آستارا - ایرنا - گمرک آستارا با سه مرز زمینی، دریایی و ریلی و صادرات ۳۳۶ هزار تن کالا در پنج ماه نخست امسال، به عقیده کارشناسان اقتصادی به عنوان ویترین گمرکات و از مبادی مهم تجارت خارجی ایران است.

گمرک آستارا با اعمال رویه های گمرکی و فعالیت شبانه روزی در سه مرز زمینی، دریایی و ریلی در عرصه تجارت خارجی از جایگاه ممتازی برخوردار است و بسیاری از کالاهای تولید داخل یا کالاهایی که باید به مقصد کشورهای خارجی حمل و نقل شوند، از مرزهای آستارا صادر و خارج می شوند و عکس این قضیه نیز صادق است.

مدیرکل گمرک آستارا اعلام کرده است که در پنج ماه نخست امسال ۳۳۶ هزار تن کالا از مرزهای زمینی، آبی و ریلی این شهرستان به خارج از کشور صادر شده و ارزش اقتصادی این مقدار کالا ۲۰۱ میلیون و ۷۱۸ هزار دلار بوده و از نظر ارزش اقتصادی نسبت به زمان مشابه سال قبل ۱۳ درصد رشد کرده است.

در چهار ماه نخست امسال مرز زمینی آستارا ۸۱ درصد، مرز ریلی ۱۲ درصد و مرز دریایی این شهرستان هفت درصد صادرات را به خود اختصاص داده اند و کالاها با ۵۶۲ دستگاه واگن قطار، ۴۲ فروند کشتی و بیش از ۱۰ هزار کامیون صادر شده است.

به گفته کریم رسولی از آغاز سال ۱۴۰۰ تا اول شهریور ماه، ۹۲ هزار تن کالا به ارزش اقتصادی ۴۵ میلیون و ۴۴۹ هزار دلار از مرزهای آستارا به کشور وارد شده و این میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل  از حیث ارزش اقتصادی ۴۷ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل گمرک آستارا میزان ترانزیت خارجی در پنج ماه نخست امسال را نیز ۹۲ هزار تن کالا به ارزش ۴۱۷ میلیون و ۹۶۲ هزار دلار اعلام و اظهار کرده که این مقدار ترانزیت کالا در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل ۲۵۱ درصد و از نظر ارزش اقتصادی ۲۴۶ درصد رشد را نشان می دهد.

طبق ارزیابی های او در چهار ماه نخست امسال مرز زمینی آستارا ۸۱ درصد، مرز ریلی ۱۲ درصد و مرز دریایی این شهرستان هفت درصد صادرات را به خود اختصاص داده اند و عمده کالاهای صادراتی شامل محصولات کشاورزی و مصنوعات پلاستیکی بوده و با ۵۶۲ دستگاه واگن قطار، ۴۲ فروند کشتی و بیش از ۱۰ هزار کامیون صادر شده است.

او این نکته را هم گفته که ترانزیت کالاها یکی از سیاست های کشورها برای ارزآوری است و لازمه رونق ترانزیت، فقط تامین زیرساخت و راه است و در آینده با تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب، میزان ترانریت کالا از گمرک آستارا ۲۰ تا ۳۰ برابر مقدار کنونی خواهد شد.

منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا، ظرفیت تجاری جدید

تردد نخستین کشتی در بندر آستارا به فروردین سال ۹۲ باز می گردد و این بندر چند منظوره با ۶۰ هکتار وسعت، نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپاست و برای تخلیه و بارگیری کشتی های ۲ هزار و ۵۰۰ تنی طراحی شده است.

در نهم شهریور امسال گمرک منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا با حضور مسئولان استانی و شهرستانی به صورت رسمی آغاز به کار کرد و صاحب نظران، این اتفاق مبارک را گامی دیگر و جدید در راستای توسعه تجارت خارجی در مرز آبی این قسمت از میهن اسلامی قلمداد کردند.

مدیرکل گمرک آستارا از شرکت های تجاری که قصد صادرات و واردات را دارند خواست با استفاده از معافیت ها و تشریفات گمرکی منطقه ویژه بندر آستارا، ارزآوری کرده و بیش از گذشته برای استان و کشور مفید باشند.

مدیرکل گمرک آستارا راه اندازی گمرک منطقه ویژه اقتصادی بندر این شهرستان را تحولی مهم برای توسعه تجارت خارجی و مهمترین هدف از ایجاد آن را جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و توسعه صادرات دانست.

کریم رسولی از همه شرکت های تجاری که قصد صادرات و واردات را دارند خواست با استفاده از این ظرفیت و با بهره مندی از معافیت ها و تشریفات گمرکی منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا، ارزآوری کرده و بیش از گذشته برای استان و کشور مفید باشند.

او تاکید کرد که بازرگانان و تجار می توانند از این پس مواد اولیه تولیدات خود را با بهترین شرایط و تخفیفات گمرکی از طریق گمرک منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا وارد کنند. 

حمیدرضا آبایی مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان نیز آستارا را به عنوان دروازه اوراسیا و دارای موقعیت مرزی ویژه اعلام کرد و از هر فردی که در تجارت دریامحور توانایی و قابلیت کار دارد، برای فعالیت در مناطق ویژه اقتصادی و آزاد بنادر گیلان دعوت کرد.

وی تصریح کرد: آستارا با مرزهای آبی، خاکی و ریلی از جایگاه مهمی در تجارت خارجی برخوردار است و وجود منطقه ویزه اقتصادی بندر این شهرستان نیز بستری مطمئن و کم هزینه برای تجارت خارجی فراهم آورده است و بازرگانان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان از این فرصت بی بدیل استفاده کنند.

کامیون های صادرات کالا کمترین توقف را در مرز داشته باشند

در سال گذشته و اوایل سال جاری صف های کیلومتری کامیون های صادرات کالا در خیابان های آستارا آزاردهنده بود و مورد انتقاد مردم و مسئولان قرار می گرفت و خوشبختانه اکنون از شمار آنها کاسته شده اما بعید نیست در نیمسال دوم سال جاری بار دیگر با تشدید رونق صادرات، دیوار کامیون ها در خیابان های آستارا کشیده شود.

باید پل دوم در مرز زمینی آستارا ساخته شود تا کمترین توقف را در صادرات و ترانزیت کالاها شاهد باشیم و زمین مورد نظر برای این کار، سال ها قبل تامین شده است و مسئولان، تحقق آن را پیگیری کنند.

از این رو مسئولان بر گذر سریع و بدون توقف کامیون های صادرات کالا از مرز زمینی آستارا تاکید می کنند تا ترافیک کامیون ها را شاهد نباشیم و ناظر گمرکات گیلان گفته است که همیشه نیمه دوم سال با اوج صادرات و ترانزیت کالاها مواجه می شویم و باید از هم اکنون زیرساخت های لازم برای تسریع و تسهیل صادرات و تجارت خارجی در مرز زمینی آستارا فراهم شود.

ابوالقاسم یوسفی نژاد تاکید کرده است که باید پل دوم در مرز زمینی آستارا ساخته شود تا کمترین توقف را در صادرات و ترانزیت کالاها شاهد باشیم و زمین مورد نظر برای این کار، سال ها قبل تامین شده است و مسئولان، تحقق آن را پیگیری کنند.

او همچنین اظهار امیدواری کرده با راه اندازی دستگاه جدید (ایکس ری) یا کاوش الکترونیکی کالاها در گمرک زمینی آستارا، روند ترخیص و گذر کامیون های صادرات و ترانزیت کالاها تسریع و تسهیل شود.

 وی مجهز نبودن پایانه صادراتی و کم عرض بودن پل مرزی آستارا را موانعی برای توسعه صادرات گیلان دانست و گفت: پایانه صادراتی آستارا به صورت پایانه بار شناخته می شود در حالی که باید طوری تجهیز شود که امکان صادرات، بارگیری، حمل، سورت و بسته بندی کالاها در آن فراهم شود.

 ناظر گمرکات گیلان، گمرک آستارا را ویترین گمرکات و فرصت اقتصادی مهمی برای کشور توصیف کرد و گفت: این گمرک حتی در دوره اوج شیوع کرونا ساعتی تعطیل نشد و همواره شاهد رونق تجارت خارجی از مرزهای سه گانه آستارا بودیم.

ضرورت مانع زدایی از زیرساخت های اقتصاد مرزی

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی علاوه بر وجود دریا، کوه و جنگل و سایر مواهب و نعمت های الهی در این شهرستان، منطقه ویژه اقتصادی، بندر، راه آهن و اسکله و جوانان برومند و باسواد این خطه را سرمایه ها و داشته های ملی به حساب می آورد که باید برای بهره مندی کامل از آنها بهترین برنامه ها ارائه شود.

نماینده آستارا: معادلات اقتصادی و سیاسی منطقه ایجاب می کند با دست پر در این میدان فراخ وارد بازی و رقابت شویم و از امکانات اقتصادی موجود در مرزهای این شهرستان به نحو احسن استفاده کنیم.

به گفته غلامرضا مرحبا معادلات اقتصادی و سیاسی منطقه ایجاب می کند که با دست پر در این میدان فراخ وارد بازی و رقابت شویم و از امکانات اقتصادی موجود در مرزهای این شهرستان به نحو احسن استفاده کنیم.

او ادامه داد: به نظر من در اجرای پروژه راه آهن آستارا که هنوز به رشت متصل نشده و همچنین در بارانداز این راه آهن و پل تقاطع ریل و جاده که هنوز تکمیل نشده اند، منافع ملی ما به طور کامل تحقق نیافته است و نباید سایر زیرساخت های اقتصادی نظیر منطقه ویژه اقتصادی به آن سرنوشت دچار شود.

او گفت: جمهوری آذربایجان به ۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در پروژه های راه آهن و بارانداز و تقاطع پل و ریل آستارا متعهد شده بود و متاسفانه تاکنون فقط ۲۰ میلیون دلار آن تحقق یافته اما آن کشور همسایه، بهره برداری از راه آهن آستارا را قبل از تحقق کامل تعهداتش، آغاز کرده است.

او نگاه آینده نگر به بسترهای اقتصادی آستارا را اقدامی در مسیر تحقق شعار و نام سال دانست و از مسئولان خواست، دست در دست هم با مانع زدایی از مقابل طرح های توسعه تجارت برون مرزی، امکان ارزآوری بیشتر از مرزهای آستارا را فراهم کنند.

اکنون شهرستان مرزی آستارا در منتهی الیه غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر، دامنه کوه های آسپیناس و در همسایگی استان اردبیل و جمهوری آذربایجان به عنوان یکی از قطب های مهم و ممتاز تجارت خارجی می درخشد و مردان و زنان این خطه امیدوارند مرزهای طلایی آستارا علاوه بر داشتن خیر و برکت برای ایران عزیز، برای فرزندان و جوانان این دیار نیز آرامش و آسایش را به ارمغان بیاورد.

برچسب‌ها