مشهد- ایرنا- داروسازان و کارکنان شاغل در داروخانه ها از گروه‌هایی به شمار می روند که خطر ابتلا به کرونا در بین آنان به دلیل تماس با مبتلایان، زیاد است و این در حالی است که به گفته دست اندرکاران این حوزه رشادت های آنها طی ماه‌های مقابله با کرونا آنچنانکه باید دیده نشده است.

افزون بر ۱۰ نفر از داروسازان کشور بر اثر ابتلا به کرونا حین خدمت جان باخته‌اند که ۲ نفر آنان از خراسان رضوی هستند و این تعداد غیر از شاغلان در داروخانه ها است.

علاوه بر آن طی این مدت تعداد بسیاری از داروسازان و شاغلان در داروخانه ها حین خدمت به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.
پنجم شهریور ماه مصادف با روز بزرگداشت حکیم زکریای رازی و روز داروسازی در کشور نامگذاری شده است.
همگام با روز داروسازی دست اندرکاران این حوزه در خراسان رضوی از چالش ها و مشکلات خود در روزهای سخت کرونایی می گویند و معتقدند کمبود دارو و سرم و همچنین قاچاق دارو در دوران شیوع کرونا به اوج خود رسیده است.

هزار داروساز در خراسان رضوی فعالیت دارند

دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون حدود هزار داروساز عضو این انجمن هستند که ۱۰۰ نفر آنان داروخانه ندارند.

دکتر محمدرضا افخمی افزود: در مجموع ۸۹۰ داروخانه اعم از دولتی و خصوصی در خراسان رَضوی دایر است.
وی ادامه داد: بیشتر همکارانمان چه داروسازان و چه کارکنان داروخانه ها به خاطر اینکه در خط اول مبارزه با کرونا قرار دارند به این ویروس مبتلا شده‌ و در این میان ۲ نفر از داروسازان نیز به شهادت رسیده‌اند. 
دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: کمبود شدید اقلام دارویی یکی از معضلات مردم و داروسازان طی ۲ سال اخیر و بویژه طی دوران شیوع کرونا در این استان بوده است.
وی افزود: هم اکنون در رسته های مختلف مانند داروهای بیماری‌های قلبی و ریوی از قبیل اسپری و داروهای بیماران کرونایی با کمبود روبرو هستیم.
دکتر افخمی ادامه داد: گرچه معاونت غذا و دارو در زمینه بیماران کرونایی خوب عمل کرد ولی کمبود اقلام مرتبط با کرونا وجود دارد.
وی گفت: وزارت‌ بهداشت و سازمان غذا و دارو باید فکر اساسی برای رفع کمبود دارو بکند.

چالش‌های داروسازان در دوران کرونا

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان خراسان رضوی نیز گفت: در دوران شیوع کرونا همکاران ما در داروخانه‌ها با مراجعه متعدد بیماران کرونایی یا افرادی که ناقل بوده‌اند و همچنین با کمبودهای دارویی مواجه شده‌اند.
دکتر محسن نجفی افزود: داروسازان در شرایط بسیار نامساعد به جنگ با کرونا رفتند و کمیاب شدن اقلام دارویی مورد نیاز فشار دوچندان بر آنان وارد کرد.
وی ادامه داد: در این شرایط سامانه توزیعی به‌ جای اینکه بخش خصوصی را بیشتر مدنظر داشته باشد، اغلب بخش دولتی و داروخانه‌های وابسته به ارگان‌ها را تأمین کرد که این‌ امر باعث به حاشیه رانده شدن تلاش دیگر همکارانمان شد.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: از طرفی با توجه به مشکلات متعدد که برای شرکت‌های دارویی پیش‌آمده بود، شرایط تسویه‌های مالی بسیار نزدیک و گاهی فروش محصولات به صورت نقدی فشار مالی بسیار به داروخانه‌ها وارد کرد.
وی افزود: از سوی دیگر تمایل برخی شرکت‌ها به فروش کالاهایشان به شکل سبدی و تحمیل داروهای مازاد خود باعث شد هزینه انبارداری و نگهداری داروها افزایش یابد. 
دکتر نجفی ادامه داد: علاوه بر آن قطع برق و اینترنت و اجرای ناقص نسخه الکترونیک هم بر مشکلات همکاران ما افزود. 
وی گفت: کمبود داروهای ضد کووید ۱۹ معاونت‌ها و سازمان غذا و دارو را بر آن داشت که داروخانه‌هایی را انتخاب کند که بخش اعظم آنها داروخانه‌های دولتی، داروخانه آستان قدس رضوی، داروخانه هلال‌ احمر و داروخانه‌های وابسته به ارگان‌های نظامی بود که این‌ امر باعث به حاشیه رانده شدن داروخانه‌های بخش خصوصی شد.
عضو هیات‌ مدیره انجمن داروسازان خراسان رضوی افزود: در بحران کرونا به داروخانه‌های بخش خصوصی کم‌ توجهی شد و از ظرفیت و توانمندی داروخانه‌های بخش خصوصی نتوانستیم آنچنان که باید استفاده کنیم و تمام داروهای سهمیه‌ای را در داروخانه‌های وابسته به ارگان‌ها و داروخانه های دولتی متمرکز کردیم. 

محیط داروخانه ها از نظر ابتلا به کرونا آلوده است

یک داروساز مشهدی و مدیر روابط‌ عمومی انجمن داروسازان خراسان رضوی نیز گفت: تمام کارکنان داروخانه ها چه  شبانه‌ روزی و چه داروخانه‌های روزانه در دوران شیوع کرونا موظف بودند به رغم محدودیت‌های تردد و قرنطینه و خطر ابتلا به‌ کرونا در محیط کار خود حضور داشته باشند. 
دکتر نازی ناصری افزود: به دلیل مراجعه زیاد بیماران کرونایی به داروخانه ها ۲ نفر از همکاران داروساز به نام‌های دکتر "رهام مهدوی‌نیا" و دکتر "علی اکبر محمدی" حین خدمت به کرونا مبتلا شده و به جمع شهدای سلامت پیوستند.
وی ادامه داد: همچنین بسیاری از کارکنان داروخانه‌ها هم به کرونا مبتلا شدند که تعدادی از آنان نیز جان خود را از دست دادند.
این داروساز گفت: محیط داروخانه ها از نظر ابتلا به کرونا بسیار آلوده است و اغلب بیماران کرونایی بطور مستقیم برای گرفتن دارو به داروخانه مراجعه می‌کنند یا اطرافیان آنان که ناقل کرونا هستند، مراجعه به داروخانه دارند.
وی افزود: کمبود داروهای پرمصرف در درمان کرونا و سهمیه‌بندی آن نیز از مشکلات داروسازان در دوران شیوع این ویروس می‌باشد.
دکتر ناصری ادامه داد: این امر ممکن است ذهنیت منفی بین مردم ایجاد کند که داروسازان داروها را در دسترس بیماران قرار نمی دهند.
وی گفت: به علت تعداد زیاد مبتلایان به کرونا و افزایش مصرف برخی داروها ممکن است این داروها در داروخانه‌های شهر کمیاب شوند و علاوه بر آن در توزیع برخی داروها اولویت به بیمارستان‌ها داده شده و معاونت غذا و دارو سهمیه‌بندی را به گونه‌ای انجام داده که داروخانه‌های دولتی سهم بیشتری دارند و بخش خصوصی کمتر دیده شده است.

هم اکنون ۲۷ شهرستان از مجموع ۳۳ شهرستان استان خراسان رضوی در وضعیت قرمز، پنج شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان در شرایط زرد از نظر شیوع کرونا قرار دارند. 

در کشور نیز ۳۵۹ شهر در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی و ۳۰ شهر در وضعیت زرد هستند.

براساس آخرین آمار رسمی تاکنون چهار میلیون و ۸۳۳ هزار و ۱۳۵ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۹۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۰۴ هزار و ۷۱۶ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون چهار میلیون و ۵۳ هزار و ۲۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.