ساری- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و مراسم عروسی در فضای سربسته و بدون توجه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی متهم اصلی خیز و افزایش تدریجی موج ششم بیماری کووید ۱۹در استان است.

دکتر قاسم اویس روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بررسی ها نشان می دهد که اکنون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مازندران به کمترین سطح ممکن در سه ماه گذشته رسیده است و ادامه این بی توجهی‌ها به طور یقین  شرایط ورود استان به موج ششم کرونا را رقم خواهد زد.

وی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر آمار رعایت دستورالعمل های بهداشتی در استان مازندران به زیر ۴۵ درصد رسیده است در حالی که این رقم در اواخر تیر سال جاری در استان دستکم ۶۵ درصد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: برگزاری مراسم عروسی و افزایش دورهمی‌های خانوادگی در فضای سربسته باتوجه به سرد شدن هوا، یک چالش اساسی در افزایش آمار ابتلا به کرونا  است و رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی در مراسم عروسی متهم اصلی در خیز موج ششم کرونا ویروس در استان به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه ضوابط کرونایی برای فعالیت تالارهای پذیرایی در برگزاری مراسم ختم یا عروسی در استان مازندران همچنان به قوت خود باقیست، گفت: براساس قانون، فعالیت تالارها و رستوران‌ها در شرایط کرونایی مشروط به رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی و نظارت دقیق بر اجرای ضوابط تعیین شده از سوی ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا عنوان شده و بر این اساس مقرر شد در فضای باز تالارهای پذیرایی با در نظر گرفتن فاصله سه متر برای هر صندلی و تامین فضای هشت متر مربع برای هر نفر، حداکثر با ۳۰ درصد ظرفیت پذیرش مشتری و ارائه خدمات صورت پذیرد. همچنین در خصوص فضای بسته و مسقف تالارهای پذیرایی یا سالن هم علاوه بر الزام رعایت دستورالعمل های اعلام شده در فضای باز، بر رعایت محدودیت پذیرش مشتری در شرایط قرمز حداکثر تا ۱۵ نفر، نارنجی تا ۲۰ نفر، زرد تا ۳۰ نفر و با شرایط آبی تا ۵۰ نفر تاکید شده است.

اویس تصریح کرد: در روزهای گذشته افزایش تدریجی ابتلا به کرونا و بستری در بیمارستان‌های مازندران را شاهد هستیم و پیش بینی می‌شود در روزهای آینده به تعداد مبتلایان کرونا ویروس در استان افزوده شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بین اینکه تاکنون ۷۹.۴ درصد جامعه هدف ۲ میلیون و ۳۹۰ هزار نفری در استان مازندران دُز اول و ۳۳.۳ درصد هم دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کردند، افزود: از مجموع ۲۱۲ هزار دانش آموز ۱۲ تا ۱۷ شال مازندران ۶۵.۵ درصد علیه کرونا ویروس واکسینه شدند.

آمارهای کرونایی مازندران طی ۲۴ ساعت گذشته برای سومین روز پیاپی افزایش تعداد بیماران را ثبت کرد تا احتمال آغاز موج ششم کرونا در مازندران قوی‌تر شود. تعداد مجموع بستری‌شدگان با افزایش ۲۳ نفری نسبت به روز گذشته به ۳۹۶ نفر رسید. آمارها در بستری جدید و بیماران بدحال نیز افزایش یافته است.