به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی موزه سینما، موزه سینمای ایران در ادامه انتشار سلسله نشستهای تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز فاطمه معتمدآریا بازیگر سینما، تئاتر، تلویزیون بخشهایی از گفتوگو با این هنرمند را منتشر کرده است که در ادامه میخوانید.
فاطمه معتمد آریا با بیان اینکه دوران کودکی درخشانی داشته و در شمیران به دنیا آمده است، گفت: کودکی درخشانی با پدر و مادر استثنایی داشتم پدرم به آقای ارحام صدر علاقهمند بود و بیشتر از زمینه تئاتر به سینما علاقه پیدا کرد و کمدیهای سعدی افشار را خیلی تماشا می کرد. عمویم هم نمایشهای خیمه شب بازی اجرا میکرد به همین دلیل من هم از کودکی با این فضا آشنا بودم.
وی با بیان اینکه منعی برای فعالیت ما در عرصه فرهنگ و هنر وجود نداشت و تشویق خاصی هم نبود، افزود: پدرم به دلیل اینکه خودش در سینما فعالیت داشت خیلی دوست نداشت تا بچههایش به سمت سینما بروند.
معتمدآریا خاطرنشان کرد: از هشت سالگی به درخواست مادرم از صبح تا ظهر در کانون به کلاس های موسیقی، نقاشی، مجسمه سازی، مقاله خوانی و ... می رفتیم و تا ۱۳ سالگی، تابستان ها هر روز و در پائیز هفته ای یکبار به کتابخانه می رفتیم و کتاب می خواندیم.
وی با بیان اینکه در کودکی برای دیدن فیلم به سینما زیاد می رفته است، بیان داشت: پدر و مادرم به سینما علاقهمند بودند و یکی از تفریحات ما رفتن به سینما بود. درواقع علاقه من به هنر از همان دوران کودکی شروع شد. البته به تئاتر هم علاقهمند بودم و به تماشای تئاترهای مخصوص کودکان و نوجوانان می رفتم اما تئاترهای حرفه ای را از سال ۵۴ به بعد دیدم.
معتمدآریا درباره علاقه به حرفه بازیگری نیز گفت: یادم می آید تیرماه سال ۵۴ تصمیم گرفتم بازیگر شوم؛ همان اندازه برایم مهم و جدی بود که امروز درباره آن صحبت می کنم. از همان روز اول میدانستم که در حرفه بازیگری جدی هستم و از سال ۵۴ تا به امروز یک لحظه هم برای انتخابم تردید نکردم.
با کار در سینما از شهر موشها آشنا شدم
وی درباره حضورش به عرصه سینما بیان داشت: با سینما از شهر موش ها آشنا شدم که جای نارنجی و خواهر عینکی صحبت می کردم اما اولین بازی ام در فیلم جدال ساخته مهدی فخیم زاده بود.
معتمدآریا با اشاره به حضورش در دو فیلم ریحانه و همسر خاطرنشان کرد: در تاریخ سینمای آن دهه فیلم ریحانه شروع کننده فیلم های عاشقانه با محوریت زن بود و فیلم همسر مربوط به دوره تاریخی است که زن در سینمای ما در فعالیت های اجتماعی زیاد دیده نمی شد و در حد منشی دفتر یا رفت و آمدهای جزئی بود. موضوع فیلم همسر مربوط به زنی بود که در شرکتی کار می کند و بعد از مدتی رئیس همسر خود می شود. یادم می آید زمانیکه با مخاطبان فیلم را در سینما می دیدیم، مردم برای دیالوگ هایی که نقش زن به همسرش می گفت، دست می زدند و از اینکه یک زن در کارش قدرت داشت احساس غرور می کردند.
وی با بیان اینکه کار با فیلم اولی ها برایش اهمیت دارد، گفت: تصور می کنم کارگردان هایی که میخواهند همه عمر کار کنند بیشتر انرژی شان را برای اولین فیلمشان گذاشته اند و معمولا با این کارگردان ها کار کرده ام.
معتمدآریا درباره همکاری خود با علیرضا رئیسیان نیز گفت: سفر فیلمنامه خوبی داشت و طرح اصلی آن برای زنده یاد عباس کیارستمی بود که یکی دوبار با خود او درباره این طرح صحبت کرده بودیم و موضوع آن را دوست داشتم اما فیلم در زمان اکران به خوبی دیده نشد. بعد از مدتی در جشنواره های زیادی شرکت کرد و به دلیل اینکه در فیلم یک آرامش و شاعرانگی وجود داشت مورد استقبال قرار گرفت.
وی درباره همکاری خود با محمدرضا هنرمند در فیلم مرد عوضی نیز توضیح داد: آقای هنرمند از نظر شناخت بازیگر یک کارگردان خاص است و به دلیل اینکه خودش هم به بازیگری علاقمند است این حرفه را خوب می شناسد. تجربه کار در فیلم مرد عوضی را با او داشتم و در این فیلم با خصوصیات اخلاقی هم آشنا شدیم. من فقط سر صحنه زمان فیلمبرداری جدی هستم و قبل و بعد از آن با همکاران به گفتوگو مینشینم و شوخی می کنم. در ابتدا آقای هنرمند با اینکار من موافق نبود اما بعد متوجه شد که اینکار به من انرژی می دهد و هر روز درمورد صحنه های کمدی فیلم باهم گفتگو و تمرین میکردیم.
معتمدآریا خاطرنشان کرد: آقای کیمیایی بعد از فیلم سرب هر فیلمی را که میخواست بسازند درباره حضورم در فیلمش با من مشورت می کرد که یا سرکار بودم و یا فیلمنامه را دوست نداشتم و خود ایشان هم همیشه می گوید آخر نشد باهم کار کنیم. با داریوش مهرجویی هم دو، سه بار درباره حضور در فیلم هایش صحبت کردیم و همیشه به من میگفتند زمانی که میخواهم فیلم بسازم برای فیلمم خیلی جوان و یا خیلی پیر هستی.
وی درباره افرادی که علاقهمند به بازیگری هستند نیز بیان داشت: اولین چیزی که به علاقمندان این عرصه می گویم این است که درس بخوانند زیرا هرچقدر دانش خود را بیشتر کنند متوجه انتخابشان برای پذیرفتن این حرفه می شوند و پیشنهاد می کنم حتما کلاس های بازیگری را بگذرانند.
این گفتوگو بیش از سه ساعت به طول انجامید که بخش اصلی آن جهت ثبت در تاریخ در موزه سینمای ایران آرشیو میشود.
موزه سینمای ایران به عنوان مجموعه ای فرهنگی و تاریخی که روایتگر سیر تاریخ و تحولات سینمای ایران است خود را موظف می داند نظرات و دیدگاههای سینماگران باتجربه و پیشکسوت را جمع آوری کرده تا نسلهای آینده با نگاه و مسیر زندگی و نحوه خلق وشکل گیری آثار هنرمندان و صاحب نظران هنر سینما آشنا شوند.