به گزارش خبرنگار ایرنا، این کتاب در نظر دارد تا ابزارها و الگوهای مفیدی برای مدارس فراهم کند و فرایند و دیدگاه آنها را نسبت به تاب آوری و بهباشی دانش آموزان بهبود دهد که مبتنی بر مطالعات متعددی در حوزه تاب آوری است و کمک میکند مدارس در رسیدگی به تاب آوری کودکان و جوانان خودکفایی روز افزونی داشته باشند و برای این منظور مجموعه ای کارآمد از ابزارها و روشهای مختلف ارایه میکند.
محمدرضا مقدسی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در اغلب موارد تاب آوری را ظرفیت رسیدن به نتایج خوب یا بازگشت موفقیت آمیز از عوامل و چالش های زندگی تعریف میکنیم، اظهار داشت: تاب آوری ابتدا در کودکان و جوانان مورد مطالعه قرار گرفته و روی افرادی متمرکز می شود که در خطر ناشی از مشکلات روانی قرار دارند و روی این نکته تمرکز ندارد که تاب آوری چگونه به عنوان مکانیسمی سازگار بر خلاف مشکلات روزانه به کار میرود.
وی که یکی از مترجمان پرکار کرمانشاهی است و تاکنون بیش از سی عنوان کتاب در حوزه تابآوری را ترجمه و منتشر کرده است، گفت: اگر چه تاب آوری از قبل به عنوان یک مقوله فردی مورد توجه واقع شده ولی در اغلب موارد بستگی به ویژگی های ذاتی داشته اما هم اکنون میدانیم که تاب آوری بر مبنای کارکردهای متقابل در حوزه هایی مثل خانواده کودک، گروه های همسالان، مدارس و جامعه نقش های کلیدی در شکل گیری تاب آوری افراد ایفا میکنند.
مقدسی ادامه داد: این کتاب در بخش های نخستین خود به عوامل حمایتی در رابطه با ایجاد و تقویت تاب آوری اشاره میکند و پیشینه و تاریخچه عوامل حمایتی در تاب آوری دانش آموزان، خانواده و مدارس را مورد بررسی قرار میدهد و به شکل شایان توجهی به امکان پیامدهای مثبت و نتایج خوب علیرغم خطرات و مشکلات اشاره میکند.
این مترجم کرمانشاهی تاکید کرد: در کتاب تاب آوری در مدارس آمده است که عوامل حمایتی سنگ بنای تاب آوری را تشکیل می دهند و به همین دلیل در بررسی مداخلات و یا ارایه چارجوبی برای تاب آوری عوامل حمایتی بسیار حایز اهمیت هستند.