به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن خیریانپور روز شنبه در نشست هماهنگی ساری پایتخت گردشگری اکو ۲۰۲۲ افزود : شهرداری ساری باید هر چه سریع تر نسبت به راه اندازی دبیرخانه مردمی اقدام کند.
وی گفت : دبیرخانه اصلی ساری پایتخت گردشگری اکو ۲۰۲۲ در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران برای اجرای برنامه های مصوب کارگروه استانی تشکیل شد و بخش مردمی نیز می تواند با ارایه نظرات و پیشنهاداتش کمک کار خوبی برای دستگاه های دولتی درگیر این رویداد فرهنگی باشد.
معاون استاندار مازندران همچنین از تشکیل بیش از ۱۰ کمیته راهبری و کارشناسی از جمله در زمینه اقتصادی، فرهنگی، اطلاع رسانی و تبلیغات و سرمایه گذاری برای سنجش عملکرد دستگاه های درگیر با این رویداد فرهنگی خبر داد.
وی گفت : مازندران ظرفیت های زیادی در حوزه های اقتصادی، گردشگری و زیربنایی دارد و میزبانی ساری از گردشگران کشورهای اکو در سال ۲۰۲۲ می تواند این مزیت ها را به کشورهای عضو اکو و حتی جهان معرفی کند .
خیریانپور افزود : ما در داخل استان از لحاظ ظرفیت های رسانه ای نیز توانمندی های زیادی داریم که با ساماندهی آنها می توانیم ظرفیت های اقتصادی ، تاریخی ، گردشگری و سرمایه گذاری استان را به کشورهای عضو اکو هر چه بیشتر معرفی کنیم.
وی ادامه داد : تصویب ساری به عنوان میزبان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۲۲ فرصت خوبی برای معرفی ظرفیت های استانی است و برای غنا بخشیدن به این برنامه ها باید از تجربیات استان های دیگر از جمله تبریز و اصفهان که سابقه اجرای این میزبانی را داشته اند ، استفاده کرد.
پیشبینی اعتبار ۳۵۰ میلیارد ریالی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران هم در این نشست گفت : برای اجرای درست برنامه های تبلیغاتی و میدانی میزبانی ساری از گردشگران کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۲۲ نیاز به تامین اعتبار ملی داریم که برای این استان حدود ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شد تا بتوانیم فعالیت های جانبی و اصلی اجرای این برنامه را پیش ببریم.
مهران حسنی افزود : میزان اعتباری که برای تبریز به عنوان میزبان پایتختی کشورهای اکو در سال ۲۰۱۸ تصویب شده بود ۴۴۰ میلیارد ریال بود .
پیشنهاد میزبانی مازندران به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی موسوم به اکو مهر ماه سال ۹۸ به تصویب هیات وزیران کشورهای عضو اکو در تاجیکستان رسید.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه گردشگری و جهانگردی، انتخاب مازندران به عنوان پایتخت گردشگری رویداد مهمی در صنعت توریسم مازندران و کشور با توجه به شرایط اقتصادی کنونی خواهد بود چرا که ظرفیتهای بالقوه و بالفعل مازندران برای جذب گردشگر و همچنین قرارگیری در خوش آب و هواترین منطقه خاورمیانه و آسیای غربی می تواند قدمی مثبت در تحول صنعت گردشگری مازندران و ایران باشد.
کشورهای حوزه اکو علاوه بر مرزهای مشترک سیاسی – جغرافیایی دارای همپوشانی قلمروهای فرهنگی هستند که تاثیر این مشترکات، تاریخ و تمدن منطقه را شکل داده که در مجموع یکی از قدیمترین زیستگاههای جوامع بشری در دنیا است.
کشورهای ترکیه، ایران و پاکستان به همراه سایر کشورها همچون ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان ، ترکمنستان ، افغانستان و آذربایجان بعنوان یکی از بازارهای اصلی گردشگری فرهنگی و طبیعت گردی در جهان محسوب می شوند که تلاش برخی از این کشورها باعث درآمد مناسب از بازار بین المللی سفر شده است.
نظر شما