تهران - ایرنا- عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی می‌تواند منجر به بهبود وضعیت اقتصادی کشور شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «بهزاد علیزاده» روز دوشنبه در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: نمایندگان مخالف وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به موضوعات خاصی در این باره اشاره نکردند و بیشتر انتظاراتی که از وزیر پیشنهادی داشتند را عنوان کردند.

نماینده مردم دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره با بیان اینکه برخی از مشکلات مطرح شده به دولت قبل باز می‌گردد و طبیعی است که نباید وزیر پیشنهادی پاسخگو باشد، گفت: از رییس‌جمهوری تشکر می‌کنیم که در کابینه خود از نیروهای بادانش، باتجربه، جوان و متخصص استفاده کردند. البته تک تک اعضای کابینه از ویژگی‌هایی مانند جهادی بودن، انقلابی، فسادستیزی، تخصص و تلاش‌گری برخوردار هستند.

وی ادامه داد: ممکن است صاحب نظران در بیرون از مجلس نظرات و نقدهایی درباره اعضای کابینه پیشنهادی داشته باشند ولی در مجموع کابینه معرفی شده از وزن و توان لازم برای اداره کشور برخوردار است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه این وزارتخانه دارای چالش‌های بسیار بزرگی است و برای حل این چالش‌ها نیاز به برنامه است، ادامه داد: خوشبختانه برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای این وزارتخانه که از ترکیب سه وزارتخانه تشکیل شده و دارای مسئولیت‌ها و اختیاراتی مهم و بزرگی در کشور است، به نحوی است که می‌تواند در بهبود اقتصاد کشور نقش مهمی ایفا کند.

علیزاده با اشاره به نقش این وزارتخانه در تاثیر بر هلدینگ‌ها و شرکت‌های وابسته به صندوق بازنشستگی عنوان کرد: بخش بزرگی از اقتصاد و اشتغال کشور در اختیار این وزارتخانه است و با توجه به اهمیت این وزارتخانه، گستردگی و تنوع فعالیت‌ها و همچنین فرصت‌ها و تهدیدهایی که وجود دارد، فردی باید برای این مسئولیت انتخاب شود که برنامه محور، متخصص، سختکوش و توانمند باشد که عبدالملکی دارای این ویژگی‌ها است.

وی اضافه کرد: عبدالملکی دارای سوابقی از جمله مشاور وزیر امور اقتصادی و  دارایی، دبیر شورای اقتصادی صدا و سیما، عضو هیات مدیره صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر کشور و معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) است.به گواه صاحب نظران به واسطه تعامل محور بودن عبدالملکی موجب تحول در مجموعه هایی که در آن ها فعالیت کرده است شده است.

 نماینده موافق وزیر پیشنهادی تعاون ادامه داد: برخی از چالش های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شامل نامناسب بودن فضای کسب وکار، تداوم افزایش نرخ بیکاری، عدم تناسب نرخ دستمزد و تورم، معوقات حقوق کارگران در واحدهای تولیدی و صنعتی، همگرایی دولت، بخش کارگری و کارفرمایی، غیرفعال بودن ۴۰ درصد تعاونی ها، عدم تحقق سهم ۲۵ درصدی تعاون در اقتصاد کشور که اکنون کمتر از ۵ درصد است، اتکای همه جانبه سازمان بهزیستی به بودجه های دولتی و غفلت از سرمایه غیردولتی، بی عدالتی درمانی، تبعیض در ارائه خدمات درمانی در بیمه شدگان صندوق های مختلف، افزایش بدهی دولت به صندوق های بازنشستگی و عدم شفافیت در شرکت ها و صندوق‌های زیرمجموعه است.

وی با بیان اینکه عبدالملکی اشراف بر حوزه وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارد، تصریح کرد: وی راهکارهای علمی و عملی برای رفع چالش های این وزارتخانه ارائه داده  که بخشی از آن شامل بهبود فضای کسب وکار، حمایت همه جانبه از طرح های بخش خصوصی و تعاونی، توسعه کارآفرینی و مشاغل نوین و دانش بنیان، توسعه اشتغال در فضای مجازی، اصلاح قانون کار با مشارکت ذینفعان، حمایت از تشکل های کارگری به منظور کاهش مداخلات دولت، بازنگری قانون تعاون براساس قواعد تعاونی ها و شرایط بنگاه های اقتصادی، اجرای کامل نظام طبقه بندی مشاغل، توانمندسازی خدمت گیرندگان بهزیستی و عبور از رویکرد صدقه محور، تخصص گرایی و شایسته سالاری در انتصاب مدیران صندوق ها و شرکت ها، شفافیت کامل و گزارش دهی است.

نماینده مردم دهلران خاطرنشان کرد: توجه به استان ها و مناطق کمتر توسعه یافته پیرامونی و مرزی و عمل به برنامه‌های ارائه شده و ارائه گزارش های فصلی از جمله خواسته‌های نمایندگان از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.