تهران- ایرنا- در حالی که در سال های اخیر اقدام مهمی در زمینه‌نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت انجام نشده است، اما ساختار دولت سیزدهم از جمله استاندار و مدیر شهری جدید این کلانشهر تاکید و اعتقاد دارند این کار مهم باید برای تهران هر چه زودتر اجرایی و عملیاتی شود.

به گزارش ایرنا، در سال های اخیر فصل زرد رنگ پاییز برای پایتخت نشینان سیاه است و شهروندان در این فصل زیبا از دیدن کوه و مناظر اطراف پایتخت محروم می شوند؛ چرا که در این فصل بدلیل شدت آلودگی هوا رنگ تهران مات می شود.

در این سال ها مدیران شهری پایتخت طرح برقی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی را در حالی رسانه ای کردند که اکنون که در شهر گذر می کنیم با انبوهی از خودروهای فرسوده تاکسی و موتورسیکلت مواجه می شویم.

برگزاری جلسات مقابله با آلودگی هوا در این سال ها بطور منظم و دقیق در حالی برگزار شد که مصوبات این جلسات ویترینی بود و این مصوبات نتوانست شکل اجرایی به خود بگیرد.

در این باره استاندار جدید تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، یکی از عوامل موثر و مهم در ایجاد آلودگی هوا را وجود بی شمار موتورسیکلت های کاربراتوری و فرسوده در شهر تهران اعلام کرد.

محسن منصوری همچنین از برقی کردن موتورسیکلت ها پایتخت خبر داد که البته این موضوع چند سالی است از سوی شهرداری تهران و سایر نهاده ها در حال پیگیری است اما هنوز به نتیجه ای نرسیده است.

وی اظهار داشت: یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا خارج کردن موتورسیکلت های فرسوده و برقی کردن این وسایل حمل و نقل عمومی است.

به گفته منصوری، روزانه میلیون ها موتورسیکلت که بیشتر آن ها فرسوده است در تهران تردد می کنند و بخش زیادی از آلودگی هوا مربوط به آنها است.

وی اضافه کرد: هم اکنون کارخانجات زیادی در سطح کشور و تهران مشغول تولید موتورسیکلت های برقی هستند اما در سال های اخیر از این کارخانجات دانش بنیان که با ابتکارات خلاقانه حوزه دانشگاهی کشور مشغول فعالیت هستند حمایت نشد.

استاندار تهران یادآور شد: باید در زمینه توسعه موتورسیکلت های برقی از این مراکز علمی حمایت کرد تا بتوانیم بخشی از موتورسیکلت های فرسوده تهران را از مدار خارج کنیم و زمینه ساز فعالیت گسترده موتورسیکلت های برقی شویم.

وی اظهار داشت: میزان آلودگی یک دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری به اندازه ۶ تا هشت دستگاه خودرو سواری و این وضعیت برای تهران بسیار خطرناک است و قانون الزام کرده که به سمت برقی کردن موتورسیکلت ها رویم.

تردد بیش از ۳ میلیون موتورسیکلت در پایتخت

استاندار تهران تاکید کرد: بیش از سه میلیون موتورسیکلت روزانه در شهر تهران تردد دارند که تلاش داریم حداقل در یک برنامه زمانبندی شده در فاز اول حدود ۱۰ درصد این موتورسیکلت ها را برقی کنیم.

منصوری خاطرنشان کرد: در تهران نیز سه کارخانه تولید موتورسیکلت برقی وجود دارد که باید از این ظرفیت داخلی استفاده کرد.

وی ادامه داد: در گام نخست بنا داریم ۱۰ درصد موتورسیکلت های فرسوده برقی شوند که البته در بخش منابع مشکلاتی وجود دارد که تلاش داریم با استفاده از تسهیلات این کار مهم را عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: در حکمی که از سوی رییس جمهوری آیت الله رئیسی به اینجانب تقدیم شده است بر موضوع محیط زیست تاکید شد و به نظر بنده و دولتمردان، بزرگترین مشکل استان تهران مسئله محیط زیست و در راس آن آلودگی هوا است.

استاندار تهران تاکید کرد: با سرد شدن هوا وارد شرایط وارونگی (اینورژن) و افزایش آلودگی هوا می شویم و باید در سال های پیش رو برای مهار این مشکل اقدام جدی و اساسی شود.

وی تاکید کرد: موضوع آلودگی هوا و محیط زیست دیگر با برگزاری جلسات حل نمی شود و باید فکری نو و ابتکاری خلاقانه داشت.

منصوری اظهار داشت: اعتقاد قلبی خودم این است که این مشکل اصلی کلانشهر تهران با اتحاد، همدلی و پشتکار فراوان قابل مرتفع است.

وی افزود: باید همه دستگاه های اجرایی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و محیط زیست و سایر دستگاه های متولی و اجرایی کشور کمک کنند تا پس از سال ها مشکلات محیط زیست و آلودگی هوا در تهران کاهش یابد.

ارتباط خوبی با شهردار تهران داریم

استاندار تهران با بیان اینکه ارتباط خوبی با علیرضا زاکانی شهردار تهران داریم گفت: در جلسه اخیر با شهردار تهران بر کاهش آلودگی هوا تاکید و تصمیماتی گرفته شد که اجرایی و عملیاتی می شود.

به گفته وی، در شرایط کنونی فرصت جلسه گذاشتن و مصوبه دادن خشک و خالی نیست و باید کارها را در میدان پیاده کرد.

منصوری تاکید کرد: در خصوص برقی کردن دیگر ناوگان های حمل و نقل عمومی همچون تاکسی بحث های فراوانی وجود دارد که در این زمینه باید با اساس نظر کارشناسی اقدام کرد.

ضعف در حمل و نقل عمومی از عوامل ترافیک

وی در خصوص ترافیک این روزهای پایتخت نیز گفت: زمانی که ظرفیت حمل و نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس کافی نباشد شهروندان ترجیح می دهند با خودرو شخصی تردد کنند.

استاندار تهران تاکید کرد: البته شیوع کرونا نیز مزید بر علت شده که شهروندان ترجیح دهند از خودرو شخصی برای رفتن به محل کار استفاده کنند.

به گفته وی، ناوگان حمل و نقل عمومی باید توسعه پیدا کند و دولت سیزدهم و مدیریت شهری جدید بر این نکته مهم تاکید دارد.

زاکانی: سیستم حمل و نقل عمومی ترکیبی را دنبال می‌کنیم

شهردار تهران نیز در تشریح اقدامات خود برای حل معضل آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی گفت: برای پایتخت سیستم حمل و نقل عمومی ترکیبی را دنبال می کنیم.

علیرضا زاکانی در تشریح اقدامات فوری خود برای حل ۲ چالش آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی گفت: باید به سمت سیستم حمل و نقل عمومی ترکیبی حرکت کنیم که در آن دوچرخه، موتور، تاکسی، مینی باس، اتوبوس و مترو در یک ترکیب مشخص برای شهروندان مطلوبیت ایجاد کند.

وی افزود: باید این ترکیب در سیستم حمل و نقل عمومی ترکیبی آسان و سرعت دسترسی را برای رسیدن به مقصد به همراه داشته باشد تا مطلوبیت را برای شهروندان ایجاد کند.

زاکانی گفت: ما در مجموعه شهرداری تهران تلاش داریم این مطلوبیت را ایجاد کنیم البته که کار سختی است.

وی ادامه داد: در کوتاه مدت ۶۰۰ واگن مترو نیاز به اورهال دارد که اگر این کار انجام نشود این واگن ها از رده خارج خواهند شد و از سوی دیگر ۱۴۶ واگن از رده خارج شده که باید بازسازی شود.

زاکانی گفت: به طور قطع این موارد اولویت های اول و جدی کار خواهند بود که در حقیقت بهره مندی از ظرفیت ها و زیرساخت های موجود است.

وی تاکید کرد: باید از کاهش ظرفیت ها جلوگیری کنیم و از سوی دیگر ظرفیت های راکد را به میدان بیاوریم و همچنین نوسازی و توسعه واگن ها و خطوط مترو را در دستور کار قرار دهیم.

زاکانی ادامه داد: البته همه این اقدامات به صورت مرحله بندی خواهد بود و همانند این اقدامات برای اتوبوس، بی ار تی، اتوبوس های دوکابین و تاکسی نیز دنبال می شود.

وی اضافه کرد: ما نیازمند چنین سیستمی هستیم که ظرفیت های مختلفی را درنظر بگیرد و با ایجاد شرایط منطقی برای جامعه مطلوبیت ایجاد کند و به طور قطع تحقق این مهم یک شب روی نخواهد داد.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: با تحقق سیستم حمل و نقل ترکیبی زمینه ایجاد فرصت هایی برای تنفس و داشتن هوای پاک در شهر ایجاد می شود.

شهرداری تهران بر توسعه حمل و نقل عمومی مصمم است

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بر توسعه حمل و نقل عمومی تاکید داریم و این کار با همکاری دولت امکان پذیر است.

مجتبی شفیعی افزود: بیشترین درصد آلودگی هوای تهران مربوط به موتورسیکلت ها و خودروهای فرسوده شهر است که در این زمینه باید اقدامات اساسی و راهبردی انجام شود.

وی ادامه داد: بر نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت از جمله تاکسی و اتوبوس تاکید داریم چراکه بخش زیادی از ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده است و نیاز به خانه تکانی اساسی دارد.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: با همکاری بانک های عامل تلاش داریم با اعتبارات دولتی نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را در چندین مرحله انجام دهیم.

در حمل و نقل عمومی تهران دچار چالش هستیم

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز در این باره گفت: امروز در حوزه حمل و نقل دچار مشکل هستیم و بیشترین آلودگی‌ها مربوط به حمل و نقل و موتور سیکلت‌ها است؛ چراکه سه تا چهار میلیون موتور سیکلت داریم که سه برابر بیشتر خودرو سواری آلودگی ایجاد می‌کنند.

سردار محمدحسین حمیدی با بیان اینکه باید با برنامه‌ریزی و سازکارهای مناسب آلودگی هوا را کاهش دهیم، گفت: امروز ساخت‌ و سازها در تهران باعث ایجاد ترافیک می‌شود بنابراین سیستم‌ها و سامانه‌ها باید در اختیار پلیس قرار گیرد تا بتواند نظارتی کامل در حوزه‌های مختلف داشته باشد.

وی با اشاره به افزایش واکسیناسیون و شلوغی شهر تهران افزود: هنوز به اوج ترافیک نرسیدیم و ترافیک در ساعت ۲۱ به بعد کاهش پیدا می‌کند.

رئیس پلیس راهور پایتخت با اشاره با افزایش ترافیک در ۲۰ روز گذشته گفت: استفاده از سامانه های حمل و نقل عمومی یک سوم یعنی حدود ۳۳ درصد کاهش و ترددها در معابر شهری ۳۷ درصد در مقایسه با شرایط قبل از کرونا افزایش یافته است.

وی علت این موضوع را شرایط کرونایی و تعداد کم اتوبوس‌ها دانست و گفت: پیشتر سه میلیون نفر از طریق اتوبوس‌ها جابجا می‌شدند، اما هم اکنون این آمار به یک میلیون نفر کاهش پیدا کرده است.

رئیس پلیس راهور پایتخت افزود: مردم بیشتر ترغیب شده اند با توجه به اینکه فاصله گذاری در اتوبوس‌ها رعایت نمی‌شود از خودرو شخصی خود استفاده کنند.

سردار حمیدی اظهار داشت: به هر میزان رجوع مردم به وسایل حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کند شاهد کاهش ترافیک خواهیم بود.

وی با بیان اینکه محدودیت شبانه کرونایی بر ترافیک تاثیر گذاشته است، گفت: لغو محدودیت‌های شبانه تردد، اصلاح ساعت کاری و ساعات طرح ترافیک از طرف پلیس به ستاد ملی مقابله با کرونا استانی و شورای عالی ترافیک ارایه شده است.

سردار حمیدی با بیان اینکه سفرها و ترددها با موتورسیکلت نسبت به ایام پیش از کرونا ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته است، گفت: سهم تصادفات منجر به فوت موتورسیکلت‌سواران نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه تهران در خیلی از مقاطع تبدیل به پارکینگ شده است، گفت: حمل و نقل عمومی، پارکینگ‌ها و کاهش سفرهای ضروری در مجموع یک بسته است که باید در تمام این موارد با هدف کاهش ترافیک پایتخت اقداماتی انجام شود.

وی با بیان اینکه دولت در ادوار گذشته برای ناوگان حمل و نقل عمومی اعتبار لازم را تخصیص نداد، گفت: باید به اقداماتمان سرعت ببخشیم.