به گزارش ایرنا، توسعه اقتصادی در گرو افزایش اشتغالزایی است، بدون مهارتها و آموزشهای مهارتی، امکان ورود نیروی انسانی به بازار کار میسر نیست. رابطه آموزشهای مهارتی با نگرش اشتغالزایی و کارآفرینی به توسعه اشتغال پایدار در جامعه و حل معضل بیکاری جوانان کمک میکند و طبق تاکید رییس جمهوری برای ایجاد اشتغال سالیانه یک میلیون نفری در کشور نیاز به مهارتهای فنی و حرفه ای نیز افزایش مییابد.
مهارتآموزی نقش مهمی در رونق اشتغال و کارآفرینی دارد و این مهم در دستیابی به توسعه پایدار در یک جامعه، بسیار اثرگذار است. از این رو به جهت تأثیر امر آموزشهای مهارتی به عنوان یکی از راههای مهم برونرفت از معضل بیکاری، کارآفرینی و افزایش سطح مهارت در جامعه نیاز به برنامه ریزی های دقیق و کارشناسی است.
در راستای افزایش مهارتآموزی و اشتغال پذیری جوانان، سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور آموزشهای مهارتی به مردان و زنان در موقعیتهای گوناگون از جمله روستا، عشایر، دانشگاه، زندان، سکونتگاه غیر رسمی، کمپ، اردوگاه و پادگان در مراکز ثابت بخش دولتی، تیمهای سیار شهری و روستایی، مراکز جوار صنایع و صنوف، مراکز جوار دانشگاه، مراکز جوار زندان، مراکز جوار پادگانها، آموزش در مرکز تربیت مربی و پژوهشهای فنی و حرفه ای فراهم کرده است.
آموزش ۳۱۲ هزار نفر در آموزشگاههای فنی و حرفهای دولتی
بر اساس اعلام مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه ۳۱۲ هزار و ۹۱ نفر در سراسر کشور آموزشهای دولتی مهارتی را برای ارتقای توانمندیها و ورود به بازار کار فرا گرفتند.
«حبیب عرفانمنش» در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در این باره گفت: این آموزشها درحجمی معادل ۴۷ میلیون و ۳۱۱ هزار و ۹۱۴ نفر- ساعت ارائه شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش بیش از پنج درصدی را نشان می دهد که ناشی از تدابیر لازم در مورد آموزش در محیط کار و مجازی در شرایط پاندمی کرونا است.
وی با تاکید به مهارتآموزی در محیط واقعی کار بهعنوان یک مدل مهارت آموزی اثربخشی با مشارکت فعالان اقتصادی، ادامهداد: در نیمه نخست امسال ۳۵ هزار و ۲۱۷ نفر در کارگاههای تولیدی و خدماتی اصناف، صنایع و حتی برخی کارگاههای متعلق به نیروهای مسلح و بنیاد تعاون زندانیان، در شرایط فعالیت واقعی اقتصادی، آموزشها را فرا گرفتند و بالطبع تعداد قابل توجهی از این مهارت آموختگان در همان بنگاههای اقتصادی پس از مهارت آموزی و اخذ گواهینامه مهارت، جذب خواهند شد.
مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور اضافهکرد: مهارتآموزی در محیط واقعی کار یکی از روشهای آموزش فنیوحرفهای است که طی آن مهارت و شایستگیهای مورد نیاز در چارچوب استانداردهای آموزشی سازمان از استادکار (مربی) به مهارتآموز منتقل میشود.
به گفته این مقام مسوول، دستورالعمل مهارتآموزی در محیط کار واقعی با رویکرد ایجاد بسترهای لازم برای توسعه مهارتهای لازم برای اشتغال مولد و پایدار، مطابق با فناوریهای روز و همچنین اقتضائات بازار کار، استمرار و تثبیت مشاغل موجود جامعه بهویژه در حوزه مشاغل صنعتی و صنفی جدید و سنتی با استفاده از ظرفیت بخشهای غیردولتی و در راستای اجرایی کردن سند راهبردی مهارت و فناوری، توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ابلاغ شده و تحقق آن توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای با مشارکت ذینفعان و شرکای مهارتآموزی در حال پیگیری است.
آموزش های فنی و حرفه ای تنها به مراکز دولتی اختصاص ندارد بلکه در کنار این مراکز آموزش در بخش غیر دولتی توسط آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد ارائه میشود. در همین راستا تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر مورد نیاز بخشهای مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات و ارتقای فرهنگ مهارتهای فنی جامعه انجام میشود.
سرعت بخشیدن به گسترش خدمات آموزشی با رویکرد مشارکت بیشتر بخش غیردولتی باعث شد تا سازمان آموزش فنی و حرفه ای از توان و ظرفیتهای بخش غیردولتی نیز بهره ببرد از این رو به استنادماده ۱۱۱ قانون کارجمهوری اسلامی ایران، آخرین آییننامه چگونگی تشکیل و اداره آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه ای در سال ۱۳۸۵ به تصویب هیات وزیران رسید. این امر به بخش خصوصی متقاضی به حضور در عرصه ارائه آموزشهای فنی و حرفه ای اجازه داد تا با دریافت مجوز تاسیس و نسبت به ارائه خدمات آموزشی اقدام کنند.
بر اساس اعلام سازمان فنی و حرفه ای، در حال حاضر بیش از ۱۲ هزار و ۲۰۰ آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد در سراسر کشور در چارچوب ضوابط و شرایط مندرج در آئین نامه نحوه تشکیل و اداره آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای و تحت مدیریت ادارات موسسات کارآموزی آزاد و مشارکت مردمی استانها و با هدایت دفتر موسسات کارآموزی آزاد و مشارکتهای مردمی راه اندازی شده که اقدام به برنامه ریزی و اجرای دوره های آموزشی در چارچوب استانداردهای مهارتی مصوب میکنند.
این دوره ها که در قالب ۶۰ رشته و یکهزار و ۷۶۴ عنوان حرفه با نظارت مستمر سازمان در بخش غیردولتی اجرا و ارائه می شود که حائز اعتبارو ارزشی معادل دوره های آموزشی بخش دولتی بوده و در صورت موفقیت کارآموزان آموزش دیده در آزمون هایی که در پایان دوره آموزش توسط سازمان برگزار می شود گواهینامه ای با کد بین المللی به فرد اعطاء می شود.
بر اساس آخرین گزارش سازمان فنی و حرفه ای در سال ۱۳۹۹، نزدیک به ۵۲۷ هزار و ۵۸۶ نفر را در قالب ۱۲۳ میلیون و ۸۸۰ هزار و۷۶۶ نفر ساعت در آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد، دوره های مهارتی ارائه شد.
کاهش زمان صدور مجوز آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد
همچنین برای گسترش آموزشها، زمان صدور مجوز تاسیس آموزشگاههای فنی و حرفه ای به سه روز کاهش یافت. پیش از این زمان مورد نیاز صدور این مجوزها، حدود هشت ماه بوده است.
حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پیامی توییتری از کاهش زمان صدور مجوز آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای خبر داد و نوشته بود:« از امروز صدور مجوز آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای برای افراد واجد شرایط حداکثر طی سه روز کاری انجام خواهد شد. در صورت اطاله بررسی، سیستم بصورت خودکار پس از روز سوم مجوز را صادر می کند.پ ن: میانگین صدور مجوزها تا پیش از این، حدود هشت ماه بوده است!»
در این باره معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بر اساس دستور وزیر تعاون در اجرای تحقق شعار سال مبتنی بر تولید پشتیبانی و مانع زداییها و نیز تحقق برنامههای وعده داده شده به مردم و مجلس، صدور مجوز آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد در سراسر کشور حداکثر به سه روز کاری به صورت خودکار رسید.
«غلامحسین حسینینیا» در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در راستای اصل ۲۸ قانون اساسی و فراهم کردن امکان اشتغال با شرایط مساوی، بهبود فضای کسب و کار و ایجاد فضای رقابتی، همه درخواستهای مجوز تاسیس آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد منوط به احراز شرایط متقاضیان، در سه روز و بهطور اتوماتیک انجام میشود.
وی درخصوص اهمیت مهارتآموزی در جامعه و نقش این آموزشها در دستیابی سریعتر جوانان و بیکاران به اشتغال، خاطرنشانکرد: این مهارتها به افزایش بهرهوری شاغلان در صنایع و صنوف و کمک به درآمد و معیشت خانواده کمک میکند از این رو توسعه آموزشگاههای فنی و حرفهای در گستره کشور و مطابق با طرح های کسب و کار بومی و محلی و با تنوعی از حرفههای آموزشی بخصوص حرفه فناوریهای نوین از ضروریات امروز بازار اشتغال کشور است.
حسینینیا همچنین بر حمایت و تشویق سرمایهگذاران حائز شرایط به ایجاد و راه اندازی آموزشگاه های فنی و حرفه ای در مناطق محروم و کم برخوردار تاکید کرد و گفت: با همه درخواست های مجوز تاسیس آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد بهخصوص در رشته های مورد نیاز بازار کار منوط به احراز شرایط متقاضیان در یک فرایند حداکثر سه روزه موافقت میشود و در تلاش هستیم صدور اینگونه مجوزهای کسب و کار را در کشور در همه حوزههای مرتبط تسهیل کنیم.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و بیانداشت: این اعتبارات ویژه تجهیز و توسعه آموزشگاههای آزاد بوده و برای نخستین بار دولت امسال ۵۰ درصد از تسهیلات این تبصره را به امر مهارت آموزی در کشور اختصاص داده است.
ایجاد آموزشگاههای جدید توسط افراد واجد شرایط و با رعایت همه اصول راه اندازی یک بنگاه آموزشی و اقتصادی از جمله داشتن برنامه کسب و کار و مطالعه امکان سنجی و برآورد همه مولفههای لازم برای موفقیت یک بنگاه آموزشی اقتصادی باعث توسعه متوازن در رشته های مورد نیاز و در بخش های کمتر توسعهیافته شده و زمینه ساز ایجاد رقابت سالم برای ارائه آموزش های با کیفیت بیشتر و افزایش چتر مهارت آموزی در جامعه می شود.