گناباد-ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: بیش از ۷۶ درصد جمعیت در منطقه تحت پوشش این دانشگاه (شهرستانهای گناباد و بجستان) دز اول و بیش از ۴۶ درصد جمعیت دز دوم واکسن کرونا را تاکنون دریافت کرده‌اند.

دکتر جواد باذلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تا کنون ۷۴ هزار و ۱۴۹ دز واکسن کرونا در گناباد و ۲۵ هزار و ۶۷۱ دز واکسن کرونا در بجستان، به جمعیت بالای ۱۲ سال تزریق شده است. 

وی ادامه داد: واکسیناسیون به طور کامل نمی تواند افراد را در برابر بیماری کووید ۱۹ ایمن کند و مردم باید در کنار دریافت واکسن با زدن ماسک، رعایت پروتکلهای بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در اجتماعات خود و خانواده شان را برابر این بیماری مصون نگه دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد با اشاره به افزایش مراجعان به مراکز درمانی و بیماران بستری و سرپایی کرونا در شهرستانهای گناباد و بجستان طی چند روز گذشته گفت: روزانه به صورت متوسط ۵۰ تا ۶۰ بیمار به مجموع بیماران سرپایی و با تست مثبت کرونا دراین شهرستانها اضافه و تعدادی از آنها در بیمارستان بستری می شوند و تحت درمان قرار می گیرند.

باذلی افزود: برای جلوگیری از درگیری جامعه با موج ششم کرونا رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی و مسایل پیشگیرانه در کنار تزریق واکسن ضروری است و همه باید نسبت به این مساله احساس مسوولیت کنند.

وی اضافه کرد: با عنایت به اقدامات و تمهیدات در زمینه تامین امکانات و تجهیزات، اکسیژن، دارو و تختهای بستری قبل از شیوع موج پنجم، آمادگی لازم برای مقابله با ششمین اوجگیری کرونا در شهرستانهای گناباد و بجستان وجود دارد و بیمارستان دوم گناباد در کنار بیمارستان علامه بهلول گنابادی در آمادگی کامل برای بستری و مواجهه با این موج است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد در خصوص بازگشایی مدارس هم گفت: این یک موضوع ملی و تخصصی است و هر گونه اجتماع می‌تواند باعث افزایش ابتلا به بیماری کرونا شود و مدارس از این قاعده مستثنی نیستند ولی ما تابع تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و در صورت اعلام و ایجاد شرایط خاص از طریق تعامل با اداره آموزش و پرورش اقدامات لازم انجام می شود.

هم اکنون ۱۸ بیمار کرونایی در بیمارستان بهلول گنابادی بستری هستند و ابتلا به بیماری کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون جان ۳۵۱ تن را در گناباد و بجستان گرفته است.  

سه بخش با گنجایش ۱۷۰ تخت و یک بخش مراقبت‌ ویژه نیز در بیمارستان علامه بهلول گنابادی برای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ فعال است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت تا کنون ۵۳ میلیون و ۱۰۲ هزار و ۸۳۷ نفر دُز اول، ۳۶ میلیون و ۵۴ هزار و ۸۹۳ نفر دُز دوم و ۹۷ هزار و ۴۸۱ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۸۹ میلیون و ۲۵۵ هزار و ۲۱۱ دُز رسیده است و در شبانه روز گذشته نیز یک‌میلیون و ۱۸ هزار و ۶۵۹ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ظهر روز سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ، ۱۶۰ نفر دیگر گذشته جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند و این درحالی است که سه هزار و ۸۱۸ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت های ویژه بیمارستان ها قرار دارند.

همچنین طی این مدت بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۱۰۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و هزار و ۳۴۴ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به پنج میلیون و ۹۴۴ هزار و ۵۹۹ نفر رسید.

در حال حاضر ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۱ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

دانشگاه علوم پزشکی گناباد با ۲ بیمارستان علامه بهلول گنابادی و آیت الله مدنی، ۱۷ مرکز سلامت، ۴۶ خانه بهداشت و ۱۶ پایگاه اورژانس و یک پایگاه اورژانس هوایی به بیش از ۱۳۰ هزار نفر در شهرستان های گناباد و بجستان در جنوب استان خراسان رضوی خدمات ارائه می‌کند.
مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.