اردبیل - ایرنا - نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: پروژه راه‌آهن میانه – اردبیل روند مطلوبی دارد و تا پایان سال ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا، صدیف بدری در بازدید از پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه افزود: قرار بود عملیات ریل‌گذاری ۱۰۰ کیلومتر از مسیر راه‌آهن تا پایان سال ۹۹ اجرا شود ولی بنا به دلایلی اجرای آن به تاخیر افتاده است.

وی اضافه کرد: تا زمان تکمیل و بهره‌برداری این پروژه تلاش می‌کنیم و امید است در زمان مقرر این پروژه به اتمام برسد.

بدری گفت: طرح احداث راه‌آهن میانه اردبیل قبل از سال ۹۴ با کندی اجرا شد ولی با پیگیری‌های بعمل آمده شتاب خوبی گرفت و بنا به اعلام مسئولان اجرایی از پیشرفت قابل‌توجهی برخوردار بوده است.

وی  با بیان اینکه تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه و طرح اتصال آن به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان از طریق پارس‌آباد مغان قطعی است، افزود: مطالعات فاز اول امتداد طرح راه‌آهن اردبیل به پارس‌آباد مغان انجام و اجرای آن در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده است، ضمن اینکه اتصال آن به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان نیز در برنامه کاری قرار دارد.

بدری اظهارکرد: اجرای طرح راه‌آهن اردبیل به مغان از جمله موضوعات در حال پیگیری نمایندگان و مسئولان استان است و با ادامه احداث آن تا گمرک مرزی در شهرستان بیله‌سوار و پارس‌آباد مغان در واقع  کل استان به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد.

نماینده مردم اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی همچنین از اخذ ردیف ملی برای پروژه راه‌آهن اردبیل - پارس‌آباد مغان در بودجه سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: با اتصال راه‌آهن اردبیل به مغان و رسیدن به مرز ایران و جمهوری آذربایجان در واقع شاهد تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب کشور در استان اردبیل خواهیم بود.

پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه هم‌اکنون در ۱۲ قطعه شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت‌گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت با سرعت قابل قبول در حال اجراست.

مرتفع‌ترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۳ متر در مسیر آرپاچایی برای ایجاد ارتباط در این خط ریلی به اتمام رسیده  و علاوه بر آن، در طول مسیر ۲۷ کیلومتر تونل و هفت کیلومتر گالری نیز بازگشایی شده و در حال اجراست.

عملیات اجرایی راه‌آهن میانه - اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شده و در این مدت بارها مردم استان وعده‌های تحقق نیافته بسیاری برای افتتاح آن شنیده‌اند، اما با تامین اعتبار توسط بانک ملی ایران، عملیات اجرایی این پروژه سخت شتاب گرفته است.

در طرح راه‌آهن اردبیل - میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل دره‌ای بزرگ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا می‌شود.

حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهن‌آلات، میلگرد و کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد نیاز است.

پیشرفت فیزیکی طرح راه‌آهن اردییل - میانه که در ۱۲ قطعه در حال اجرا می‌باشد قابل قبول بوده و افتتاح آن تا پایان سال ۱۴۰۰ قطعی شده است.