شهرکرد- ایرنا- شهرستان سامان چهارمحال و بختیاری یکی از مناطق گردشگری در شمال شرق شهرکرد از قابلیت بالایی برای توسعه صنعت گردشگری برخوردار است اما به زعم برخی کارشناسان، هنوز گردشگری در این منطقه با توسعه اقتصادی همراه نشده است.

شهرستان سامان در ۱۶کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد و رودخانه زاینده‌رود که این روزها رمقی برای آن باقی نمانده است، از وسط این شهرستان عبور می‌کند.

این شهرستان در هر ۴ فصل میزبان گردشگران داخلی است و در دوران پیشاکرونا نیز میزبان بخشی از گردشگران خارجی استانهای همجوار نیز بود  اما پاییز این شهرستان جادوی رنگ‌ها را دارد.

طبیعت هزار رنگ پاییزی در شهرستان سامان به گونه‌ای است که با وجود محدودیت‌های کرونایی هنوز هم مورد استقبال گردشگران طبعیت است.

با این حال برخی از مردم منطقه اعلام می‌کنند هنوز گردشگری نتواسته است در توسعه همه جانبه این شهرستان نقش‌آفرین باشد.

محمد سامانی که دانش‌آموخته رشته گردشگری نیز است، می‌گوید: صنعت توریسم یکی از پنج صنعت بزرگ جهان است اما در ایران هنوز به صورت کامل نقش درآمدزایی خود را ایفا نکرده است و شهرستان سامان نیز از این دایره نقد بیرون نیست.

وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود گردشگری طبیعی در این شهرستان  افزود: برخی از گردشگرانی که به سامان می‌آیند هیچ درآمدی برای استان و شهرستان به همراه ندارند و حتی خریدهای خود را از بیرون از استان یا  مبدا سفر انجام می‌دهند و برخی از شهروندان این خطه گلایه دارند که این دست از گردشگران فقط زباله‌های خود را در شهرستان رها می‌کنند و نفعی برای سامان ندارند.

 وی گفت: تعدادی از ویلاهای گردشگری ساخته شده در این شهرستان به عنوان ظرفیتهای موجود گردشگری، مالکیت غیربومی دارند و صاحبان آن‌ها به عنوان گردشگر تلقی نمی‌شوند از این رو درآمدی برای اقتصاد گردشگری ندارند.

به گفته وی، این شهرستان در تولید بادام، گردو و هلو رتبه نخست چهارمحال و بختیاری و در بادام رتبه نخست کشوری را دارد اما این محصولات به عنوان پایه توریسم غذایی نتوانسته است گردشگری را اقتصادی کند و به صورت خام فروش به استان‌های دیگر ارسال می‌شود و بادام نیز رویکرد صادراتی دارد.

بررسی ظرفیت‌های گردشگری سامان در پاییز هزار رنگ

فرماندار سامان در خصوص وضعیت گردشگری شهرستان سامان گفت: حاشیه رودخانه زاینده‌رود در این شهرستان ۶۴ کیلومتر طول دارد و این یکی از مهمترین ظرفیت‌های گردشگری چهارمحال و بختیاری است.

کمال اکبریان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: این مسیر از روستای" قراقوش " در زیر سد زاینده‌رود تا انتهای حوزه استحفاظی شهرستان سامان در روستای" چم‌نار" است که ۵۵ کیلومتر آن مربوط به روستای قراقوش تا پل تاریخی زمانخان است.

وی افزود: درختانی از گونه‌های مختلف در حاشیه جاده رودخانه زاینده‌رود طبیعیت پاییزی بی‌نظیری ایجاد کرده است که در کمتر جایی از کشور پیدا می‌شود.

اکبریان تصریح کرد: وجود ۱۸ هزار هکتار باغ در سامان این روزها با رنگ و بوی پاییزی جلوه خاصی به این شهرستان بخشیده است.

وی یادآور شد: زیرساخت‌هایی مانند هتل، هتل‌آپارتمان، خانه‌های مسافر، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، باغ‌های کشاورزی گردشگری و جاده آسفالته از مهم‌ترین مزیت‌های شهرستان گردشگری سامان به‌شمار می‌رود.

اکبریان اظهار داشت: البته شیوع ویروس کرونا سایه بزرگی بر وضعیت گردشگری انداخته و پذیرش مسافران و گردشگران را با محدودیت‌هایی همراه کرده است.

طبیعت حاشیه زاینده‌رود امکان توسعه اقتصاد گردشگری را دارد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری می‌گوید: طبیعت زیبا و منحصربه‌فرد حاشیه رودخانه زاینده‌رود در سامان و زیرساخت‌های موجود در نقاط مختلف این شهرستان امکان گسترش و توسعه اقتصاد گردشگری را دارد.

مهرداد جوادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: روستاهای خاص و ویژه مانند یاسه‌چای با بُعد معماری و فرهنگی، وجود آب و هوای مطلوب و امکان جذب گردشگر در طول سال، شهرستان سامان را به یکی از مهم‌ترین مقصدهای گردشگری در کشور و چهارمحال و بختیاری تبدیل کرده است.

وی با اشاره به وجود ۱۲ روستای هدف گردشگری در چهارمحال و بختیاری افزود: از این تعداد چهار روستا شامل یاسه‌چای، هوره، سوادجان و چلوان در حاشیه رودخانه زاینده‌رود در شهرستان سامان قرار دارد که فرصت مطلوب و خاصی برای جذب گردشگران فراهم کرده است.

جوادی تصریح کرد: طبیعت رنگارنگ و خاص سامان به‌خصوص در حاشیه رودخانه زاینده‌رود فرصت بسیار مناسبی برای اجرای طرح‌های خاص گردشگری در این شهرستان فراهم کرده است.

وی یادآور شد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری مجوزها و تسهیلات لازم برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در نقاط مختلف استان از جمله شهرستان سامان با هدف جذب سرمایه‌گذاران، توسعه سرمایه‌گذاری، افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری، رونق اقتصادی و ارتقای همه‌جانبه بخش گردشگری را در کمتر زمان ممکن صادر می‌کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: از ابتدای شیوع این ویروس تا پایان نیمه نخست امسال پنج هزار و ۶۸۵ میلیارد ریال خسارت به تاسیسات و صنعت گردشگری استان شامل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مسافرخانه‌ها، اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی، مهمان‌پذیرها، سفره‌خانه‌های سنتی، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، سرمایه‌های گردشگری، راهنمایان گردشگری، مجتمع‌های پذیرایی و بین‌راهی و موسسات و مراکز آموزشی گردشگری وارد شد و ۵۲۱ نفر کار خود را از دست دادند.

وی گفت: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان برای جبران بخشی از خسارت‌های وارد شده به تاسیسات و صنعت گردشگری این استان بر اثر شیوع ویروس کرونا شرایطی مانند ارائه کمک‌های تسهیلاتی و برخی از بخشش‌ها، معافیت‌ها و استمهال دیون، تنفس ۶ ماهه برای پرداخت ۲۳ درصد حق بیمه کارفرمایان از سوی مراکز تأمین اجتماعی، معرفی به بانک‌های عامل به‌منظور پرداخت وام‌های بلندمدت و تخصیص منابع مالی مختلف را انجام داده است.

جوادی تاکید کرد: امیدواریم پس از انجام واکسیناسیون عمومی علیه ویروس کرونا و بازگشت کشور به شرایط مطلوب، وضعیت حوزه گردشگری به روال عادی برگردد.

بررسی میزان اقتصادی گردشگری در سامان

کارشناس گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری در خصوص اقتصادی نبودن گردشگری در سامان گفت: نبود تاسیسات گردشگری برای پاسخگویی به نیاز گردشگران، باعث اقتصادی نبودن این صنعت در شهرستان سامان شده است.

مرتضی محمدیان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: گردشگری در شهرستان سامان تاکنون منجر به تولید درآمد نشده است و مردم از این صنعت مهم منتفع نشده‌اند.

وی افزود: علاوه بر تلاش‌های انجام شده در حوزه گردشگری چهارمحال و بختیاری، اما هنوز هیچ‌گونه تاسیسات سرگرمی و تفریحی برای قشر جوان و نوجوان در شهرستان گردشگری سامان مستقر نشده است.

محمدیان تصریح کرد: واحدهای اقامتی موجود در شهرستان سامان بیشتر غیراستاندارد هستند و از امکانات و تجهیزات رفاهی، سرگرمی و تفریحی کامل که منجر به عرضه محصولات گردشگری برای گردشگران باشد، برخوردار نیستند.

وی رفتار گردشگران ورودی به چهارمحال و بختیاری را بیشتر بر پایه تفرج و تفریح‌های خانوادگی در محیط‌های طبیعی دانست و یادآور شد: این گردشگران بیشتر با استفاده از لوازم و تجهیزات خانگی در طبیعت حاضر می‌شوند و هیچ‌گونه تقاضای محصول جدیدی در این حوزه ندارند.

محمدیان اظهار داشت: مجموعه این عوامل باعث شده تا عرضه محصولات و خدمات جدید مرتبط با حوزه گردشگری نوین در منطقه، شکل نگیرد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با افزون‌بر ۸۰۰ جاذبه گردشگری یکی از مهمترین مقاصد برای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است.

هم‌اینک ۱۴ هتل، ۴ هتل‌آپارتمان، ۲ مجتمع گردشگری، ۵ مهمان‌پذیر، ۹۹ خانه‌مسافر، یک مجتمع سرگرمی تفریحی، ۳۵ اقامتگاه بوم‌گردی و ۵ مجتمع بین‌راهی در چهارمحال و بختیاری زیر نظر اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این استان فعالیت دارد.

شهرستان گردشگری سامان در ۱۶ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.