گرگان- ایرنا- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: ۲۷۷ واحد تولیدی نیمه فعال موجود این استان با هدف استفاده از این ظرفیت سرمایه گذاری شده برای رونق تولید نیازمند حمایت هستند.

حسین طلوعیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ظرفیت ایجاد اشتغال این تعداد واحدهای نیمه فعال استان را  چهار هزار و ۵۲۰ نفر اعلام کرد.

وی اظهارداشت: نبود تامین نقدینگی و سرمایه در گردش موردنیاز  فرسودگی ماشین آلات و نیاز به بازسازی و نوسازی، بدهی های معوق بانکی، مشکلات بازاریابی و فروش محصول، نبود تامین وثیقه مورد نیاز برای دریافت تسهیلات بانکی، نبود تامین مواد اولیه، نوسان شدید قیمت مواد اولیه و نوساز نرخ ارز را از مهم ترین موانع  این واحدهای نیمه تعطیل برشمرد.

وی ادامه داد: برای رفع موانع واحدهای تولیدی در استان پرداخت منظم تسهیلات سرمایه در گردش، تسهیلات بازسازی و نوسازی با بهره کم و تقسیط بلندمدت، تعیین تکلیف بدهی های معوق، قبول محل اجرای طرح و سفته بانکی به عنوان وثیقه دریافت تسهیلات توسط بانک های عامل و مدیریت در تامین  مواد اولیه پیشنهاد می شود.

به گفته وی در استان گلستان یک هزار و ۳۴ واحد دارای پروانه بهره برداری با ظرفیت ایجاد فرصت شغلی برای ۲۶ هزار و ۸۵۸ نفر وجود دارد.

وی در خصوص عملکرد ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان در سال ۱۴۰۰ افزود: این ستاد در سال جاری ۹ نشست با ۸۱ مصوبه داشته که برای پرداخت چهار هزار و ۷۷۳ میلیارد  ۳۱۰ میلیون ریال تسهیلات برای ۶۱ واحد تولیدی به ۱۱ بانک عامل معرفی شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان ادامه داد: تاکنون سه هزار و ۴۱۴ میلیارد و ۷۲۰ میلیون ریال تسهیلات رونق تولید برای ۶۱ واحد  توسط  بانک های عامل ملی،  کشاورزی، صادرات، تجارت، رفاه کارگران و پست بانک تامین و پرداخت شده است.

طلوعیان ادامه داد: بیشتر اعتبارات پرداخت شده برای رونق واحدهای تولیدی دراستان توسط بانک کشاورزی به مبلغ یک هزار و ۴۵۴ میلیارد و ۷۲۰ میلیون ریال برای رونق تولید پنج واحد بوده است.

کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید گلستان از سال ۹۵ فعال شد.

واحدهای تولیدی استان گلستان در بخش صنعت و صنایع تبدیلی کشاورزی ایجاد شده که ۹۷ درصد آن را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهد.

استان گلستان ۲۴ شهرک، ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی (شهرک هزار هکتاری اترک) با مساحت ۲ هزار و ۴۱ هکتار دارد.

گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در همسایگی سه استان مازندران، خراسان شمالی و سمنان و کشور ترکمنستان قرار دارد.

مرز مشترک زمینی با کشور ترکمنستان و برخورداری از گمرک اینچه برون گنبدکاووس، ارتباط ریلی با ترکمنستان و آسیای میانه در سال های اخیر، دسترسی به گمرک امیر آباد بهشهر در مازندران ، وجود فرودگاه بین‌المللی گرگان و فعالیت بیش از ۸۰۰ بازرگان دارای کارت فعالیت، از ظرفیت های مهم رونق تولید در گلستان به شمار می رود.

اقتصاد اصلی ساکنان استان یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفری گلستان بر پایه کشاورزی استوار است.