گنبدکاووس - ایرنا - آغاز طرح خرید تضمینی ۵۰ هزار راس دام غیرمولد از عشایر و پیش بینی بارش باران تا پایان هفته در گلستان، شناسایی ۲ هزار و ۱۰۰ بی سواد در کلاله، دعوت وزنه بردار استان به اردوی تیم ملی و کشف ۱۵ تن چوب قاچاق در بندرگز از مهمترین اخبار کوتاه امروز یکشنبه این استان شمالی است.

مدیر شرکت پشتیبانی امور دام جهادکشاورزی گلستان گفت که برای جبران ضرر و زیان عشایر استان از خشکسالی اجرای طرح خرید تضمینی ۵۰ هزار راس دام غیر مولد از طریق اتحادیه تعاونی عشایری آغاز شد.

محمدرضا جامی افزود: علاوه بر پرداخت ۳۲۰ تا ۵۰۰ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم دام زنده، برای تغذیه و جلوگیری از فروش دام‌های مولد به ازای هر راس دام زنده خریداری شده، سه کیلوگرم جو به‌عنوان مشوق با قیمت مصوب به دامداران داده می‌شود.

به گفته وی،مرحله نخست خرید ۱۰ هزار راس دام غیرمولد عشایر گلستان آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، جامعه چهار هزار و ۱۲۲ خانواری عشایر گلستان با جمعیت تقریبی۲۳ هزار نفر که حدود نیمی از آنرا عشایر بومی و ترکمن و بقیه را عشایر کوچنده از استان‌های خراسان شمالی و رضوی و سمنان تشکیل می‌دهند، امسال یکی از سخت‌ترین سال‌های زندگی عادی و پیشه دامداری خود را سپری می‌کنند که به گفته برخی از آنها اگر دولت از آنها حمایت جدی‌تری نکند، ۵۰ تا ۷۰ درصد خانوارهای عشایری دام مولدی برای نگهداری در سال‌ آینده نخواهند داشت و شغل خود را نیز از دست خواهند داد.

گلستان ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع دارد که عشایر بومی و کوچنده با در اختیار داشتن ۷۶۷ هزار راس دام از مجموع تقریبی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین این استان، در سطح ۳۵۰ هزار هکتار از این مراتع در سه شهرستان گنبدکاووس، مراوه‌تپه و کلاله سکونت دارند.

**

کارشناس هواشناسی گلستان گفت: هوای استان تا پایان هفته خنک است و از روز چهارشنبه یک سامانه بارشی وارد استان می‌شود.

محمود محمدقلی‌پور افزود: روند کاهش دما و بارندگی دوباره با ورود سامانه جدید بارشی تا اوایل هفته آینده در استان گلستان ادامه خواهد یافت و وزش باد و رعد و برق نیز از پیامدهای آن است.

**

رییس اداره حفاظت محیط زیست گمیشان گفت که براساس گزارش مردمی مبنی بر صید و نگهداری غیرمجاز پرندگان وحشی توسط فردی در سیمین شهر، با اخذ نیابت قضایی از دادستان شهرستان و با هماهنگی و همکاری نیروی انتظامی در بازرسی از منزل این فرد ۱۰ قطعه‌ پرنده وحشی از نوع کوکر شکم سفید (باقرقره شکم سفید) و ۱۰ عدد تله صید پرندگان شکاری کشف شد.

آق محمد مرادی افزود: در این رابطه پرونده قضایی تشکیل و متهم به همراه ادوات صید کشف شده به دادگاه گمیشان معرفی شد.

**

مدیر آموزش و پرورش کلاله در نشست شورای پشتیبانی سواد آموزی گفت که بر اساس پالایش اسمی، ۲ هزار و ۱۰۰ بیسواد در این شهرستان شناسایی شدند.

جلال الدین تاج پور افزود: در سال تحصیلی گذشته بیش از ۶۱۰ نفر در کلاس‌های سواد آموزی کلاله ثبت نام کردند و ۸۱ کلاس درس در دوره‌های مختلف توسط ۴۴ آموزش دهنده سازماندهی شد.

محمد ابراهیمی تودرواری فرماندار کلاله نیز در این نشست تاکید کرد: باید برای کمک به اداره سوادآموزی از ظرفیت‌ ادارات از جمله ثبت احوال، دهیاری‌ها، خانه‌های بهداشت و شوراهای اسلامی برای شناسایی و جذب افراد بیسواد و کم سواد استفاده کرد.

**

به گزارش روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان گلستان، بنیامین بالاخلی از این استان به اردوی آماده سازی تیم ملی وزنه برداری جوانان دعوت شد.

این اردو از ١۴ تا ٢١ شهریورماه به میزبانی استان همدان برگزار می‌شود.

**

فرمانده انتظامی بندرگز گفت که ماموران انتظامی شهرستان حین کنترل خودروهای عبوری در پلیس راه نوکنده به یک دستگاه کامیون مشکوک و آن را متوقف کردند.

سرهنگ مهدی مهدوی نیا افزود: در بازدید از خودروی مورد نظر ۱۵ تن چوب قاچاق کشف و یک متهم نیز در این رابطه دستگیر شد.

**

رییس اداره نظارت بر ساخت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان گفت که عملیات آسفالت سطحی قطعه اول مسیر قره قاشلی - پنج پیکر - بصیرآباد از توابع شهرستان ترکمن به طول ۳.۵ کیلومتر در مدت چهار ماه انجام شد.

ابراهیم جاویدزاده افزود: برای اجرای زیرسازی و دو لایه آسفالت سطحی این پروژه مبلغ  ۳۵ میلیارد ریال هزینه شده است.

**

رییس شورای حل اختلاف دادگستری گلستان گفت: جوانی که از ۲ سال پیش به علت بدهی در زندان بود امروز با پادرمیانی اعضا شورای حل اختلاف زندان گرگان و گذشت شاکیان آزاد شد.

احمد جعفری افزود: این جوان ۲۸ ساله پس از ورشکستگی به پرداخت ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به شکات محکوم شد اما به علت ناتوانی در پرداخت بدهی به زندان رفت.

وی ادامه داد: پنج پرونده جداگانه علیه این جوان در محاکم تشکیل شده بود که با پادرمیانی اعضای شورای حل اختلاف زندان گرگان، شاکیان این پرونده‌ها، بزرگوارانه طلب میلیاردی خود را بخشیدند.

جعفری اظهارداشت: با رضایت شاکیان این جوان پس از ۲۷ ماه از زندان آزاد شد.

رییس شورای حل اختلاف گلستان یادآور شد که از ابتدای امسال تا کنون ۱۶۰ زندانی و محکومی که در آستانه ورود به زندان بودند با کمک شعب صلحی زندان‌های گرگان و گنبدکاووس آزاد شدند.

**

فرمانده انتظامی رامیان نیز گفت که در پی وقوع چند فقره سرقت خودرو، پیگیری موضوع در دستور کار ماموران پلیس آگاهی شهرستان قرار گرفت.

سرهنگ ابوالفضل وزیری افزود: ماموران با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی اعضای یک باند پنج نفره سرقت خودرو را شناسایی و پس از هماهنگی با مرجع قضایی آنان را در مخفیگاه‌شان دستگیر کردند.

وی ادامه داد: متهمان که سه مرد و ۲ زن بودند در تحقیقات اولیه به سه فقره سرقت خودرو در رامیان اعتراف کردند و خودروهای مسروقه در اطراف شهرستان کشف و به مالباختگان تحویل داده شد.

استان گلستان ۱.۹ میلیون نفر جمعیت دارد.