به گزارش روز پنجشنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از ساینس، در این تحقیقات که توسط نمونه کوچک شده یک موتور جت F۴۰۴ مورد استفاده در جنگندههای F-۱۸ انجام گرفت، محققان اثر ساختارهای مختلف لوله اگزوز را بر میزان صدای تولید شده مورد بررسی قرار دادند و مشخص شد قرار دادن مجموعهای از برجستگیهای مخروطی شکل درون لوله اگزوز موجب کاهش صدای اگزوز به میزان ۵ تا ۸ دسیبل میشود.
با توجه به این که واحد دسیبل یک مقیاس لگاریتمی است، این میزان کاهش صدا، اثر پدیده بار صوتی بر اجزای بدنه هواپیما را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد. این پدیده موجب لرزش اجزای هواپیما در اثر صدای اگزوز میشود و در طول زمان میتواند منجر به تخریب و شکستن اجزای هواپیما شود.
به گفته محققان این تغییر در ساختار اگزوز هیچ تاثیری بر کارآیی موتور جت ندارد.
همچنین کاهش صدای هواپیما کار با آن را برای خلبان و خدمه هواپیما سادهتر میکند. در واقع کاهش شنوایی و وزوز گوش از اصلیترین عوامل معلولیت کادر نظامی ارتش محسوب میشوند.
۶۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا در معرض سطوح خطرناک نویز (noise) ناشی از شغل قرار دارند. نویز در لغت به معنای آلودگی صوتی است که ماهیت تصادفی یا اتفاقی دارد. مطالعات مختلف تاثیر نامطلوب آلودگی صوتی را بر سلامت تایید کردهاند. کم شنوایی و نا شنوایی یکی از شایعترین وضعیتهای ناشی از آلودگی صوتی شغلی است. آلودگی صوتی بر سلامت قلب و عروق و سیستم گوارشی نیز اثرات نامطلوب دارد.
به گفته محققان آلودگی صوتی قطعا به عنوان یک عامل استرسزا موجب واکنش در بدن میشود و مستندات علمی قابل توجهی نیز وجود دارد که نشان دهنده ارتباط بین استرس و بیماریهای قلبی است.
قرار است این فناوری در فصل پاییز با استفاده از موتورهای جت با ابعاد واقعی مورد آزمایش قرار گیرد.