ساری – ایرنا – استاندار مازندران با هدف پیگیری ویژه مسائل مربوط به رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲ و افزایش هماهنگی بین دستگاه‌ها برای پیشبرد برنامه‌های میزبانی مازندران از گردشگران کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۲۲ نماینده ویژه معرفی کرده است.

به گزارش ایرنا، احمد حسین‌زادگان با صدور حکمی عباس مهدوی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری مازندران را به عنوان نماینده خود در رویداد ساری پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو منصوب کرد.

در حکم استاندار مازندران آمده است: نظر به اهمیت رویداد «ساری پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو» و نقش و ره‌آوردی که این رویداد مهم می‌تواند در روابط بین‌الملل خصوصا توسعه منطقه‌ای، رونق اقتصادی و فرهنگی استان ایفا کند، به موجب این حکم جناب‌عالی را به عنوان نماینده خود در دبیرخانه رویداد ساری پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۲۲» منصوب می‌نمایم.

پیگیری برای ورود جدی دستگاه‌های اجرایی به این رویداد، بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی و توجه به فعالیت‌های خلاقانه با هماهنگی معاون امور اقتصادی استانداری و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از جمله مهم‌ترین اولویت‌های کاری شما در این دبیرخانه خواهد بود. امید است با اهتمام و تلاش وافر و مضاعف در تحقق اهداف عالیه این رویداد مهم موفق و مؤید باشید.

نماینده ویژه استاندار در رویداد ساری ۲۰۲۲ روز سه‌شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: نخستین کاری که برای پیشبرد اهداف این رویداد باید انجام شود با خبر کردن مردم از برگزاری آن و مزایای میزبانی برای ساری و مازندران است. تأکید استاندار نیز بر این است که در این مأموریت به دو حوزه استفاده از ظرفیت‌های مردمی پس از آگاه‌سازی جامعه و همچنین بهره‌گیری از توانمندی دستگاه‌های اجرایی با ایجاد هماهنگی بین آن‌ها به صورت ویژه توجه شود.

هماهنگی بین ادارات و آگاه‌سازی جامعه

عباس مهدوی اظهار کرد: از یک رویداد اینچنینی که کشور ما تجربه میزبانی آن را دو بار در همدان و تبریز داشت دستاوردهایی برای جامعه میزبان باقی می‌ماند. تلاش ما این است که این آگاهی را در جامعه ایجاد کنیم تا خود مردم برای انجام برخی امور که اتفاقا هزینه مالی هم ندارد پای کار بیایند.

وی افزود: بعضی از ظرفیت‌ها در استان موجود است و نیازی به اعتبار برای ایجاد آن‌ها نیست. درست است که ایجاد زیرساخت‌ها و تاسیسات به بودجه نیاز دارد، اما در برخی بخش‌ها خیلی نباید دنبال بودجه باشیم. ما در روستاها ظرفیت خاموش و کمتر دیده شده زیادی داریم که برای احیا شدن فقط به کمی هماهنگی و ساماندهی نیاز دارند. در شهرها نیز از این ظرفیت‌های گردشگری احیا شده کم نیستند.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری مازندران اظهار کرد: طبیعتا در چنین رویدادی نباید همه نگاه‌ها به سمت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد. بلکه همه دستگاه‌ها باید وظایف خود را بدانند و وارد عمل شوند.

مهدوی تصریح کرد: هنوز تحرکی بین دستگاه‌های اجرایی استان برای فعالیت در این رویداد و ایفای نقشی که می‌توانند داشته باشند دیده نمی‌شود. هدف استاندار از این انتصاب ایجاد تحرک و پویایی در دستگاه‌ها برای آگاه‌سازی جامعه است.

نماینده ویژه استاندار در رویداد ساری ۲۰۲۲ گفت: آموزش و پرورش می‌تواند بدون هزینه در افزایش آشنایی بخش مهمی از جامعه با این میزبانی بین‌المللی نقش ایفا کند. راه‌آهن این امکان را دارد که قطار گردشگری را در استان راه بیندازد. شهرداری‌ها می‌توانند در تبلیغات محیطی نقش مهمی ایفا کنند و دستگاه‌های منابع طبیعی و محیط زیست می‌توانند در تعریف مسیرهای مناسب برای تورهای طبیعت‌گردی وارد عمل شوند.

وی افزود: فرودگاه‌ها و شرکت‌های هواپیمایی، صنوف و بسیاری از شاخه‌های دیگر شغلی و اجتماعی جامعه مازندران می‌توانند بدون هزینه در برجسته کردن این رویداد سهیم باشند. وقتی توجه و حساسیت در جامعه ایجاد شود خود مردم به مرور به رویداد اضافه می‌شوند.

مدیرکل روابط عمومی استانداری مازندران تصریح کرد: واقعیت این است که ما هنوز بسیاری از ظرفیت‌های مهم گردشگری شهری‌مان را احیا نکرده ایم. بناهای تاریخی و آب‌انبارهای ساری، رستوران‌های باکیفیت، اقامتگاه‌های جدید و برخی زیرساخت‌های موجود دیگر هنوز به شکل درست احیا و معرفی نشده‌اند که تلاش می‌شود در این مأموریت هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌ها برای بهره‌برداری از این فضاهای شهری و تفریحی ایجاد شود.

پیشنهاد میزبانی مازندران به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی موسوم به اکو با عنوان رویداد ساری ۲۰۲۲ اوایل سال ۹۸ از سوی میراث فرهنگی و استانداری مازندران به میراث فرهنگی کشور داده شد و روز ۱۲ مهر ماه سال ۱۳۹۸ هم به تصویب هیئت وزیران کشورهای عضو اکو در تاجیکستان رسید.

این رویداد از آذر ماه سال ۹۸ با استقرار دبیرخانه در محل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سپس اقدامات تبلیغاتی همچون رونمایی از لگو ، فعالیت اجرایی خود را آغاز کرد.