یزد- ایرنا - مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: از پنج هزار و۵۸۰ هکتار درختان بارور انار استان ۱۰۶ هزار تن محصول برداشت شد که این میزان تولید نسبت به سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ حدود ۳۰ درصد کاهش دارد.

اکبر شیخ علیشاهی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، علت کاهش تولید را سرمای زودرس بهاره ، آفات گیاهی، افزایش دما و کاهش دمای هوا بیان کرد و افزود: بیشترین سطح زیرکشت این میوه مربوط به شهرستان‌های تفت ، مهریز ،میبد و اردکان است.

وی بیشترین ارقام انار مرغوب استان را ملس یزدی، شیرین شهوازی ، زاغ عقدا، قصرالدشت شیرازی، ملس سریزد و گِل تفت ذکر کرد و یادآور شد: انار تولیدی علاوه بر مصرف در استان به بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج‌فارس ارسال و صادر می‌شود.

برداشت انار در یزد از اواخر شهریور ماه آغاز می شود و در برخی مناطق استان تا اواخر آبان ماه ادامه دارد.

جشن انار و انارچینی با محوریت شهرستان تفت به عنوان یکی از رویدادهای گردشگری استان یزد در فهرست آثار ملی کشور ثبت است .

جشنواره انار به صورت انار چینی در شهرستان های یزد، میبد و مهریز برگزار و در این جشنواره انواع انار، خوراک های سنتی با چاشنی انار، صنایع دستی و نوشیدنی های گیاهی و دیگر محصولات، معرفی و به علاقه مندان عرضه می شود.

شهرستان تفت از مناطق ییلاقی یزد است که مرکز این شهرستان از باغ شهرهای استان محسوب می‌شود و محصول انار آن از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

به گزارش ایرنا، انار از جمله محصول باغی است که با خاک شور و اقلیم بیابانی استان یزد سازگاری زیادی دارد و  هرساله بیش از یکصد هزار تن محصول برداشت می شود که برخی از ارقام آن از کیفیت خوبی برای صادرات برخوردار است.

حدود ۶ هزار هکتار سطح زیر کشت درختان انار استان است که بخش عمده آن در شهرستان‌های میبد، اردکان ، یزد ، تفت و ابرکوه قرار دارد و از ۴۰ رقم آن ۱۱ رقم ارزش صادراتی دارد .

 بخشی از محصول به صورت تازه خوری ، بخشی از آن برای تبدیل به رب انار و ساندیس، فرآوری و مقداری هم به‌صورت کنسانتره و اناردان به هند و پاکستان برای تبدیل به ادویه صادر می‌شود.

سالانه ۲۸۲ هزار و ۴۵۹ تن انواع محصول باغی از ۸۰ هزار و ۲۶۱ هکتار اراضی به همت کشاورزان سختکوش استان  یزد برداشت می شود.

از  ۱۱۲ هزار هکتار اراضی قابل کشت یزد، ۳۲ هزار و ۳۵۴ هکتار (معادل ۲۹ درصد) زراعی و  ۷۹ هزار و ۶۴۶ هکتار (معادل ۷۱ درصد) به کشت محصولات باغی و گلخانه ای اختصاص دارد و بخش عمده درآمد کشاورزان مربوط به باغبانی و کشت محصول هایی مانند پسته، انار، زردآلو ، زعفران و گیاهان دارویی است.