گچساران- ایرنا - نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس گفت: موانع فرا روی طرح تونل دیل شناسایی و نسبت به رفع آن با مدیریت بیشتری اقدام شود.

به گزارش ایرنا، سید ناصر حسینی پور روز پنجشنبه در بازدید از تونل دیل با بیان اینکه نباید وجود گاز در تونل دیل و کمبود اعتبارات بهانه ای برای تعطیلی این طرح  باشد افزود: برای رفع این  مشکل می بایست راهکار عملیاتی از سوی متولیان امر ارائه شود.

وی بیان کرد: طرح عمرانی تونل دیل در پیشرفت همه جانبه گچساران نقش مهمی دارد و مشکلات این طرح باید در اسرع وقت برطرف شود.

حسینی پور اظهار داشت:  اعتبارات استانی جوابگوی این طرح بزرگ نمی باشد و ضروری  است اعتبارات این طرح از محل ملی تامین شود.

سرپرست کارگاه تونل دیل گفت: ساخت تونل در گردنه دیل از برنامه‌های مهم برای توسعه گچساران است که با افتتاح این طرح ۱۵ کیلومتر از طول مسیر کاهش خواهد یافت.

حیدر کاظمی گفت: تیرماه سال ۹۸ به  دلیل بروز پدیده نشت گاز در دهانه ورودی و خروجی تونل دیل و شرایط خاص گازهای متصاعد شده بنا به توصیه های فنی و ایمنی متخصصان وزارت نفت ،عملیات اجرایی حفاری تونل دیل متوقف شد.

وی عنوان کرد:برای رفع این مشکلات باید نشستی در این زمینه تشکیل و این معضل را برطرف کرد.

کاظمی تصریح کرد: عملیات ساخت قطعه ۲ راه اصلی محور گچساران- چرام (تونل دیل) تا زمان انجام مطالعات تکمیلی و تعیین نتایج آزمایشات و مطالعات همچنان تعطیل می باشد.

وی ابراز کرد: تجهیزات این طرح به دلیل تعطیلی پروژه ، از شهرستان خارج شده و قرارگاه خاتم(ص) برای رفع معضل این طرح تاکنون تلاش های زیادی کرده است.

کاظمی گفت: اعتبارات این طرح متاسفانه از محل ملی به استانی تغییر  یافته که راه و شهرسازی تاکنون در این زمینه اقدامی انجام نداده است.

مسئول کارگاه تونل دیل با بیان اینکه برای ادامه روند اجرایی این طرح باید اعتبارات ملی اختصاص یابد افزود: گاز موجود در تونل دیل هیچ ارتباطی با مخازن نفت و گاز عظیم گچساران ندارد و این طرح هم اکنون مشکلات اعتبارات دارد.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس به همراه فرماندار گچساران و برخی دیگر از مسئولین شهرستانی از پروژه تونل دیل در گچساران بازدید و از نزدیک در جریان مشکلات این پروژه قرار گرفت.

این طرح با عنوان قطعه دوم جاده گچساران به چرام به طول ۱۰ کیلومتر است که شامل هفت هزار و ۵۰۰ متر مسیر و ۲هزارو ۵۸۰ متر نیز تونل است که شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور آن را به مناقصه گذاشت و "موسسه حرا" کار اجرایی پروژه را از مهرماه سال ۱۳۹۷ آغاز کرد.

تابستان سال ۱۳۹۸ حدود ۶۳۰متر از ورودی و ۶۰۰متر هم از قسمت خروجی تونل کار شده بود،یعنی حفاری تونل حدود یک هزارو ۲۳۰متر از دو سمت تونل اجرا شد،اما در آن زمان به دلیل بروز نشت گازهای ناشناخته به منظور رعایت نکات ایمنی طرح متوقف شد وقتی که کار پروژه تعطیل شد گروهی با هماهنگی شرکت نفت گچساران از محل بازدید کردند و یک سری آزمایش های فنی انجام دادند و نتیجه گرفتند که گازهای همچون متان،" "H۲S، ""N۲ و...در داخل تونل وجود دارد.