تهران- ایرنا- وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم با انتشار پیامی درگذشت هرمز فرهت موسیقیدان شناخته شده کشور را تسلیت گفت و نوشت:‌ آثار زنده یاد هرمز فرهت با فرهنگ و هویت ایرانی گره خورده بود.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در پیامی ضمن تسلیت تاسوعا و عاشورای حسینی، درگذشت هرمز فرهت، از استادان موسیقی کشورمان را تسلیت گفت.

اسماعیلی در این پیام آورده است: «هنرمند شمعی است افروخته/ که تا چشم برهم زنی سوخته. با اندوه فراوان استاد هرمز فرهت، موسیقیدان بزرگ ایرانی روی در نقاب خاک کشید. او از جمله پیشتازان و نام آورانی بود که سال ها برای بسیاری از فیلم های ایرانی آهنگ ساخت. آثار زنده یاد هرمز فرهت با فرهنگ و هویت ایرانی گره خورده بود. حتی رساله ایشان با عنوان «مفهوم دستگاه موسیقی ایرانی» در دانشگاه کمبریج چاپ و منتشر گردید.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در انتهای پیام خود آورده است: اینجانب ضمن تعزیت عزای سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) فقدان این استاد موسیقی را به جامعه هنرمندان ارجمند جمهوری اسلامی ایران تسلیت می گویم. روحش شاد و نامش ماندگار باد. به قول حکیم توس: مرا نام باید که تن مرگ راست.

به گزارش ایرنا،‌ هرمز فرهت از جمله آهنگسازان بزرگ موسیقی ایرانی است که تحقیقات متنوع و متعددی در حوزه‌های مختلف موسیقی کرده است و یکی از آثار مهم او در حوزه موسیقی فیلم به موسیقی فیلم «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی برمی‌گردد.

هرمز فرهت سال ۱۳۰۷ در تهران متولد و از دانشگاه UCLA در رشته موسیقی فارغ‌التحصیل شد. او سپس در رشته آهنگسازی کالج میلز در رشته آهنگسازی نزد داریوس میو آموزش دید و در نهایت از یو.سی.ال.ای دکترای موسیقی‌شناسی دریافت کرد. فرهت سال ۱۳۳۶ در طول پژوهش‌های خود برای دریافت دکترای موسیقی‌شناسی، با استفاده از بورس بنیاد فورد به ایران آمد و نزد حسین صبا (سنتور) و نصرالله زرین‌پنجه (سه‌تار) با موسیقی کلاسیک ایرانی آشنا شد.

پایان‌نامه دکترای او نیز با عنوان «مفهوم دستگاه در موسیقی ایران» سالها بعد توسط انتشارات دانشگاه کمبریج در بریتانیا به چاپ رسید و با ترجمه مهدی پورمحمد در تهران منتشر شد. این آهنگساز ایرانی در سال‌های پایانی تحصیل در آمریکا، مدتی دانشیار دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس بود. پس از بازگشت به ایران از سال ۴۹ تا ۵۳ مدیر بخش موسیقی دانشگاه تهران و در سالهای بعد نایب رییس دانشگاه فارابی، استاد دانشگاه تهران و ... بود. او بعد از مهاجرت از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۵ رییس دانشکده موسیقی دانشگاه دوبلین بود.

ساخت قطعاتی همچون «راپسودی مازندرانی» (برای ارکستر)،«سه مینیاتور ایرانی» (برای پیانو)،«کنسرتو برای کلارینت و ارکستر» و کوارتت زهی از جمله فعالیت‌های اوست. موسیقی فیلم‌های «دایره مینا»، «پستچی»، «آقای هالو» و ... نیز از دیگر کارهای اوست.