خلیل رنجبر روز چهارشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد تاکنون چهار هزار و ۶۲ نفر به مرحله تخصصی هوش ارجاع داده شده اند که یک هزار و ۸۰۰ نفر دیر آموز و ۱۱۵ نفر نیز آموزش پذیر تشخیص داده شده است و به مدارس استثنایی معرفی شده اند.
وی افزود: همچنین ۵۵۴ نفر به مرحله تخصصی شنوایی ارجاع داده شدند که از این تعداد ۲۹ نفر مشکل شنوایی یکطرفه، ۲۱ نفر نیاز به سمعک وهمچنین ۹ نفر با استفاده از معلم رابط تلفیقی و وسایل کمک آموزشی به مدارس عادی و سه نفر نیز به مدارس ناشنوایان معرفی شدند.
رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان ادامه داد: ۱۳هزار و ۳۷۶ نفر نیز به مرحله تخصصی بینایی ارجاع داده شدند که از این تعداد ۱۵۱ نفر مشکل آمبلیوپی، ۵۱۹ نفر نیاز به عینک و ۱۳ نفر نیاز به درمان دارویی جراحی داشتند و ۱۹ نفر با استفاده از کتاب درشت خط و با استفاده از معلم رابط به مدارس عادی و ۲ نفر به مرکز آموزشی استثنایی معرفی شدند.
وی افزود: همچنین ۵۴ نفر مشکل جسمی و حرکتی داشته که به مرحله تخصصی ارجاع داده شدند که چهار نفر به مدارس استثنایی جهت استفاده از خدمات توان بخشی معرفی و هشت نفر نیز با استفاده از معلم رابط تلفیقی به مدارس عادی معرفی شدند.
رنجبر اظهار داشت: تاکنون ۴۱ نفر از نظر رفتاری و بررسی طیف اتیسم به مرحله تخصصی ارجاع داده شده اند که هفت نفر به مدارس استثنایی و کلاسهای ویژه طیف اتیسم جهت ادامه تحصیل معرفی شدند.
وی تاکید کرد: آن دسته از نوآمورانی که به هر دلیل نظیر بیماری، مسافرت، انتقال و جابجایی عدم اطلاع رسانی والدین تاکنون به پایگاههای سنجش مراجعه نکرده اند می توانند، از هم اکنون با مراجعه به مدرسه محل ثبت نام خود نسبت به نوبت گیری در سامانه سنجش اقدام کنند.
برنامه سنجش نو آموزان کردستانی از تیر امسال با تعداد ۱۷ پایگاه سنجش در سطح استان فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون نیز در حال فعالیت است همچنین پایگاههای سیار نیز به مناطق روستایی اعزام شده و در حال انجام انجام ارزیابی نوآموزان روستایی هستند.
استان کردستان ۳۰۰ هزار دانشآموز دارد که در سه هزار و ۸۰۰ واحد آموزشی تحصیل میکنند.