همدان- ایرنا- خط ملی «نماد» (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) با محوریت فوریت‌های روانی اجتماعی دانش آموزان استان همدان با حضور شماری از مسئولان فرهنگی این استان در مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی دانش آموزی همدان راه اندازی شد.

به گزارش ایرنا، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان روز یکشنبه در حاشیه این آیین به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خط تلفنی ۱۵۷۰ نماد (نظام جامع مراقبت اجتماعی دانش آموزان)، طرحی جامع برای پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های روانی و اجتماعی دانش‌آموزان است.

«یوسف سعیدی» افزود: این خط تلفن با شماره اختصاصی ۱۵۷۰، به منظور اجرای فراگیر و گسترده برنامه ملی نماد برای تسهیل و تسریع در پاسخگویی به نیازهای دانش‌آموزان در زمینه خدمات راهنمایی مشاوره ای، تخصص روان شناختی و مددکاری اجتماعی راه‌اندازی شده است.

وی عنوان کرد: هر دانش آموز به هر دلیلی که احساس می کند دچار اضطراب، افسردگی، ترس و استرس شده ضروری است، برای رفع مشکل، به مراکز مشاوره مراجعه کند.

وی ادامه داد: این سامانه می تواند به دانش آموزانی که قصد و یا اقدام نافرجام به خودکشی کرده، دانش آموزان بد سرپرست، بزهکار، مورد آزار جنسی قرار گرفته و از خانه و مدرسه فرار کرده، کمک و مشکلات آن ها را برطرف کند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان تصریح کرد: خط ملی نماد یا همان خط چهار رقمی ۱۵۷۰، اورژانس اجتماعی دانش آموزان است و یکی از بخش ها و زیرساخت‌های مهم نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان بوده که در کنار ابزارهای دیگر در برنامه ملی نماد به ما کمک می کند موارد مختلف فوریت های روانی و اجتماعی دانش آموزان  در قالب یک سامانه و سیستم یکپارچه  شناسایی وارانه خدمت صورت پذیرد.

وی با اشاره به اینکه برای راه اندازی این طرح، ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شد، خاطرنشان کرد: افتتاح خط ۱۵۷۰ با هدف مداخله سریع و به موقع پاسخ گویی به آسیب های اجتماعی از جمله جسمی، ذهنی، عاطفی ایجاد شده است که یک تیم مشاوره در این راستا به صورت محرمانه فعال است.

سعیدی تصریح کرد: خط چهار رقمی ۱۵۷۰، از ساعت هشت صبح تا هشت شب، در ۲ نوبت کاری، آماده ارائه خدمات به دانش آموزان، فرهنگیان و اولیا دانش آموزان است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان نیز گفت: در آموزش مجازی دانش آموزان به دلیل فاصله گیری از مسائلی از جمله مهارت آموزی پرورشی و تربیتی دچار آسیب هایی شده اند که امیدواریم با آموزش حضوری از این آسیب ها کاسته شود.

محمد پورداود اظهار داشت: با ایجاد خط تلفنی ۱۵۷۰ دانش آموزان و خانواده‌ها سطح اعتماد آنها بالا رفته و از آسیب‌های اجتماعی آنان کاسته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بسیار مهم است، عنوان کرد: مشاوران کارآزموده، ورزیده و دلسوز در سطح آموزش و پروش استان فعال هستند و دانش آموزان را رصد می کنند.

پورداود خاطرنشان کر: پیشگیری بهتر از درمان است و جلوگیری از رفتن دانش آموزان به سمت مواد مخدر بسیار مهم اهمیت دارد.

وی ادامه داد: ما از هر زمینه ای برای تعلیم و تربیت در راستای تربیت اسلامی دانش آموزان استفاده می کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان تصریح کرد: رویکرد آموزش و پرورش بک رویکرد تعاملی است و برای پیشبرد ۶ ساحت سند تحول بنیادین نیاز به همکاری سایر دستگاه ها را دارد.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان نیز گفت: نیروی انتظامی به عنوان یکی از ارکان اصلی مبارزه با مواد مخدر برای همکاری با سامانه «نماد» آمادگی کامل دارد.

سرهنگ «جمشید باقری» اظهار داشت: آموزش های اجتماعی و پیشگیری نقش موثری در جلوگیری دانش آموزان از اعتیاد به مواد مخدر دارد.

وی عنوان کرد: خانواده ها بدانند افرادی که اعتیاد پیدا می کنند برگشت سختی دارند و همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

در سال تحصیلی جاری بیش از ۳۰۷ هزار دانش آموز در مدارس استان همدان تحصیل می کنند.