بجنورد- ایرنا- دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی گفت: بزودی ۱۰۰ نفر از معتادین متجاهر استان در مراکز ماده ۱۶ علیه کرونا واکسینه می شوند.

سعید آیتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ماه گذشته پیگیری های ستاد مبارزه با مواد مخدر برای واکسینه شدن معتادان متجاهر مراکز ماده ۱۶ به موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منجر شده است.

وی در خصوص چرایی واکسینه شدن معتادان متجاهر، گفت: معتادان به مواد مخدر به دلیل استفاده از مواد و شرایط تغذیه ای سیستم ایمنی ضعیفی دارند به گونه ای که این افراد مستعد ابتلا به کووید ۱۹ هستند.

آیتی افزود: از سوی دیگر این معتادان پس از درمان ۶ ماهه یا یک ساله به جامعه بر می گردند و برای اینکه زنجیره انتقال ویروس را قطع کنیم باید  تعداد زیادی از این  افراد واکسینه شوند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی گفت: با توجه به وضعیت کرونایی استان، کمپ های ترک اعتیاد استان می توانند با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت کنند ولی بدلیل کاهش خود معرفی معتادان در مراکز ماده ۱۵، فعالیت برای بسیاری این مراکز با کاهش ظرفیت توجیه اقتصادی ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه خانه نشینی اجباری دانش آموزان،  روند افزایشی ابتلا به مواد مخدر را در بین این جمعیت متوقف کرده است،  اظهارداشت: به دلیل تعطیلی اجباری مدارس ناشی از همه گیری ویروس کرونا، دانش آموزان به اجبار تحت نظارت والدین خود بودند و این امر روی آوری به مواد مخدر را در آنها کاهش داده است.
آیتی افزود: براساس آخرین پیمایش میزان شیوع اعتیاد در بین دانش آموزان این استان حدود ۱.۷۲ درصد که یک درصد از میانگین کشوری پایین تر بود و در پیمایش جدید که سال گذشته انجام شد، تغییری در شیوع اعتیاد در دانش آموزان ایجاد نشد.

شیوع اعتیاد در خراسان شمالی نسبت به جمعیت فعال استان ۷.۲۱ درصد و نسبت به کل جمعیت ۱۱.۵۸ درصد است.