بجنورد-ایرنا- مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: برگزاری آیین سوگواری دهه اول محرم در حالی برگزار شد که بیش از ۸۰ درصد از هیات های عزاداری در استان پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کردند.

حجت الاسلام  حمید رفیعی روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال مراسم عزاداری و سوگواری دهه نخست محرم در هیت ها بسیار با شکوه تر و پرشورتر برگزار شد و خوشبختانه دستورالعمل های بهداشتی در این آیین مورد توجه بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: شیوع کرونا سبب شد تا امسال اجتماع بزرگ عاشورایی در هیچ نقطه از استان برگزار نشود و برنامه محوری به مناسبت سالروز شهادت اباعبدالله الحسین(ع) برپا نشد.

وی افزود: عزاداران در هر هیات و هر تکیه به صورت مجاز در مقابل هیات حضور یافته و بدون دسته روی و بدون حرکت در خیابان ها به سوگواری پرداختند.

وی با تاکید بر اینکه عاشورای امسال تجمیع هیات ها و سوگواری تجمیعی نداشتیم گفت: دسته روی و حرکت عزاداران حسینی در خیابان در روز عاشورا بر خلاف دستورالعمل های بهداشتی کرونا بود که در این زمینه اطلاع رسانی شده بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی تصریح کرد: نماز ظهور عاشورای امسال هم به جماعت اما به صورت مجزا در هر هیات برگزار شد.

حجت الاسلام رفیعی خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع کرونا و لزوم رعایت فاصله اجتماعی، برگزاری نماز ظهر عاشورا به صورت یکپارچه، لغو شد.

وی گفت: اطعام عزاداران حسینی امشب هم در هیات ها انجام نمی شود و توزیع غذا تنها به صورت بیرون بر انجام می شود، نیکوکاران می توانند غذاها و نذور خود را به صورت بیرون بر میان عزاداران توزیع کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی اظهار داشت: توزیع غذا در روستاها در درب خانه ها مانعی ندارد و برای جلوگیری از شیوع کرونا از عزاداران حسینی انتظار می رود در برگزاری سوگواری ها از ماسک استفاده کرده و فاصله اجتماعی را رعایت کنند. 

در خراسان شمالی  هزار و ۲۰۰ هیات عزاداری ثبت شده است.

اکنون هر هشت شهرستان خراسان شمالی در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.