کرمانشاه- ایرنا- فرمانده انتظامی استان کرمانشاه گفت: ارزش ریالی کل کالاهای قاچاق مکشوفه استان در نیمه نخست سال جاری ۱۰۳ میلیارد و ۴۴۲ میلیون تومان بوده که ۳۰ فقره از پرونده‌ها ارزشی بالای ۵۰۰ میلیون تومان داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار «علی اکبر جاویدان» روز چهارشنبه به مناسبت هفته ناجا در نشست خبری با خبرنگاران افزود: در نیمه نخست امسال حدود ۳۱ درصد افزایش رسیدگی و کشف جرایم اقتصادی داشتیم که حدود ۵۰۰ درصد افزایش ریالی نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است.

وی اظهار داشت: در این مدت ۷۴۶ دستگاه حامل کالای قاچاق توقیف شده و یک هزار و ۱۴۲ فقره پرونده در حوزه کشفیات قاچاق تشکیل شده است.

تمرکز نیروی انتظامی بر هوشمندسازی پلیس است

وی هوشمندی ناجا را یک ضرورت دانست و گفت: روز به روز بهره مندی از فناوری ها، تجهیزات و امکانات جدید افزایش پیدا می کند و به تناسب افراد سودجو و فرصت طلب هم از این فناوری ها استفاده خواهند کرد و به طبع آن نیروی انتظامی نیز باید یک گام جلوتر از فرصت طلبان باشد که بتواند آنها را مهار و مدیریت کند و بر همین اساس تمرکز نیروی انتظامی بر هوشمندسازی پلیس است.

سردار جاویدان افزود: اقداماتی برای هوشمندسازی پلیس در استان مانند بهره گیری از دوربین های هوشمند، ارتباط الکترونیکی با دستگاه قضایی و بهره گیری از سامانه های اطلاعاتی انجام شده است.

وی اظهار داشت: حدود ۲۰ درصد از پرونده ها به صورت الکترونیکی به دستگاه قضایی ارسال می شود و بالغ بر ۹۰ درصد مطالبات دستگاه قضایی نیز از طریق همین بستر به ظابطین ابلاغ و اجرایی می شود.

مرکز فوریت های سایبری راه‌اندازی شد 

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه در ادامه تاکید کرد: با توجه به روند افزایشی وقوع جرایم در فضای مجازی و مطالبه مردم برای رسیدگی به شکایات و درخواست های آنان، مرکز فوریت های سایبری مدتی پیش افتتاح شد.

وی اضافه کرد: این مرکز به صورت ۲۴ ساعته فعال بوده و کارشناسان پلیس فتا با حضور در آن پاسخگوی نیازها و مطالبات شهروندان در حوزه فضای مجازی شامل ارشاد، هدایت و راهنمایی و اجرای عملیات خواهند بود.

او گفت: مردم با مراجعه به سایت پلیس فتا و یا تماس با شماره ۲۱۸۲۳۱۷۸ می توانند با مرکز فوریت های سایبری ارتباط برقرار کرده و به بیان مشکلات و نیازمندی های خود در فضای مجازی بپردازند.

سردار جاویدان گفت: امنیت پایدار محقق نمی شود مگر اینکه همه نهادها و سازمان‌ها پای کار بیایند تا بتوانیم امنیتی که شایسته نظام در سطح جامعه است برقرار کنیم و نیروی انتظامی از هیچ تلاشی برای امنیت مردم و جامعه کم نمی گذارد و حاضر است جان خود را در راه امنیت جامعه فدا کند.

وی افزود: امروز در کشور و استان باوجود همه تنگناها و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد شاهد امنیت پایداری هستیم و سرمایه گذاری ها و هزینه هایی که دشمن در جهت ناامن جلوه دادن کشور کرده است باهم افزایی و همکاری مردم با دستگاه های انتظامی و قضایی به فضل الهی نتوانسته است که به اهداف خود برسد.

پنج نفر از پرسنل انتظامی استان بر اثر کرونا فوت کردند

وی با بیان اینکه پنج نفر از پرسنل ناجای کرمانشاه بر اثر کرونا فوت کردند، گفت: نیروی انتظامی بعد از حوزه بهداشت و درمان درگیرترین سازمان با همه گیری ویروس کرونا است چرا که همه مصوباتی که در بحث فاصله گذاری ها، محدودیت ها و ممنوعیت ها که در ستاد ملی و استانی کرونا تصویب می شود، نیروی انتظامی مجری آنها است.

جایگاه کرمانشاه در حوزه سرقت دوازدهم کشور است

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه در ادامه گفت: جایگاه استان در حوزه سرقت دوازدهم کشور، سرقت های مهم یازدهم، سرقت به عنف مثل کیف قاپی پانزدهم، قتل دوازدهم، شرارت بیست و سوم، مفاسد اجتماعی هیجدهم، جرایم مالی، جعل و نزاع در رده نوزدهم، تصادفات سی و یکم و موادمخدر بیست و هشتم کشور قرار دارد.

وی تاکید کرد: در کل با وجود تمامی مشکلات و گرفتاری ها وضعیت استان کرمانشاه نسبت به گذشته بهتر شده است.

سردار جاویدان گفت: سرقت در کل کشور امروز به مساله بزرگی تبدیل شده است به طوریکه بالغ بر ۹۳ درصد جرایمی که ثبت می شود مربوط به سرقت است.

وی اظهار داشت: ۱۷ هزار و ۹۵۱ فقره سرقت در نیمه نخست سال جاری در استان رخ داده که ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است که از این تعداد، ۶۶ درصد از سرقت ها به دستگیری متهم، کشف اموال و جبران خسارت توسط سارق منتهی شده است.

دستگیری بیش از ۱۷ هزار نفر در نیمه اول سال جاری

وی اضافه کرد: در ۶ ماهه اول سال جاری ۱۷ هزار و ۳۹۸ نفر توسط نیروی انتظامی دستگیر شده اند که بخش عمده ای از آن ها مربوط به سرقت است.

سردار جاویدان با بیان اینکه سرقت‌های مهم در نیمه اول سال جاری چهار درصد و سرقت های خُرد ۱۲ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: بیشترین مرتکبین سرقت خُرد، افراد معتاد متجاهر هستند. بنابر آماری که در شورای هماهنگی موادمخدر اعلام شد حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر معتاد متجاهر در استان وجود دارد که بالای ۹۵ درصد این افراد مربوط به شهر کرمانشاه است.

فرمانده انتظامی کرمانشاه گفت: ظرفیت ما در حوزه مراکز درمانی حدود ۳۵۰ نفر است که تناسبی میان این ظرفیت و تعداد معتادین متجاهری که در سطح استان هست، وجود ندارد.

وی، فرآیند درمان را یک فرآیند ضعیف و ناکارآمد دانست و گفت: متاسفانه مراقبت های بعد از درمان کامل نیست و باید نهادهای حمایتی پس از بهبود به این افراد از نظر مالی کمک کنند.

۶۳۰ هزار تماس شهروندان با مرکز فوریت های ۱۱۰

سردار جاویدان، در ادامه ایجاد مرکز فوریت های ۱۱۰ را یک اتفاق خوب در حوزه نیروی انتظامی عنوان کرد و گفت: ۶۳۰ هزار تماس با مرکز فوریت های ۱۱۰ در نیمه نخست سال جاری برقرار شده که از این تعداد ۲۳۹ هزار و ۴۵ تماس منجر به عملیات شده است.

وی اضافه کرد: در همین مدت به میزان ۲۰ درصد به ظرفیت مرکز ۱۱۰ اضافه شده است و در تلاشیم توان و سرعت یگان فوریتی ۱۱۰ را افزایش دهیم تا بتوانیم زودتر در صحنه حضور یابیم.

وی همچنین گفت: معاونت اجتماعی یکی از معاونت های راهبری ناجا است که ارتباط ما با مردم و سازمان ها زیرنظر این معاونت انجام می شود. علاوه بر این در حوزه آموزش و آگاهی بخشی به مردم فعالیت های بسیار خوبی انجام گرفته است.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه گفت: خدمات مشاوره ای معاونت اجتماعی نیروی انتظامی در راستای صلح و سازش که از دستگاه های قضا و کلانتری ها به این مراکز مراجعه دارند هشت هزار و ۶۶۰ پرونده بوده است که از این تعداد ۶ هزار و ۱۵۰ از این پرونده ها موجب سازش شده است.

کشف حدود ۲.۵ تن مواد مخدر در استان

وی در ادامه اضافه کرد: در ۶ ماه ابتدایی امسال ۲ تن و ۴۵۵ کیلو موادمخدر در سطح استان کشف شده که عمده آن مربوط به تریاک است و این رقم نسبت به سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: در این مدت ۱۵۸ قاچاقچی عمده دستگیر و ۲۹ باند موادمخدر متلاشی شده است.

سردار جاویدان، کشف یک هزار و ۲۷۵ قبضه سلاح در نیمه اول سال جاری را از دیگر فعالیت های نیروی انتظامی کرمانشاه عنوان کرد و گفت: این میزان نشان از افزایش ۲۹ درصدی را کشفیات می دهد.

دستگیری ۴۹۵ نفر از ارازل و اوباش 

وی همچنین گفت: قرارگاه مقابله با ارازل و اوباش با محوریت پلیس اطلاعات، در ۶ ماه نخست امسال ۴۹۵ نفر از ارازل و اوباش استان را دستگیر کرده اند.
سردار جاویدان افزود: در این مدت همچنین ۲ هزار و ۶۸۶ وسیله نقلیه توسط پلیس اطلاعات به علت های مختلف توقیف شده و سه هزار و ۲۳۵ واحد صنفی پلمپ شده است.
وی اظهار داشت: در حوزه مسایل حجاب هم که یک مطالبه مردمی از اقشار مختلف جامعه است، ۲۴ هزار و ۵۲۳ تذکر لسانی انجام شده  و ۱۳۷ نفر هم به مراجع قضایی معرفی شده اند.

تیراندازی در سطح استان افزایش یافته است

فرمانده انتظامی کرمانشاه گفت: متاسفانه به دلیل اینکه اسلحه در دسترس مردم قرار دارد و بعضی از افراد جامعه جسارت استفاده از اسلحه در درگیری های خانوادگی و نزاع های خیابانی را دارند، تیراندازی در سطح استان افزایش یافته است.

وی افزود: ۳۱۰ نفر در ۲۶۲ فقره تیراندازی که در نیمه نخست سال جاری اتفاق افتاده دستگیر شده اند و ۷۴ درصد از اسلحه های بکارگیری شده در این تیراندازی ها کشف شده اند.

سردار جاویدان، علت ۵۵ درصد تیراندازی های سطح استان را اختلافات ملکی و مالی دانست و گفت: ۲۵ درصد هم مربوط به مشکلات خانوادگی است.

وقوع ۴۰ فقره قتل در استان

سردار جاویدان همچنین عنوان کرد: ۴۰ فقره قتل در ۶ ماهه گذشته در استان رخ داده که ۳۵ فقره از آن منجر به کشف شده و عاملین آن دستگیر شده اند.

وی افزود: در حوزه جعل اسناد و مدارک نیز تا امروز ۳۱۱ پرونده در استان تشکیل شده که ۲۸۸ فقره آن منجر به کشف شده است.

فرمانده انتظامی کرمانشاه، بیشترین جرایم در پلیس فتا را مربوط به جرایم اقتصادی دانست و گفت: امسال ۶۶۰ فقره سرقت و کلاهبرداری در فضای مجازی رخ داد که ۸۴ درصد آن منجر به کشف شده است.

وی اضافه کرد: بعد از جرایم اقتصادی، جرایم حوزه امنیت اخلاقی با افزایش ۸۶ درصدی وقوع آن نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.

سردار جاویدان در پایان گفت: در حوزه تصادفات درون شهری با فوت ۵۶ نفر، با افزایش ۱۲ درصدی فوتی ها نسبت به سال گذشته رو به رو هستیم و ۲ هزار و ۲۴۰ نفر هم در این تصادفات مجروح شدند.

استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.