تهران- ایرنا- خبرگزاری رویترز اعلام کرد: گوردون براون نخست وزیر پیشین بریتانیا کشورهای ثروتمند را به دلیل احتکار واکسن کووید-۱۹ و در برهه ای که کشورهای فقیر در تقلای تامین واکسن هستند، به جنایت اخلاقی متهم کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از این خبرگزاری انگلیسی، «گوردون» براون نخست وزیر پیشین بریتانیا، کشورهای ثروتمند را متهم کرد که با انباشت دزهای واکسن کووید-۱۹ مرتکب "جنایت اخلاقی" شده اند، آن هم در حالی که کشورهای فقیر در تلاش برای تامین واکسن هستند.

براون که اکنون سمت نماینده ویژه سازمان ملل متحد را برعهده دارد از «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا و سایر رهبران "گروه هفت" خواست که فورا واکسن ها را از انبارهای آمریکا و اروپا به آفریقا ارسال کنند.

براون در مقاله ای که در روزنامه "ساندی میرر" منتشر شد، با استناد به تحقیقات شرکت اطلاعاتی ایرفینیتی گفت: «کشورهای غربی نزدیک به ۳۰۰ میلیون دز واکسن احتکار کرده اند در حالیکه تنها ۷۰ میلیون نفر در قاره آفریقا تاکنون واکسینه شده اند».

وی گفت: «تا جشن سال نو میلادی، حتی اگر هر بزرگسال اروپایی و آمریکایی یک دز واکسن تقویتی هم دریافت کند و به همه کودکان بالای ۱۲ سال واکسن تزریق شود، باز هم غرب یک میلیارد دز واکسن مازاد خواهد داشت».

براون تاکید کرد: «ما در یک مسابقه" تسلیحاتی "جدید قرار داریم تا واکسن ها را در اسرع وقت به مردم برسانیم، اما در این مسابقه تسلیحاتی غرب ضربه سنگینی بر منابع واکسن وارد کرده است».

این نماینده ویژه سازمان ملل افزود: «کنترل کشورهای ثروتمند بر ذخایر واکسن باعث شده تا کوواکس (برنامه دسترسی جهانی واکسن‌های کووید-۱۹) نتواند به وعده خود مبنی بر ارسال دو میلیارد واکسن در سال جاری به کشورهای فقیرتر عمل کند».

براون گفت که انباشت واکسن سبب شده تا کشورهای گروه هفت نتوانند واکسن وعده داده شده را به  آفریقا و کشورهای کم درآمد به موقع تحویل دهند.