سنندج - ایرنا - مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان نیاز به ایده‌های نو خارج از سیستم اداری را لازمه توسعه صنعت گردشگری، حفظ و احیاء بناهای تاریخی و توسعه صنایع‌ دستی در استان دانست.

به گزارش ایرنا، یعقوب گویلیان شامگاه یک‌شنبه در جلسه اتاق فکر گردشگری، میراث ‌فرهنگی و صنایع‌دستی استان گفت: بخش‌های خصوصی، اساتید دانشگاهی، هنرمندان و صاحب‌نظران باید به این اتاق فکر دعوت شوند و از نظرات و تجربیات آنها در راستای توسعه همه جانبه استان بهره گرفته شود.

وی اظهار داشت: ایده‌ای که منجر به ایجاد اشتغال، توسعه اقتصادی و رشد در استان شود، مورد حمایت این اداره‌کل قرار می گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان ادامه داد: استفاده از تجربه، اقدامات و برنامه‌های کشورهای موفق در زمینه‌های احیاء و حفظ میراث ‌فرهنگی، توسعه گردشگری و صنایع ‌دستی همراه با بومی سازی این تجربه‌ها گامی مهم در راستای ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی در استان خواهد بود.

وی افزود: طراحی و تهیه لوگو و برند برای کردستان که بیانگر تمامی جوانب فرهنگی، تاریخی، هنری و طبیعی این استان باشد کاری بسیار مهم بوده و نیازمند ورود گروهی متخصص برای انجام این کار است.

گویلیان اضافه کرد: اگر توسعه گردشگری در کردستان اصولی باشد و برند و لوگویی که برای این منظور طراحی می‌شود معرف تمامی جوانب این استان باشد، می‌تواند به توسعه گردشگری، رونق بیشتر صنایع‌ دستی و معرفی بهتر استان کمک شایانی کند.

اعضای اتاق فکر گردشگری استان در ادامه این جلسه بر لزوم ارتقای جایگاه اتاق فکر گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی استان، پیگیری اختصاص اعتبار برای اجرای برنامه‌های این اتاق، هم‌اندیشی در رابطه با طراحی و تهیه برند و لوگوی گردشگری استان، بازنگری در اعضای اصلی اتاق فکر، بومی سازی و توجه به پتانسیل‌های مختلف استان تاکید کردند.

۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی در استان شناسایی شده که از این تعداد ۹۳۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است. از آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی ۷۹۳ اثر غیرمنقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۹ اثر منقول، ۲۵ اثر میراث طبیعی و ۹۳ اثر میراث معنوی است.