بجنورد- ایرنا- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: اکنون ۵۱۰ روستا از ۷۲۱ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت استان به راه آسفالته دسترسی دارند که معادل ۷۱ درصد این مناطق است.

جعفر شهامت روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در کشور ۸۴ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار به راه آسفالته دسترسی دارند که خراسان شمالی در این شاخص ۱۳ درصد از میانگین کشوری عقب است.

وی افزود: البته راهسازی و آسفالت راه های روستایی خراسان شمالی از مناطق پرجمعیت آغاز شده است از این رو اکنون ۸۴ درصد از جمعیت استان در روستاها راه مناسب دارند که این رقم در کشور ۹۴ درصد است و بر این اساس در این شاخص هم۱۰ درصد از میانگین کشوری عقب هستیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: به لحاظ طول راه ها هم وضعیت راه های روستایی استان مناسب نیست؛ اکنون  کمتر از ۵۰ درصد از طول راه ها در این محورها آسفالت است که هفت درصد از میانگین کشور عقب است.

وی با بیان اینکه طول راه های روستایی استان چهار هزار و ۵۶۲ کیلومتر است که ۲ هزار و ۴۱ کیلومتر آن، آسفالت است خاطرنشان کرد: اگر ۶۰۰ کیلومتر از این مسیر آسفالت شود، میزان بهره مندی روستاییان ساکن در روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از راه مناسب به بیش از ۹۰ درصد خواهد رسید.

شهامت با اشاره به مشکلات اعتباری برای اجرای پروژه ها در راه‌های روستایی گفت: در سال ۹۶ حدود ۱۲۰ کیلومتر راه روستایی در استان آسفالت شد و این رقم در سال ۹۷ به ۲۵ کیلومتر و در سال سال ۹۸ به حدود ۴۰ کیلومتر رسید که علت کاهش آن کمبود منابع و نبود قیر رایگان بود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ هم محدودیت منابع گریبانگیر بود و پیش بینی می شود تا پایان شهریورماه امسال ۲۵ کیلومتر راه روستایی در استان آسفالت شود که تاکنون ۱۰ کیلومتر از این طول آسفالت شده است.

طول راه های خراسان شمالی بدون احتساب راه های روستایی، یکهزار و ۳۴۳ کیلومتر است که ۱,۵۴ درصد از راه های کشور را به خود اختصاص داده است.

اکنون ۱۶۶ کیلومتر بزرگراه، ۴۳۲ کیلومتر راه اصلی و ۷۴۵ کیلومتر راه فرعی در این استان وجود دارد.

طول راه های روستایی استان هم چهار هزار و ۶۵۴ کیلومتر است که ۳,۶ درصد از راه های روستایی کشور را دارد و در رتبه ۱۳ استان های کشور قرار گرفته است.

طول راه های شریانی استان هم ۶۳۷ کیلومتر است که ۱,۸ از راه های شریانی کشور را به خود اختصاص داده است.