ارتقای شاخص توسعه راه های روستایی خراسان شمالی نیازمند نگاه ویژه دولت

بجنورد-ایرنا- روستایی بودن خراسان شمالی یک ظرفیت برای توسعه این خطه از کشور است اما برای حفظ این وضعیت و کمک به رونق اقتصادی، باید امکانات اولیه در این مناطق تقویت شود که مهم ترین آن راه بوده و این مطالبه ای است که مردم انتظار دارند در سفر امروز -پنجشنبه- دولت به استان محقق شود.

خراسان شمالی از معدود استان هایی است که نسبت مردم ساکن در مناطق روستایی آن قابل توجه است، زندگی بخش زیادی از مردم خراسان شمالی با تولید و اشتغال در روستاها گره خورده است، اما یکی از مشکلات اصلی در مناطق روستایی خراسان شمالی نبود راه مناسب است.

بر اساس این گزارش ۴۴ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در روستاها ساکن هستند و ۳۰ تا ۴۰ درصد از مردم شهر به روستاها تردد دارند بر این اساس۷۰ تا ۸۰ درصد راه های فرعی وروستایی مهم است.

اگر وضعیت راه های روستایی بهبود یابد و در صورتی که منابع و اعتبارات لازم به منظور حل مشکلات این حوزه به خوبی پیگیری و تخصیص یابد، تاثیر بهبود این وضعیت در سایر بخش های مناطق روستایی هم قابل مشاهده خواهد بود.

کارشناسان می گویند نبود راه مناسب در روستاهای خراسان شمالی سبب شده که اقتصاد در این مناطق  رونق مناسبی نداشته باشد، معیشت روستاییان با مشکل روبه رو است، روستاهای بکر خراسان شمالی مستعد سرمایه گذاری است و ظرفیت های بسیاری برای توسعه دارد اما این استعدادها و ظرفیت ها به علت مشکل راه، بدون استفاده باقی مانده است.

۲۲۰ کیلومتر راه باید ساخته شود

ارتقای شاخص توسعه راه های روستایی خراسان شمالی نیازمند نگاه ویژه دولت

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی در این باره گفت: ۱۸۶ خانوار ساکن در ۴۸ روستای بالای ۱۰۰ خانوار استان راه مناسب ندارد که برای تامین راه مناسب در این روستاها ۲۲۰ کیلومتر راه باید ساخته شود و در این زمینه اجرای طرح ها چهار هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و تامین این میزان اعتبار در دست پیگیری است.

جعفر شهامت اظهار داشت: بیشترین روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار که راه مناسب ندارد مربوط به شهرستان های بجنورد، رازوجرگلان، مانه و سملقان و شیروان است که با توجه به وضعیت و شرایط توپوگرافی و بالابودن هزینه راهسازی در این شهرستان ها، نیاز به اقدام فوری در این زمینه وجود دارد.

وی با بیان اینکه ۱۸ روستای بالای ۱۵۰ خانوار هم از داشتن راه مناسب بی بهره اند گفت: اکنون ۸۴ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان، دست کم راه آسفالته دارند و ۴۴ درصد از طول راه ها در این محورها آسفالت است و بر این اساس اکنون بهره مندی جمعیت روستاییان استان از راه مناسب ۱۱ درصد از میانگین کشور کمتر است.

وی افزود: اکنون ۲۰۵ روستا بالای ۲۰ خانوار استان با ۱۶ هزار ۲۷۷ خانوار جمعیت راه مناسب ندارند و بیشترین این روستاها در شهرستان های شیروان، مانه و سملقان و اسفراین است، وضعیت روستاها در شهرستان های گرمه و جاجرم بهتر از سایر شهرستان ها است.

وی خاطرنشان کرد: تکلیف قانون برای ساخت راه در محورهای روستایی، برای روستاها با جمعیت بالای ۲۰ خانوار جمعیت است بر این اساس ۶ درصد از تکلیف باقی مانده دولت در  این زمینه، در استان خراسان شمالی است و درصورتی که اعتباری در سطح کشور به راه روستایی اختصاص می یابد ۶ درصد به خراسان شمالی اختصاص داده شود که بتوانیم کمبودها را رفع کنیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: اکنون ۴۴ درصد از طول راه روستایی استان معادل ۲ هزار و ۴۵ کیلومتر آسفالت و ۲ هزار و ۵۱۶ کیلومتر هنوز آسفالت نیست.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: کل طول راه های روستایی خراسان شمالی چهار هزار و ۶۵۲ کیلومتر است و از این میزان ۲ هزار و ۶۵ کیلومتر آسفالت شده و بقیه شوسه و خاکی است.

جعفر شهامت اظهار داشت:  شاخص برخورداری از آسفالت راه‌های روستایی استان بر اساس برخورداری جمعیت روستاهای بالای ۲۰ خانوار از راه آسفالته، ۸۳.۴ درصد و از میانگین کشوری ۱۰ درصد کمتر است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی افزود: با توجه به مساعدت استاندار و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی برنامه آسفالت حداقل ۶۰ کیلومتر راه روستایی حداکثر تا شهریور امسال اجرا می‌شود و بقیه تکمیل پروژه‌ها متناسب با اعتبارات سال مالی ۱۴۰۱ بدون وقفه ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه اکنون ۵۱۰ روستا از ۷۲۱ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت استان به راه آسفالته دسترسی دارند که معادل ۷۱ درصد این مناطق است اظهار داشت: در کشور ۸۴ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار به راه آسفالته دسترسی دارند که خراسان شمالی در این شاخص ۱۳ درصد از میانگین کشوری عقب است.

وی افزود: البته راهسازی و آسفالت راه های روستایی خراسان شمالی از مناطق پرجمعیت آغاز شده است از این رو اکنون ۸۴ درصد از جمعیت استان در روستاها راه مناسب دارند که این رقم در کشور ۹۴ درصد است و بر این اساس در این شاخص هم۱۰ درصد از میانگین کشوری عقب هستیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: به لحاظ طول راه ها هم وضعیت راه های روستایی استان مناسب نیست؛ اکنون  کمتر از ۵۰ درصد از طول راه ها در این محورها آسفالت است که هفت درصد از میانگین کشور عقب است.

شهامت با اشاره به مشکلات اعتباری برای اجرای پروژه ها در راه‌های روستایی گفت: در سال ۹۶ حدود ۱۲۰ کیلومتر راه روستایی در استان آسفالت شد و این رقم در سال ۹۷ به ۲۵ کیلومتر و در سال سال ۹۸ به حدود ۴۰ کیلومتر رسید که علت کاهش آن کمبود منابع و نبود قیر رایگان بود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ هم محدودیت منابع گریبانگیر بود و پیش بینی می شود تا پایان شهریورماه امسال ۲۵ کیلومتر راه روستایی در استان آسفالت شود که تاکنون ۱۰ کیلومتر از این طول آسفالت شده است.

آسفالت ۸۴ کیلومتر راه روستایی استان تا شهریور

مدیرکل راهداری خراسان شمالی از احداث و روکش آسفالت ۷۷ کیلومتر از راه‌های روستایی و فرعی استان در بهار امسال خبر داد و گفت: سعی می‌شود تا پایان شهریور این عدد به ۸۴ کیلومتر برسد.

وی افزود: در این مدت ۳۲ کیلومتر از راه‌های روستایی و فرعی شهرستان‌های مختلف آسفالت و ۱۴.۹ کیلومتر بهسازی و روکش شده.

وی بیان داشت: پیش بینی می‌شود تا شهریور ماه امسال با احتساب اقدامات اخیر ۸۴ کیلومتر راه روستایی و فرعی استان در شهرستان‌های مختلف بهسازی و آسفالت شوند.

شهامت گفت: اعتبار مورد نیاز برای این موضوع بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

خراسان شمالی استان بدون پل در محورهای روستایی 

بارش باران و جاری شدن سیل که همواره با بسته شدن راه های روستایی همراه است به گونه ای دیگر ضعف زیرساخت ها در این استان را نمایان می کند.

ارتقای شاخص توسعه راه های روستایی خراسان شمالی نیازمند نگاه ویژه دولت

نبود زیرساخت های مناسب در بخش راه و ابنیه فنی موجب شده تا بارندگی های نه چندان شدید هم در این استان به سیلهای مخرب تبدیل شود، علاوه بر آن نبود پل در محورهای روستایی این استان سبب شده تا در هر بارندگی و جاری شدن سیل، ارتباط روستاها قطع شود. 

روستاهای استان با ساختاری به نام پل و ابنیه فنی بیگانه اند، روستاهای بدون راه مناسب و یا بدون پل در این استان بسیار زیاد است در بسیاری از مناطق هم بستر رودخانه ها تبدیل به راه شده و همین امر سبب مسدود شدن محور در زمان بارندگی ها می شود. 

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی هم با بیان اینکه نبود پل در محورهای روستایی مشکل این اهالی است که سبب شده در زمان سیل و بارندگی ها ارتباط قطع شود گفت: برای حل مشکل تردد روستاییان از محورهای سیل گیر، پارسال ۱۵ دستگاه پل در این مسیرها ساخته و بهره برداری شد. 

محمد مشتری اظهار داشت: پس از وقوع بارندگی سیل آسای بهار سال ۹۸ و بروز مشکلات بسیار در قطع ارتباط اهالی، ساخت ۲۷ دستگاه پل در برنامه قرار گرفت و اکنون ساخت ۱۵ دستگاه پل اتمام یافته، همچنین هشت دستگاه پل در دست ساخت و چهار دستگاه پل در برنامه ساخت است.

وی درباره ورود خیران برای ساخت پل در محورهای روستایی استان گفت: ساخت سه دستگاه پل در شهرستان راز و جرگلان با مشارکت خیران پیگیری شد، این پل ها در یکه سعود بصورت خیر ساز، گرکز و امانلی با مشارکت این اداره کل ساخته شد. 

معاون راهدرای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی افزود: ساخت چهار دستگاه پل در خرتوت و کهنه جلگه شهرستان مانه و سملقان با همت بنیاد علوی در  دست اجرا است.

بر اساس اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی در بهار ۹۸ بر اثر بارندگی ها و سیلاب راه ارتباطی حدود ۸۰ روستای این استان مسدود شده بود. 

بر اساس این گزارش ۴۴ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در روستاها ساکن هستند و ۳۰ تا ۴۰ درصد از مردم شهر به روستاها تردد دارند بر این اساس۷۰ تا ۸۰ درصد راه های فرعی و روستایی مهم است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha