تهران-ایرنا- نخست‌وزیر اردن خواستار تقویت همکاری مشترک بین اردن، سوریه و لبنان در راستای منافع و تأمین انرژی سه کشور شد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از وبسایت روزنامه الدستور، دیروز نشست سه جانبه‌ای میان وزرای برق و انرژی در دفتر وزارت انرژی و منابع معدنی اردن در امان با حضور نخست‌وزیر اردن برگزار شد.

«بشر الخصاونه» نخست‌وزیر در این دیدار بر توجه به تقویت همکاری مشترک بین اردن، سوریه و لبنان برای خدمت به منافع سه کشور دوست و بردار، با توجه به روابط برادرانه میان آنها، تأکید کرد.

نخست وزیر اردن در دیدار با غسان الزامل وزیر برق و انرژی سوریه، ولید فیاض وزیر انرژی و آب لبنان و هاله زواتی وزیر انرژی و منابع معدنی اردن، بر آمادگی امان برای حمایت و پشتیبانی لازم از لبنان در زمینه تأمین انرژی تاکید کرد.

در این دیدار، طرف‌های سوری و لبنانی و اردنی در مورد اقدامات عملی برای تسریع در تحویل گاز و برق مصر به لبنان از طریق اردن و سوریه برای مقابله با چالش‌های انرژی لبنان بحث و گفت‌وگو کردند.

هاله زواتی وزیر انرژی و منابع معدنی اردن در این زمینه گفت: این نشست پس از جلسه چهارجانبه میان اردن، مصر، سوریه و لبنان برای انتقال گاز مصر به لبنان از طریق اردن و سوریه با هدف کاهش هزینه تولید برق در لبنان برای تضمین تأمین گاز مورد نیاز ایستگاه "دیر عمار" انجام شده است.

غسان الزامل وزیر برق سوریه نیز در این دیدار گفت که شرکت انتقال و توزیع برق سوریه مستقیما اقدام به ترمیم خط انتقال برق کرده و اتصال خط انتقال برق سوریه و اردن به سه ماه زمان نیاز دارد.

ولید فیاض وزیر انرژی و آب لبنان نیز در این باره گفت که وزیران سه کشور بر نقشه راهی توافق کردند که موانع تخصصی و فنی را مرتفع می‌کند و اقدامات آینده در خصوص تأمین مالی توافق از طریق بانک جهانی است.

اردن و سوریه از سال ۲۰۰۱ از طریق خط انتقال برقی ۴۰۰ کیلوولتی به یکدیگر متصل شده‌اند؛ اما این خط از اواسط سال ۲۰۱۲ به دلایل فنی از کار افتاده است.

سوریه و لبنان نیز از طریق خطوط متعدد ۴۰۰ و ۶۶۲۳۰ کیلوولتی به یکدیگر متصل شده‌اند.

این سه کشور با یک قرارداد مبادله عمومی و یک توافقنامه اتصال کلی در هشت گروه اتصال الکتریکی که علاوه بر ترکیه شامل اردن، مصر، عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و لیبی می‌شود به یکدیگر متصل می‌شوند.