تعلیم و تربیت در بستر آموزش حضوری اتفاق می‌افتد

تهران-ایرنا-معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: کیفیت یادگیری با آموزش غیرحضوری کاهش می‌یابد، تعلیم و تربیت در بستر آموزش حضوری اتفاق می‌افتد.

علیرضا کمرئی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار کرد: در ۱۸ ماه گذشته و پس از توقف آموزش حضوری به دلیل شیوع ویروس کرونا، به ناچار از روش‌های غیرحضوری برای انتقال حداقل دانش بهره گرفته شد که البته چاره دیگری در این زمینه وجود نداشت.

وی ادامه داد: البته شیوع ویروس کرونا و توقف آموزش حضوری در تمامی کشورهای دنیا اتفاق افتاد و تعطیلی مدارس سبب شد تا جایگزین‌های دیگری برای آموزش حضوری در نظر گرفته شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش یادآورشد: تعطیلی مدارس و جایگزین شدن روش‌های آموزش غیرحضوری سبب شد تا تعاملات میان دانش آموز و معلم کاهش یابد و معلم کمتر بتواند در یک ارتباط تعاملی مشکلات دانش آموزان را حل کند.

کمرئی خاطرنشان کرد: ماهیت آموزش و پرورش زمانی است که معلم و دانش آموز در فضای مدرسه تعاملات خود را شکل می‌دهند و دانش آموز در همه ابعاد و موقعیت‌ها به رشد مورد نظر می‌رسد.

وی افزود:در شرایط آموزش غیرحضوری، موقعیت‌های دیگر مانند آموزش مجازی و تلویزیونی در زمینه انتقال دانش تا حدودی می‌توانند تاثیرگذار باشند، اما تعلیم و تربیت در یک ارتباط رویارو بین معلم و دانش آموز در نظر گرفته می‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان در فضای غیرتعاملی و در بستر غیرحضوری کمتر می‌توانند نقش تسهیل‌گری خود را ایفا کنند، گفت: یادگیری در چنین شرایطی به حداقل خود می‌رسد و دانش‌آموزان نمی‌توانند به انتظارات نظام آموزشی و تالیفات کتاب‌های درسی پاسخ دهند.

کمرئی عنوان کرد: نظام تعلیم و تربیت با آماده کردن محتواهای مختلف قصد دارد که اتفاقاتی در رفتار و کیفیت یادگیری دانش‌آموزان رخ دهد، بنابراین باید کم کم به سمت آموزش‌های حضوری پیش رفت.

وی تاکید کرد: در حال حاضر با توجه به آسیب‌های ناشی از تعطیلی آموزش حضوری در بسیاری از ابعاد زندگی دانش آموزان، دغدغه بازگشت دانش‌آموزان به مدرسه در تمام دنیا وجود دارد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا در تغییر سبک زندگی دانش آموزان موثر بوده است، گفت: تعطیلی مدارس بعد سلامت، آداب اجتماعی و رشد عاطفی دانش‌آموزان را هم تحت تاثیر قرار داده است.

افت تحصیلی دانش‌آموزان بدون تعامل با معلم

کمرئی افزود: شایستگی‌های پایه مانند خواندن، نوشتن و محاسبه کردن باید در دانش آموزان ابتدایی تقویت شود که با آموزش غیرحضوری و بدون تعامل معلم و دانش‌آموزان این دروس به درستی فراگرفته نمی شود.

وی یادآورشد: وقتی یادگیری پایه به درستی صورت نگیرد، در سال‌های آینده افت آموزش در کشور بوجود می‌آید و احتمال می‌رود که در دراز مدت و کوتاه مدت سبب ترک تحصیلی دانش آموزان شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: دانش آموزان میان پایه هم با عدم یادگیری درست مطالب بویژه در علوم پایه در یادگیری مباحث مرتبط، در سال‌های آینده با مشکل مواجه می‌شوند.

کمرئی اظهار داشت: دانش آموزان پایه دوازدهم نیز در آزمون‌های مختلف شرکت می‌کنند و باید قابلیت‌هایی را از حیث دانش آموزی کسب کرده باشند،با توقف آموزش حضوری  کیفیت یادگیری آنها نیز پایین می آید.

وی بیان کرد:  سیستم ارزشیابی آموزش و پرورش در شرایط حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس در هر استان انجام می‌شود و امتحاناتی از دانش آموزان گرفته می‌شود تا اشکالات یادگیری رفع شود اما در آموزش غیرحضوری این اقدام نیز متوقف می‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بیشتر دانش‌آموزان هم در موقعیتی قرار نگرفته‌اند که در شرایط آموزش غیرحضوری بیشتر یاد بگیرند و انگیزه بیشتری برای خواندن پیدا کنند، بنابراین این آثار تاثیر خود را بر کیفیت یادگیری و حدود انتقال دانش به دانش‌آموزان می‌گذارد و آمادگی دانش آموزان برای شرکت در آزمون‌ها کاهش می‌یابد.

کمرئی یادآورشد: البته این شرایط برای همه دانش آموزان وجود دارد و عمومی و یکسان است اما هنگامی که شرایط برابر دانش‌آموزان در مدرسه بهم خورده، ممکن است عده ای با توجه به دسترسی‌های خود مانند استفاده از کلاس‌ها و گرفتن معلم بتوانند افت تحصیلی را جبران کنند و عده ای دیگر نتوانند نقص یادگیری فضای مجازی را رفع کنند و در این شرایط نابرابر عده‌ای از دانش آموزان آسیب ببینند.

وی گفت: ارزیابی‌ها از سال تحصیلی گذشته دانش آموزان پایه دوازدهم نشان داد که در شرایط آموزش غیرحضوری میانگین امتحانات نهایی کاهش یافت، در واقع دانش آموزان در پاسخگویی به سوالات با نگاه آموزش و پرورش افت داشتند و مشخص است در پاسخگویی به سوالات سازمان سنجش که با پیچیدگی و دشواری بیشتر همراه است، با مشکل مواجه شوند.

به گزارش ایرنا، مدارس و  سایر مراکز آموزشی پس از شیوع ویروس کرونا در کشور از ابتدای اسفند ماه سال ۹۸ تا کنون تعطیل شد و آموزش‌ها در بستر غیرحضوری مانند فضای مجازی، شبکه شاد، مدرسه تلویزیونی و بسته ‌های آموزشی پیگیری شد.

هرچند که آموزش و پرورش اردیبهشت ۹۹ اقدام به بازگشایی مدارس به صورت اختیاری برای رفع اشکال دانش آموزان کرد اما آموزش بازهم در سال تحصیلی جدید با توجه به گسترش ویروس کرونا و هراس عمومی از انتقال این ویروس به خانواده‌ها به صورت غیرحضوری دنبال شد.

در این میان مسوولان آموزش و پرورش با توجه به  ارزیابی‌های صورت گرفته از آموزش غیرحضوری بارها اعلام کردند که آموزش غیرحضوری آثار مخرب بسیاری برای دانش آموزان به همراه دارد و فواید بازگشایی مدارس بسیار بیشتر از آموزش غیر حضوری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha