرح "پویش ویژه اشتغال" شرکت کردند که تاکنون حدود ۱۰ درصد از آنها استخدام شده‌اند.

به گزارش ایرنا، پیام نجفی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در اصفهان افزود: "پویش"، طرحی ملی است که با هدف کمک به رفع معضل اشتغال جوانان ارائه شده و از سال ۱۳۹۸ تاکنون در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در حال اجراست.

وی با تاکید براینکه، اشتغال یکی از دغدغه‌های اصلی دانشجویان است، اظهار داشت: در طرح پویش ویژه اشتغال، دانشجویان همزمان با تحصیل، با صنعت ارتباط دارند و می‌توانند از شرایط اشتغال برخوردار شوند.

نجفی با اشاره به اینکه اجرای این طرح از سه سال گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان آغاز شده است، اضافه کرد: در این طرح بدنبال این هستیم که دانشجویان در مقاطع مختلف، حین تحصیل وارد محیط کار مرتبط با رشته خود شوند.

وی با بیان همکاری نهادهای مختلف مانند اتاق بازرگانی و صنایع در اجرای این طرح گفت: در این طرح، قراردادی بین دانشگاه، دانشجوی متقاضی و صنعت بسته می شود و دانشجو حین تحصیل در واحد صنعتی یا نهاد مربوطه نیز مشغول بکار شده و وجهی نیز به او پرداخت می‌شود.

رییس دانشگاه آزاد اصفهان با اشاره به اینکه برخی از دانشجویان شرکت‌کننده در این طرح نیز استخدام شده‌اند، افزود: اجرای این طرح علاوه بر برطرف کردن دغدغه اشتغال به ارتقای کیفیت آموزش نیز کمک بسیاری می‌کند.

نجفی با بیان اینکه این طرح تاکنون برای رشته‌های مختلف فنی و مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی دیده شده است، تصریح کرد: واحدهای صنعتی و خدماتی با کمبود نیروی انسانی در برخی از حوزه ها مواجهند و اجرای طرح پویش به رفع این مشکل نیز کمک خواهد کرد.

به گفته وی، اگر دانشجویان حین تحصیل وارد بازار کار شوند، بهتر می‌توانند برای ایجاد شرکت های فناور و دانش بنیان اقدام کنند و محصولات آنها به نیازهای جامعه نزدیکتر خواهد بود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه گذراندن طرح پویش جزو واحدهای درسی اختیاری این دانشگاه است، خاطرنشان کرد: مدت زمان گذراندن این طرح ۲۴۰ ساعت است و دانشجویان می توانند در هشت ترم تحصیلی از آن استفاده کنند.

نجفی همچنین با تاکید بر اینکه اصفهان ظرفیت بسیاری برای جذب دانشجویان خارجی و توسعه گردشگری علمی و فرهنگی دارد، گفت: تحصیل در دانشگاه های اصفهان، فرصت بسیار خوبی برای بسیاری از کشورهای آسیایی و منطقه است.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر دانشگاه آزاد اصفهان(خوراسگان) حدود پنج هزار و ۵۰۰ دانشجوی خارجی دارد، افزود: عمده این دانشجویان در زمان همه‌گیری ویروس کرونا جذب شدند.

وی همچنین با بیان اینکه افزایش شهریه تحصیلی در دانشگاه آزاد متناسب با رشته و سطح واحد دانشگاهی صورت گرفته است، تصریح کرد: بطور کلی می توان گفت که شهریه دانشجویان خارجی در قیاس با دانشجویان ایرانی از نظر ارزش ریالی، حدود ۲ برابر است.

نجفی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در باره برخی از واحدهای دانشگاه آزاد که با کاهش تعداد دانشجو مواجه شده‌اند، توضیح داد: در سال‌های گذشته برخی از واحدهای دانشگاهی با توجه به جمعیت و نیاز مناطق شکل گرفتند اما امروز توزیع دانشجویان در برخی از واحدها، نامتوازن است و تعداد آنها در بعضی دانشگاه ها بشدت کاهش یافته است به همین دلیل در زمان حاضر از برخی از این واحدهای دانشگاهی بیشتر برای امور فناوری، مهارت‌آموزی یا آموزش مدارس استفاده می شود.

به گفته وی، تعداد دانشجویان در استان کاهش یافته و از حدود ۳۰۰ هزار به ۲۰۰ هزار نفر رسیده اما تعداد آنها در دانشگاه آزاد استان اصفهان در زمان حاضر در اوج خود قرار دارد و به بیش از ۸۰ هزار نفر رسیده که ۴۰ درصد از کل دانشجویان استان را شامل می‌شود.

معاون فناوری دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه تاکنون سه هزار و ۵۰۰ دانشجو در واحدهای مختلف این دانشگاه در سطح استان برای شرکت در طرح پویش داوطلب شده‌اند، گفت: تاکنون قرارداد یکهزار و ۷۵۰ نفر منعقد شده که از بین آنها ۱۰ درصد آنها بورسیه تحصیلی دریافت کرده‌ و ۱۰ درصد نیز استخدام شده‌اند.

اکبر پیرستانی با بیان اینکه تاکنون استقبال خوبی در رشته های صنعتی، علوم پایه و کشاورزی از طرح پویش صورت گرفته است، تصریح کرد: از طرف صنایع نیز بیشترین اقبال از سوی شرکت های کوچک و متوسط بوده است.

وی، یکی از چالش های اجرای این طرح را خدمت سربازی دانشجویان پسر دانست و از مسوولان خواست تا با فعال کردن طرح‌هایی مانند "سرباز صنعت" به رفع این مساله کمک کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان دارای ۲۸ واحد و مرکز با حدود ۸۲ هزار دانشجوست که ۳۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو در دانشگاه آزاد واحد اصفهان(خوراسگان) تحصیل می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha