سید جواد حسینی عصر جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا با بیان این که محیط مدرسه میتواند نیازهای مختلف دانش آموزان را پاسخ دهد، افزود: نبود دانش آموزان در مدرسه به عنوان یک جامعه کوچک در افزایش افسردگی، کاهش شادابی، کاهش سرمایه و سلامت اجتماعی، فرآیند جامعه پذیری و کسب مهارت اجتماعی تاثیر بسیاری دارد.
وی یادآور شد: زیست بوم کرونا شرایطی را تحمیل کرد که یکی از آن تعطیلی مدارس بود، در این شرایط با شکل گیری اطلس یادگیری در قالب آموزش مجازی و مدرسه تلویزیونی آموزش دنبال شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امروز نتایج تقلیلی و علمی در خارج و داخل کشور ۲ اصل مهم را نشان میدهد، اول اینکه تعطیلی یا تعطیل نشدن مدارس در شیوع ویروس کرونا اثر اثبات شده ای ندارد، یعنی در هیچ کشوری ثابت نشده که با تعطیلی مدارس فراگیری کرونا کم یا زیاد شود. در واقع شواهدی برای بودن یا نبودن این موضوع وجود ندارد.
حسینی یادآور شد: اما شواهد قطعی وجود دارد که ماندن دانش آموزان در خانه و فقدان تعامل معلم و دانش آموز به طور قطعی در مهارت اجتماعی و روحیات دانش آموزان خلل ایجاد میکند.
وی تاکید کرد: دانشآموزان براساس سند تحول بنیادین به تعلیم و تربیت در ابعاد و ساعات مختلف نیاز دارند که یکی از این ابعاد هم آموزش است، تحقیقات اثبات کرده است که در بهترین شرایط ۵۰ درصد از کیفیت آموزش در فضای مجازی افت پیدا میکند.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: نظام تعلیم و تربیت براساس سند تحول بنیادین ابعاد مختلفی مانند آموزش، سلامت، پرورش، اعتقادی و اخلاقی و هنری دارد که با حضور دانش آموز در مدرسه این نظام محقق میشود.
حسینی ادامه داد: دانشآموزان به ارتباطات اجتماعی، فعالیتهای پرورشی، اردوگاهی و ارتباط چهره به چهره با معلم و همسالان خود نیاز دارند.
وی با بیان اینکه ابعاد مختلف شخصیت دانشآموزان در مدرسه ظهور و بروز پیدا می کند، گفت: بدون حضور فیزیکی دانشآموزان در مدرسه نه تنها ابعاد مختلف شخصیت ظهور و بروز پیدا نمیکند، بلکه کم تحرکی و فقر حرکتی نیز در آنها ایجاد میشود.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: کمتحرکی و فقر حرکتی یکی از مشکلات دانش آموزان بویژه در دختران است که امسال در سنجش سلامت نوآموزان با عنوان شایستگیهای سواد حرکتی سنجیده شد.
حسینی یادآور شد: فقر حرکتی یکی از مشکلات جوامع امروز برای همه افراد از جمله دانش آموزان است که بودن در خانه و محیطهای کم تحرک و کم وسعت سبب این موضوع میشود و دانش آموزان دچار آسیب جدی میشوند.
وی بر حضوری بودن آموزش در مدارس تاکید کرد و ادامه داد: هر زمان احساس شود که سلامت دانش آموزان با مشکل روبه رو شده، آموزش با همان اطلس یادگیری پیش میرود اما همه مدارس از آبان ماه به بعد اشکالی از شیوههای حضوری باید تجربه کنند.
به گزارش ایرنا، مدارس و سایر مراکز آموزشی پس از شیوع ویروس کرونا در کشور از ابتدای اسفند ماه سال ۹۸ تا کنون تعطیل شدند و آموزشها در بستر غیرحضوری مانند فضای مجازی، شبکه شاد، مدرسه تلویزیونی و بسته های آموزشی پیگیری شد.
هرچند که آموزش و پرورش اردیبهشت ۹۹ اقدام به بازگشایی مدارس به صورت اختیاری برای رفع اشکال دانش آموزان کرد اما آموزش باز هم در سال تحصیلی گذشته با توجه به گسترش ویروس کرونا و هراس عمومی از انتقال این ویروس به خانوادهها به صورت غیرحضوری دنبال شد.
در این میان مسوولان آموزش و پرورش با توجه به ارزیابیهای صورت گرفته از آموزش غیرحضوری بارها اعلام کردند که آموزش غیرحضوری آثار مخرب بسیاری برای دانش آموزان به همراه دارد و فواید بازگشایی مدارس بسیار بیشتر از آموزش غیر حضوری است.