علی امام روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا با اشاره به رونمایی از تولید یک رام قطار ملی مترو با هفت واگن که در روزهای گذشته صورت گرفت، افزود: بعد از رونمایی از تولید این رام قطار چون اولین بار است که تولید می شود، باید یک سری تست های خاص را بگذراند و تاییدیه هایی را به لحاظ عملکردی و ایمنی بگیرد.
وی تصریح کرد: در همه جای دنیا وقتی یک مدل از قطار تولید می شود، چندین ماه فرصت گذاشته می شود تا تست های لازم انجام و تاییدیه ها اخذ شود و بعد مسافرگیری صورت گیرد. برآورد ما این است که ۶ ماه زمان نیاز است تا تست های لازم انجام و وارد شبکه متروی تهران شود.
امام در خصوص تولید این رام قطار مترویی یادآور شد: در برنامه پنج ساله ششم تکلیفی به دولت دوازدهم شده بود که وزارت صنایع با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی تا پایان برنامه یعنی سال ۱۴۰۰ تجهیزات صنایع ریلی را به داخلی سازی ۸۵ درصدی برسانند. در این راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تیر ماه سال ۹۸ قراردادی سه جانبه با شرکت متروی تهران به همراه صندوق نوآوری و شکوفایی امضا کرد تا ظرف مدت ۱۸ ماه این اتفاق بیفتد.
مدیرعامل متروی تهران ادامه داد: بعد از امضای قرارداد و با همتی که تمام دست اندرکاران انجام دادند و حمایتی که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی انجام شد، در مدت ۱۸ ماه این اتفاق افتاد و تولید یک رام قطار مترو هفت واگنه در داخل کشور در سال ۱۴۰۰ در مراسم رسمی صورت گرفت.
افزایش عمق داخلی سازی قطار مترو از ۳۰ به ۸۵ درصد
وی گفت: از زمانی که تولید واگن های مترو در کشور در دهه ۸۰ شروع شد، بیش از ۷۰ درصد اجزای واگن ها برای قطارهای متروی تهران و سایر کلان شهرها از خارج از کشور و به ویژه از کشور چین وارد می شد، اما اتفاقی که در این روزها افتاده و به نتیجه نیز رسیده، این است که عمق داخلی سازی از ۳۰ به ۸۵ درصد رسید.
امام با بیان اینکه در این رونمایی دو نکته قابل توجه است، یادآور شد: طراحی ها در داخل کشور انجام شده، یعنی دانش مهندسی در کشور برای طراحی قطارهای مترویی ایجاد شده و بعد از آن توانمندسازی ساخت واگن با ساختن یک رام قطار مترو با هفت واگن در این پروژه تجلی پیدا کرده است.
وی خاطرنشان کرد: نکته دوم اینکه این امر یک اتفاق تاریخی و استثنایی است که برای نخستین بار در کشور انجام می شود. میزان ارزبری خارجی در گذشته ۷۰ درصد بود که اکنون با ساخت داخل میزان ارزبری به حداکثر ۳۰ درصد رسیده است.
مدیرعامل متروی تهران افزود: منابع مالی این پروژه با کمک معاونت علمی ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و شهرداری تهران تامین شده است. ولی شرکت های فعال در طراحی و ساخت این رام قطار، عمدتا ترکیبی از شرکت های دولتی و خصوصی بوده اند که از جمله می توان از مجموعه واگن سازی تهران خصوصی، مجموعه مپنا، جهاددانشگاهی و مجموعه شرکت تیوان ترمز و ۱۸ مجموعه دیگر که با این مجموعه ها همکاری داشتند و بخش خصوصی هستند، نام برد.
وی یادآور شد: به هر حال این یک نمونه قطار باید در کشور انبوه سازی شود و قراردادهای انبوه سازی در کشور اتفاق افتد و از ظرفیتی که در این پروژه ایجاد شده در صنعت کشور برای ساخت قراردادهای بعدی استفاده شود.
امام گفت: دولت در برنامه پنج ساله ششم موظف شده بود ۲ هزار دستگاه واگن برای متروی تهران و سایر کلان شهرها تهیه کند. این تعهد وجود دارد و دولت باید برای تامین این تعداد از تجارب ملی استفاده کند. در پایان سال ۹۹ در مترو تهران نیز قرارداد تولید ۱۰۵ دستگاه واگن با شرکت واگن سازی تهران بسته و قرار شد تا حد امکان از تجارب قطار متروی ملی استفاده شود و آن قرارداد در سال ۱۴۰۰ در حال عملیاتی شدن است.
نظر شما