۷ آبان ۱۴۰۲، ۰:۱۷
کد خبر: 85273678
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هدف از برگزاری" جشنواره انارچینی " تفت تغییر الگوی کشت اعلام شد

یزد- ایرنا - دبیر برگزاری "جشنواره انار" تفت با اشاره به برگزاری سالانه این جشنواره گفت: این جشنواره با هدف معرفی این محصول و تغییر الگوی کشت و اقتصادی کردن باغات انار منطقه برگزار می شود.

به گزارش ایرنا "ابراهیم احمدی" شنبه شب در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این جشنواره به مدت چهار سال است که در این شهرستان برگزار می شود افزود: استقبال از این جشنواره بسیار مطلوب بوده است .

وی با بیان اینکه این جشنواره در سالجاری ۱۱ آبان آغاز و تا ۱۸ همین ماه ادامه دارد اظهار کرد: تغییر الگوی کشت ، اصلاح ارقام انار به ویژه گونه‌های مقاوم در برابر آفات از دیگر اهداف این جشنواره است.

عضو شورای شهر تفت ادامه داد: تفاوت برگزاری این جشنواره با جشنواره های قبلی برگزاری آن در مکان‌های مختلف است به طوری که امسال علاوه بر باغ صدری، این جشنواره در کانون ملی ولایت و عمارت باغشهر برپا می شود.

احمدی افزود: برپایی نمایشگاه‌هایی از محصولات انار و فرآورده‌های آن و معرفی آداب و رسوم، صنایع دستی و توانمندی‌های محلی به همراه برنامه های شاد متنوع از جمله برنامه های این جشنواره است.

وی گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد انار تفت از رقم گِل تفتی است و این نوع انار برای رسیدن به مرحله مصرف باید ذخیره‌سازی شود که عمدتاً در شب عید عرضه می‌شود.

مسئول ترویج و آموزش جهادکشاورزی شهرستان تفت هم سطح زیر کشت انار در این شهرستان را یکهزار و ۱۳۰ هکتار بیان کرد و گفت: این شهرستان دارای ۱۹ هزار بهره‌بردار کشاورزی است که علاوه بر محصول انار، در هفت هزار هکتار پسته‌زار، پنج هزار هکتار باغات بادام و سه هزار هکتار سایر درختان میوه فعالیت دارند.

"بهمن نعمت الهی" افزود: جهادکشاورزی شهرستان تلاش دارد حفظ باغات انار را با ارائه آموزش‌های لازم به کشاورزان رقم بزند.

وی اظهار کرد: نوع رقم انار این شهرستان عمدتاً گِل تفتی است که پوست ضخیمی دارد و در هنگام برداشت قابل استفاده نیست لذا بعد از مدتی نگهداری در زیر گل آماده مصرف می‌شود.

نعمت الهی با اشاره به آموزش به کشاورزان برای استفاده از روشهای نوین کشاورزی گفت: مگس مدیترانه‌ای و کرم گلوگاه ۲ آفت مهم این میوه در شهرستان است که در همین راستا اقدامات مبارزه‌ای به صورت جدی همزمان با تمام استان در حال انجام است.

تفت، یکی از قطب های مهم تولید انار کشور و استان یزد است و به همین دلیل انار با نام آن ، پیوندی دیرینه دارد.

برداشت انار تفت از اوایل آبان ماه شروع و حدود ۲۰ روز ادامه دارد؛ مهمترین ویژگی محصول منطقه که قابلیت نگهداری بیش از پنج ماه در انبارهای معمولی را دارد به همین خاطر است که اگر شما در ایام نوروز به تفت سفر کنید؛ می‌توانید از این محصول بی‌نظیر آمیل کنید.

یکهزار و ۲۵۰ هکتار سطح زیرکشت انار تفت است و متوسط برداشت ۱۰ تا ۱۵ تن در هکتار است که پس از برداشت نیمی از آن به بازار عرضه و بقیه در انبار ذخیره‌ و اسفند ماه علاوه بر عرضه در بازار شهرهای استان یزد به دیگر استان ها عرضه می‌شود.

عمده گونه‌های انار تفت، گِل تفت، شیرین شهوار، ملس یزدی و ملس پوست قرمز است که انار گِل، رقم غالب و ترش مزه است ولی طعم و خاصیت منحصر به‌ فردی دارد و به همین دلیل طرفداران بسیاری دارد.

این نوع انار، به علت داشتن پوست ضخیم خاصیت ماندگاری حتی تا عید نوروز را دارد که به مرور ، ترشی مزه آن کاسته و خوشمزه‌تر می‌شود.

این محصول به دلیل ترش و غیرقابل خوردن هنگام برداشت، معمولاً برای تغییر مزه و قابل استفاده شدن برای مدتی در انبار نگهداری و غالباً برای شب یلدا و عید نوروز به بازار عرضه می‌شود.

جشن انار و انارچینی با محوریت شهرستان تفت به عنوان یکی از رویدادهای گردشگری استان یزد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری تفت در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha