همدان-ایرنا- مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان همدان از برگزاری «جشنواره ماجرای روز سی ام» در ۱۰۰ مسجد شهر همدان خبر داد و گفت: گروه‌های دانش آموزی سه تا پنج نفره با تولید محتوا حماسه سی اُم مهر را تا پنجم آبان ماه در مساجد روایتگری می کنند.

«محمدصالح جباری» روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه واقعه سی اُم مهر همدان جرقه‌ای برای ایجاد یک حرکت سراسری و در نهایت شکل‌گیری حماسه روز سیزدهم آبان شد افزود:  واقعه سی ام مهر نقطه عطفی در تاریخ است که باید این مفاهیم به خوبی به دانش‌آموزان منتقل شود تا روحیه مطالبه‌گری در آنها افزایش یابد.

وی تاکید کرد: این حماسه در کل کشور بی‌سابقه است و باید با مطالبه‌گری آموزش و پرورش، بازخوانی این حماسه به کتاب‌های درسی انتقال یابد.

جباری ادامه داد: دانش آموزان همدانی با درک و روایتگری حماسه سی اُم مهر، هدف از این واقعه را در مساجد به سایر دانش‌آموزان انتقال می دهند.

وی با اشاره به اینکه آموزش روایتگری حماسه ۳۰ مهر برای تعدادی از دانش‌آموزان، از سوی این انجمن انجام شده اظهار داشت: این راویان مستنداتی را به‌صورت مکتوب و یا تصویری در رابطه با این حماسه در ۱۰۰ مسجد همدان با رعایت پروتکل های بهداشتی ارائه می‌دهند.

مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان همدان، غیرت دینی، انقلابی بودن، لحظه شناسی، بصیرت، توجه به ولایت فقیه و امید به آینده داشتن را از پیامدهای حادثه سی ام مهر همدان دانست و گفت: امروز به شدت نیازمند تقویت روحیه انقلابی در نسل جوان هستیم.

جباری خاطرنشان کرد: با توجه به قرار گرفتن سی ام مهر امسال در روز جمعه، برنامه‌های متعددی در نماز جمعه اجرا می شود و نیز رایزنی‌هایی به‌منظور پخش مستند حماسه مهر از چند شبکه ملی صورت گرفته است.

وی توضیح داد: اجرای سرود دانش آموزی، فضا سازی محیطی، استقبال از نمازگزارها، ثبت نام از نوجوانان در انجمن اسلامی و قدردانی از دانش آموزان نخبه از برنامه های پیش بینی شده در نماز جمعه این هفته و سخنران قبل از خطبه ها نیز نماینده دانش آموزان انجمن اسلامی خواهد بود.

مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان همدان عنوان کرد: انتقال پیام و جریان حماسه سی ام مهر به دانش‌آموزان یکی از دغدغه‌های اتحادیه انجمن‌های اسلامی است که این امر نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها است تا شاهد رشد دانش‌آموزان باشیم.

به گزارش ایرنا، ۳۰ مهر سال ۵۷ شماری از دانش‌آموزان همدانی در اعتراض به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان، سینما رکس آبادان و سرکوب دانش‌آموزان تظاهرات دبیرستان پروین همدان در مرکز شهر همدان فریاد الله اکبر سر دادند، فریادهایی که کم کم تبدیل به مرگ بر شاه شد.

شاهدان عینی حضور بیش از ۱۰ هزار نفر جمعیت را در تظاهرات اعلام کردند که پیش قراولان آن دانش آموزان و نوجوانانی بودند که شجاعانه برای دفاع از حق به میدان آمده بودند و مأموران رژیم طاغوتی در خیابان شورین قدیم (شهدا فعلی ) آنان را به گلوله بستند.

خروش ضد طاغوتی همدانی‌ها که حماسه ۳۰ مهر را رقم زد، بازتاب‌های گسترده‌ای در سطح ملی و جهانی داشت، به طوری که پس از آن، سلسله تظاهرات بسیاری علیه رژیم شاهنشاهی به راه افتاد که یکی از آن‌ها حماسه ۱۳ آبان ماه سال ۵۷ بود.