به گزارش ایرنا از اعلام روز دوشنبه شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) سید کاظم طاهرزاده افزود: شرکت مشاور اروپایی که مسئولیت بررسی استانداردهای بینالمللی قطار ملی مترو را بر عهده دارد، به همراه شرکت مشاور همکار ایرانی خود، فرآیند مذکور را پیگیری می کند.
وی اضافه کرد: پس از برگزاری مراسم رونمایی رسمی از قطار ملی مترو در فروردین سال جاری که پروژهای با داخلی سازی ۸۵ درصدی همراه بود و ظرف ۱۸ماه به ثمر نشست، با استعلام از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از شرکتهای مشاور خارجی که مورد تایید این نهاد بود، مشخص و مراحل مربوط به مذاکره و عقد قرارداد با آن شرکت در دستور کار قرار گرفت.
طاهرزاده خاطرنشان کرد: اکنون با نهایی شدن قرارداد مشاوران خارجی و ایرانی، فرآیند اخذ تاییدیه فنی و استانداردهای بینالمللی قطار ملی مترو وارد مرحله اجرایی شده و پیشبینی ما این است که حداکثر ظرف سه ماه آینده، بتوانیم گواهینامههای لازم را برای امکان سیر قطار ملی در یکی از خطوط شبکه مترو به دست آوریم.
به گزارش ایرنا، ساخت و طراحی یک رام قطار هفت واگنه که به قطار ملی معروف است در راستای ماده ۵۸ قانون برنامه ششم با حمایت حمایت معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، صندوق شکوفایی و نوآوری در مدت ۱۸ ماه صورت گرفت.
نخستین قطار متروی ملی به عنوان یکی از ثمرات اتکا به دانش و توانمندی جوانان ایرانی پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ به بهرهبرداری رسید.
مرداد سال گذشته تفاهم نامه ای میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با شهرداری تهران منعقد شد تا به دنبال آن طی ۱۸ ماه، نخستین قطار ملی با همکاری و مشارکت جوانان نخبه کشور ساخته و دانش تولید قطار درون شهری تا ۸۵ درصد بومی سازی شود.
اسفند سال ۹۹ بود که مسئولان در بخش های مختلف ملی و شهری خبر از آماده سازی این قطار با اتکا به دانش بومی و توانمندی جوانان ایرانی می دادند؛ قطاری که بهره برداری از آن می تواند علاوه بر زمینه سازی برای دستیابی به تولید انبوه این نوع از ناوگان حمل و نقل عمومی، بستر ساز توانمندی در تعمیر و تجهیز آن نیز باشد.