تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰

بجنورد-ایرنا- صدای لا اله الا الله حکایت تلخ یک مرگ دیگر است که باز هم شهرنشینان برای تدفین مردگان خود به روستاها آمده اند تا از پیچ و خم تدفین بیماران کرونایی بگریزند و این قصه تکراری است که هر روز در یکی از روستاهای خراسان شمالی رخ می‌دهد.

همهمه روستا را فرا  گرفته است، در این دوران شیوع کرونا اهالی بهت زده شده اند و با دلهره و نگرانی جمعیت را می نگرند، گویی رعایت پروتکل های بهداشتی تنها در شهرها الزامی است.

 اهالی روستا حیرت زده و ناراحت از این موضوع هستند که چرا شهرنشینان جنازه را برای دفن به روستا آورده اند، چرا شیوع بیماری کووید۱۹ را در روستا جدی نمی گیرند، انگار که کرونا در قبرستان های روستا پرسه نمی زند.

 افزایش قیمت قبر، سخت‌گیری دفن متوفیان کرونایی و ازدحام در قبرستان‌ها در سطح شهرهای خراسان شمالی باعث شده است که شهروندان در این ایام اموات را برای دفن به روستاها ببرند تا مانعی برای برگزاری مراسم‌های عزاداری‌ها نداشته باشند که گاهی نیز این موضوع باعث نارضایتی روستاییان شده است.

یکی از اهالی جرگلان ضمن انتقاد از دفن مردگان شهری در روستاها گفت: در این ایام که شرایط کرونایی محدودیت های را برای دفن اموات در شهرها ایجاد کرده است افرادی که به علت کرونا، تصادف، کهولت و بیماری های مختلف فوت می کنند برای فرار از محدودیت های کرونایی اموات را برای دفن به قبرستان روستاها می آورند.

فرشید درخشان افزود: برخی از روستاییان سال ها از روستاها به استان های تهران، گلستان، مازندران و سایر استان ها و حتی شهرهای خراسان شمالی مهاجرت کرده اند که تا قبل از کرونا امواتشان را هم در محل سکونت خود دفن می کردند اما در شرایط فعلی و محدودیت های کرونایی مردگان را برای دفن به قبرستان های روستا می آورند.

وی اظهار داشت: برخی از این خانواده ها در چند دهه اخیر هیچ رفت و آمدی به روستا نداشته اند اما متاسفانه هم اینک برای خاک کردن یکی از اعضای خانواده به روستا سفر می کنند و همین افزایش رفت و آمد ها احتمال شیوع بیشتر بیماری کووید۱۹ را  وجود می آورد و از دیگر سو مراسم عزداری را نیز در روستا با جمعیت زیاد و در برخی موارد بدون رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می کنند.

درخشان گفت: متاسفانه این افراد تنها به دفن کردن نیز قناعت نمی کنند بلکه تمامی مراسم ها را در مسجد، حسینیه و یا خانه های اقوام برگزار می کنند و شاید یکی از دلایلی که کرونا در روستاها بیشتر شده است  نیز همین امر باشد در حالی که در ماه های گذشته حتی یک مبتلا به ویروس کرونا در روستا نداشتیم.

افزایش دفن اموات در روستاها

عضو شورای اسلامی یکی از روستاهای بجنورد نیز با بیان اینکه دفن اموات شهرنشینان در روستاها افزایش پیدا کرده است گفت: در دهه های گذشته مردمی که از روستا مهاجرت کرده بودند اگر یکی اعضای خانواده فوت می شد او را در همان شهر محل سکونت به خاک می سپردند اما متاسفانه هم اینک این روند تغییر یافته است.

وی گفت: حتی برخی از افرادی که اقوامی در روستا ندارند اما به صرف اینکه پدربزرگ و یا مادر بزرگ آنان در سال های گذشته در روستا  سکونت داشته برای دفن متوفیان به قبرستان روستای مراجعه می کنند و این در حالی است که معمولا گنجایش قبرستان های روستایی نیز محدود است.

محمدعلی رحمانی گفت: افزایش قیمت قبر و هزینه های کفن و دفن بالا در شهرهای خراسان شمالی پس از همه گیری کرونا نارضایتی مردم این استان را به همراه داشته و موجب نگرانی بازماندگان افراد متوفی شده است.

وی افزود: هم اینک با افزایش فوتی های ناشی از کرونا رفت و آمد به روستا ها برای برگزاری مراسم تدفین و خاکسپاری نیز بسیار افزایش یافته که این امر نگران کننده است زیرا پروتکل های بهداشتی رعایت نمی شود و بیشتر روستاییان از ماسک استفاده نمی کنند.

وی اظهار داشت: در سال های گذشته نیز  افرادی بوده اند که پس از فوت شدن بنا به وصیت نامه افراد جنازه آنان در روستا به خاک سپرده شد اما این افراد روستاییان شهر نشینی بودند که هیچ گاه پیوند خود را با روستا قطع نکردند.

یکی از ساکنان بجنورد نیز که اخیرا جنازه یکی از اعضای خانواده را به یکی از روستا ها برای دفن برده بود گفت: مردم روستا از این  امر ناراضی اند و معتقدند نباید غم را به روستاها برد، اما به هر طریقی که ممکن بود رضایت اهالی را کسب کردیم.

سیف الله رحیمی افزود: با توجه به وضعیت آرامستان های بجنورد، فقط پارک آرامستان جاوید امکان تدفین یک طبقه اموات مبتلابه کرونا را داراست و این امکان در جوار آستان مقدس سیدعباس بجنورد معروف به معصوم زاده میسر نیست به همین دلیل بیشتر شهروندان بجنوردی که زادگاهشان روستا است اموات خود را به همان روستا می برند و البته هزینه های بالای کفن و دفن و قبر نیز موجب افزایش این اقدام شده است.

مرکز خراسان شمالی به‌ صورت رسمی دارای دو محل تدفین اموات است که جوار بقعه امامزاده سید عباس و پارک آرامستان جاوید ازجمله این مکان‌ها است.

به گزارش ایرنا در ایام شیوع ویروس کرونا علاوه بر افزایش قیمت قبر هزینه هایی دیگری نیز تحمیل خانواده های متوفیان می شود که گفته شده است این هزینه ها گاهی  تا ۱۰۰ میلیون ریال افزایش می یابد و این در حالی است که برخی از خانواده ها توانایی پرداخت هزینه ها را ندارند  و به اجبار اموات خود  را در روستاهای اطراف شهرها دفن می کنند.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری بجنورد در این مورد گفت: بنا به درخواست مردم اموات را به روستاها منتقل می کنیم و این امر تا قبل از این نیز مرسوم بود و همچنین قبرستان های روستایی فضای کافی  برای دفن اموات دارند.

ایرج کریمی افزود: دفن اموات در روستاها موجب گلایه مندی روستاییان نشده است بلکه با رضایت آن ها انجام می شود.

وی گفت: افراد فوت شده ای که بستگانی نداشته باشند توسط شهرداری به صورت رایگان در آرامستان ها دفن می شوند.

وی قیمت هر قبر در بجنورد را ۲۰ میلیون ریال عنوان کرد و اظهار داشت: قیمت قبر در معصوم زاده بجنورد تا ۱۰۰ میلیون ریال نیز می رسد.

براساس آمار رسمی تا پایان موج چهارم ویروس کرونا یکهزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در خراسان شمالی جان خود را از دست دادند که این میزان در موج پنجم افزایش زیادی داشته است.

براساس آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی شهرها که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، شهرستان‌های بجنورد، شیروان، اسفراین، مانه و سملقان، فاروج، گرمه، جاجرم در وضعیت نارنجی (پرخطر) و رازوجرگلان نیز در وضعیت زرد قرار گرفته است.