ایلام - ایرنا - آخرین روزهای بهمن ماه سال ۹۸ بود که با اعلام خبر ورود کرونا و شیوع آن در کشور روند تغییر زندگی مردم آغاز و در اولین گام پیشگیری، تعطیلی مدارس به عنوان مهمترین مکان تجمعی اعلام شد.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر برنامه‌ریزی برای تزریق واکسن معلمان و والدین دانش‌آموزان نیز توسط وزارت بهداشت در دست اقدام است و هم اینک بالای ۹۰ درصد معلمان استان واکسینه شده و تعداد محدودی که واکسینه نشده‌اند از آنها می‌خواهیم برای واکسن اقدام کنند.

هفته دوم تداوم تعطیلی مدارس بود که آموزش و پرورش شیوه آموزش مجازی را تدبیر کرد و معلمان این راهکار را در چند ماه پایانی سال تحصیلی ‭۹۸-۹۹‬ جایگرین آموزش حضوری کردند.

آموزش‌های مجازی در حالی ارایه شد که معلمان و دانش‌آموزان در روزهای ابتدایی ورود کرونا، همزیستی با این میهمان ناخوانده را مانند سایر مردم برای مدت کوتاهی پیش‌بینی می‌کردند و برداشت آنها از آموزش مجازی تنها همان ماه‌های پایانی سال تحصیلی بود.

اما رفته رفته و با اوج‌گیری این بیماری و نمایش چهره‌های مختلف و لایه‌های پنهان و مرگبار آن، همه به عمق فاجعه که روز به روز در حال گسترس است، پی بردند.

در سال تحصیلی گذشته (‭۱۳۹۹-۱۴۰۰‬) نیز ماحصل بازگشایی زودهنگام مدارس در نیمه شهریورماه با وجود اختصاص سرانه‌ به مدارس برای خریداری اقلام بهداشتی و ضدعفونی و شیفت‌بندی دانش‌آموزان در گروه‌های کلاسی کم‌جمعیت، ابتلای شماری از دانش‌آموزان و معلمان به کرونا بود و آموزش‌ها با وجود همه برنامه‌ریزی‌ها دوباره به سمت مجازی شدن پیش رفت.

افت تحصیلی، چاقی دانش‌آموزان به علت کم‌تحرکی، سخت شدن فرآیند یادگیری به علت عدم ارتباط مستقیم با معلم، ضعف مهارت‌های فردی و گروهی و پایین آمدن اعتماد به نفس دانش‌آموزان به علت عدم حضور در جمع هم‌کلاسی‌ها از جمله آسیب‌ها و مشکلات ناشی از آموزش مجازی و لغو آموزش‌های حضوری در مدارس عنوان شده است.

این در حالی است که بر اساس اعلام آموزش و پرورش استان ایلام، عمده آموزش‌های مجازی مربوط به مدارس پر جمعیت شهری بوده و آموزش مدارس مناطق روستایی و عشایری که تعداد دانش‌آموزان کم است به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارایه و با احتساب این مساله عمده مشکلات ناشی از آموزش‌های مجازی متوجه دانش‌آموزان مناطق شهری است.

اما در آستانه سال تحصیلی جدید و بر اساس آخرین اعلام ستاد ملی کرونا که به استان‌ها ابلاغ شده است، با توجه به بحرانی بودن شرایط موجود کشور، اختیار تعیین شیوه آموزش دانش‌آموزان به استان‌ها داده شده است.

این مساله هفته جاری در ستاد استانی کرونا ایلام مطرح شد که با توجه به بحرانی بودن وضعیت عمده مناطق استان از نظر کرونا، شیوه آموزش دانش‌آموزان در مهرماه به عنوان نخستین ماه سال تحصیلی ‭۱۴۰۰-۱۴۰۱‬ در مدارس مناطق پرجمعیت استان مجازی و در مدارس مناطق کم‌جمعیت شامل عمده مدارس روستایی و عشایری با جمعیت زیر پنج نفر بصورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعیین شد.

در این زمینه اداره کل آموزش و پرورش ایلام در حال برنامه‌ریزی برای آغاز سال تحصیلی جدید و فراهم کردن شیوه مجازی، حضوری و نیمه‌حضوری برای آموزش دانش‌آموزان در مناطق مختلف استان ایلام است.

مجموع این اقدام‌ها در میزگرد خبرگزاری ایرنا مرکز ایلام با حضور مدیرکل و معاون این اداره کل ارایه شد که ضمن اعلام برنامه‌های این سازمان در سال تحصیلی جدید به بیان مشکلات ناشی از آموزش مجازی و عدم حضور دانش‌آموزان در مدارس پرداختند.

کرونا وقفه‌ای در روند آموزش ایجاد نکرده است

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام در این میزگرد با اشاره به تعطیلی مدارس در اواخر سال ۹۸ گفت: از اواخر سال ۹۸ با شیوع کرونا آموزش‌های حضوری به غیرحضوری تغییر یافت و از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی مختلف برای دانش‌آموزان استفاده تا اینکه در سال تحصیلی گذشته پیام‌رسان شاد راه اندازی شد. 

امیر مهردادی با ذکر اینکه تمامی برنامه‌های آموزشی، ضمن خدمت و هر نوع آموزشی که قصد انتقال آن به معلم یا دانش‌آموز داشته باشد از طریق کانال شاد ارایه می‌شود، افزود: در این زمینه کمبودها و محدودیت‌هایی در زمینه عدم دسترسی به وسایل آموزشی مجازی دانش‌آموزان و شبکه اینترنت وجود داشت که با مشارکت و همراهی دستگاه‌های مختلف بخش زیادی از آنها رفع شد.

وی عدم دسترسی برخی دانش‌آموزان به وسایل آموزش مجازی را بخشی از این مشکلات اعلام کرد و یادآور شد: در این زمینه برخی افراد خیر و نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد اقدام به توزیع تبلت آموزشی بین شماری از دانش‌آموزان نیازمند کردند.

وی اظهار داشت: از طرفی با توجه به ضعف زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی در مناطق دورافتاده روستایی و عشایری در این زمینه مخابرات و شرکت ارتباطات زیرساخت اقدام‌های تاثیرگذاری انجام دادند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام یکی از شیوه‌های این اداره کل برای ارایه آموزش تحصیلی دانش‌آموزان در مناطق دورافتاده یا افرادی که به وسایل آموزش مجازی دسترسی ندارند را تهیه درسنامه عنوان کرد و گفت: به منظور جلوگیری از ایجاد وقفه در ارایه آموزش‌ها به این افراد معلمان در مناطقی که دانش‌آموزان به امکانات آموزشی دسترسی نداشتند بصورت حضوری با رعایت پروتکل‌ها و یا از طریق تهیه درسنامه آموزش‌ها را به دانش‌آموزان ارایه کردند.

آمادگی آموزش و پرورش ایلام برای ارایه سه شیوه آموزش دانش‌آموزان

مهردادی افزود: امسال با توجه به تجربه‌های گذشته و هماهنگی‌های انجام گرفته با سایر دستگاه‌ها سعی می‌شود، خانواده‌ها دغدغه کمتری برای آموزش‌های مجازی داشته باشند و برای سال تحصیلی جدید آمادگی کامل برای ارایه آموزش به دانش‌آموزان از طریق حضوری، مجازی و نیمه‌حضوری وجود دارد.

وی تاکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام گرفته آموزش دانش‌آموزان در مهرماه در مدارس پرجمعیت بصورت غیرحضوری و در مناطق زیر پنج دانش‌آموز نیز حضوری خواهد بود.

تلاش برای آموزش نیمه حضوری دانش‌آموزان از آبان ماه

مدیرکل آموزش و پرورش ایلام با اشاره به اینکه عمده معلمان این استان واکسن تزریق کرده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریورماه دز دوم را نیز تزریق کنند، گفت: از طرفی برنامه‌ریزی برای تزریق واکسن والدین دانش‌آموزان نیز توسط وزارت بهداشت در دست اقدام است.

مهردادی اظهار داشت: تلاش می‌شود در صورت واکسیناسیون اطرافیان دانش‌آموزان، آموزش مدارس از آبان ماه بتدریج بصورت نیمه‌حضوری آغاز و در این زمینه برای سه شیوه متناسب با پروژه مهر آمادگی وجود دارد.

وی این شیوه‌ها را شامل آموزش حضوری، مجازی و نیمه‌حضوری عنوان کرد که در نحوه نیمه‌حضوری هم استفاده از فضای مجازی در بستر شاد و هم تقسیم‌بندی دانش‌آموزان به گروه‌های محدودتر انجام می‌شود.

وی یادآور شد: در این شیوه فضای مدارس باید دارای استاندارد لازم باشند و نظارت لازم از جمله تقسیم‌بندی درست دانش‌آموزان و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی انجام خواهد شد.

تاثیر آموزش مجازی بر فرآیند رشد اجتماعی و جسمی دانش‌آموزان

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام به عوارض ناشی از آموزش‌های مجازی دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: شیوه آموزش مجازی هم بر سلامت جسمی و هم رشد اجتماعی دانش‌آموزان تاثیر منفی گذاشته است.

مهردادی از جمله مهمترین عوارض جسمی دانش‌آموزان به علت آموزش مجازی را کم‌تحرکی، چاقی و تنبلی عنوان کرد و اظهار داشت: همچین شیوه غیرحضوری بر ابعاد مختلف فرآیند رشد اجتماعی، شناختی و معنوی دانش‌آموزان تاثیرگذار است به عنوان نمونه حضور دانش‌آموز در مدرسه و نظم و انضباطی که در مدرسه فرا می‌گیرد در تکمیل این فرآیند در زندگی فردی تاثیر مهمی دارد.

وی پایین آمدن اعتماد بنفس را از دیگر عوارض ناشی از آسیب‌های آموزش غیرحضوری مدارس عنوان کرد و افزود: چون دانش‌آموزان در این مدت از جمع هم‌کلاسی و دوستان مدرسه فاصله گرفته‌اند در تضعیف اعتماد بنفس آنها نقش داشته است.

به گفته مهردادی، از طرف دیگر مدرسه بهترین فضا برای دانش‌آموزان است که مهارت‌های اجتماعی مختلف بویژه برخورد با چالش‌ها را فرا گیرند.

وی همچنین با اشاره به پایه اول و دوم دبستان به عنوان پایه های حیاتی دانش‌آموزان تاکید کرد: تاثیر منفی عدم حضور دانش‌آموزان این دو پایه در مدارس بیشتر از سایر پایه‌هاست.

مدارس بدون زیرساخت بهداشتی، مجاز به آموزش حضوری نیستند

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام با اشاره به اینکه حضور دانش‌آموزان در مدرسه در رشد همه‌جانبه آنها تاثیرگذار است از والدین خواست: چنانچه زمینه حضور دانش‌آموزان در مدارس فراهم شد همکاری لازم داشته باشند.

مهردادی افزود: در صورت تصمیم بر بازگشایی مدارس، مدرسه‌ای که زیرساخت بهداشتی نداشته و پروتکل‌ها را رعایت نکند مجاز به آموزش حضوری نخواهد بود.

وی اظهار داشت: هم اینک بالای ۹۰ درصد معلمان استان واکسینه شده و تعداد محدودی که واکسینه نشده‌اند از آنها می‌خواهیم برای واکسن اقدام کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش ایلام بیان کرد: آمادگی کامل برای آغاز سال تحصیلی جدید وجود دارد و تاکنون در فرآیند ثبت‌نام، تامین فضا و تجهیزات مدارس، ثبت و سفارش و توزیع کتاب‌های درسی، ساماندهی نیروی انسانی و سنجش سلامت نوآموزان اقدام‌های لازم انجام داده است.

مهردادی با ذکر اینکه آموزش و پرورش متعلق به مردم است، ابراز امیدوارد کرد: با برنامه‌ریزی انجام گرفته و همکاری والدین سال تحصیلی آینده بهتر از گذشته آغاز شود و چنانچه خانواده‌ها با مشکلی برخورد کردند برای تسریع در رفع آنرا به این اداره کل اعلام کنند.

وی همچنین با اشاره به اختلال در ساعت خواب عمده دانش‌آموزان به علت  استفاده فراوان از فضای مجازی  از والدین خواست: تا قبل از مهرماه از فرصت باقیمانده استفاده کرده و با کمک به تنظیم ساعت خواب فرزندان دانش‌آموز، آن‌ها را برای سال تحصیلی جدید آماده کنند.

تاکید بر آموزش حضوری فراهم شدن بستر تربیت برای دانش‌آموزان است

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان ایلام نیز در این میزگرد گفت: فرآیند تعلیم و تربیت فرآیندی تمام ساحتی است که در آن تربیت مقدم بر یادگیری است.

حشمت‌ اله‌وردی با ذکر اینکه بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مجموع شش ساحت وجود دارد، افزود: یکی از این ساحت‌ها فناوری و پنج ساحت دیگر آن تربیتی است و در واقع بیانگر مقدم بودن تربیت بر یادگیری است.

وی اظهار داشت: اگر این سازمان و بسیاری از کارشناسان بر آموزش حضوری تاکید دارند یکی از مهمترین اهداف این مساله فراهم شدن بستر تربیتی است تا در کنار آن مباحث آموزشی هم به دانش‌آموز ارایه شود.

وی در عین حال تاکید کرد: در این زمینه فرآیند تربیت و یادگیری هم به تنهایی مورد تاکید نبوده بلکه تاثیر فرآیندهای داخل مدرسه نیز بر دانش‌آموز مد نظر است که چرخه این فرآیند را تکمیل می‌کند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان ایلام گفت: در شیوه آموزش حضوری دانش‌آموزان در فرآیندهای فضای مدارس شامل فعالیت‌های گروهی اعم از فرهنگی، علمی، هنری، مذهبی، کتابخانی، ورزشی و در مجموع ارتباط با همسالان مشارکت دارند.

اله‌وردی اظهار داشت: اگرچه متناسب با آموزش‌های غیرحضوری در بستر شاد به همان میزان آموزش غیرحضوری پرورشی نیز ارایه شده است اما هیچ‌یک از این آموزش‌ها جایگزین فعالیت‌های حضوری نخواهد بود.

به گفته وی، به همان میزان که دغدغه مسایل آموزشی دانش‌آموزان را داشتیم تاکید بر فراهم شدن بستر تربیتی در این آموزش‌ها نیز مد نظر بود تا تعلیم و تربیت تمام ساحتی را بتوانیم در جامعه ایجاد کنیم.

ضرورت همکاری خانواده‌ها با آموزش و پرورش

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان ایلام همچنین با اشاره به اینکه در فرآیند تعلیم و تربیت دانش‌آموزان، خانواده‌ها مهمترین شرکای اجتماعی این نهاد محسوب می‌شوند، گفت: خانواده‌ها باید همواره مشارکت لازم در زمینه‌های مختلف با مجموعه آموزش و پرورش داشته باشند.

اله‌وردی بیان کرد: چنانچه شیوه آموزش دانش‌آموزان حضوری اعلام شود، اولیای دانش‌آموزان باید در زمینه رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی با برنامه‌هایی که آموزش و پرورش پیش‌بینی می‌کند همراهی و مشارکت لازم داشته باشند.

سلامت دانش‌آموزان در اولویت آموزش و پرورش

وی با ذکر اینکه اولویت این سازمان بدون شک حفظ سلامت دانش‌آموزان است، یادآور شد: هوشمندی اولیا در این زمینه بسیار مهم است بطوریکه وقتی دانش‌آموزان به علت تجمع مدارس آموزش غیرحضوری برای آنها وضع می شود باید برای حفظ سلامت همگانی در سایر محافل و فضاها نظیر محافل خانوادگی، رستوران، باشگاه و غیره نیز حضوری نداشته باشند.

اله‌وردی به فعالیت کمیته بهداشت و سلامت دانش آموزان بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: تا زمانیکه حداقل‌ها و زیرساخت‌های لازم آموزش دانش‌آموزان در مدارس فراهم نباشد هیچگاه دانش‌آموزان را به مدارس وارد نخواهیم کرد.

آموزش غیرحضوری هیچگاه جایگزین آموزش حضوری نیست

معاون آموزش و پرورش ایلام با اشاره به مساله افت تحصیلی دانش‌آموزان گفت: در بحث افت تحصیلی دو نگاه تخصصی و عامیانه وجود دارد، در نگاه تخصصی شاخص‌های کارایی درونی آموزش و پرورش نظیر نرخ پوشش تحصیلی و نرخ گذر تحصیلی مد نظر بوده که ایلام در زمینه پوشش تحصیلی جزو سه استان برتر کشور و در نرخ گذر از متوسطه اول به دوم نیز مقام دوم کشور بعد از تهران را دارد.

اله‌وردی در خصوص شاخص یادگیری نیز تاکید کرد: در بحث یادگیری نیز به علت شیوع کرونا اگرچه آموزش‌ها به 2 صورت حضوری و غیرحضوری ارایه شده است اما هیچگاه آموزش غیرحضوری جای آموزش حضوری را نخواهد گرفت.

‭ ۱۰۷‬هزار دانش‌آموز مهرماه امسال سال تحصیلی جدید خود را آغاز خواهند کرد.

برچسب‌ها