بیرجند - ایرنا - مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت مرز مشترک با کشور افغانستان گفت: باید از این ظرفیت برای برپایی نمایشگاه‌های توانمندی‌های صنعت چاپ خراسان جنوبی استفاده کنیم.

عباسعلی بهاری روز سه‌شنبه در مراسم بزرگداشت اهالی صنعت چاپ خراسان جنوبی افزود: خراسان جنوبی دارای توانمندی‌های بسیاری است که نه به‌واسطه بسترها و زیرساخت‌ها بلکه به دلیل نیروهای انسانی قوی و متعهد آن، هر کجا در کشور نامی از این استان یا اثری از تولیدات فرهنگی‌مان باشد، به‌واسطه تلاش و کوشش این افراد است.

وی با اشاره به مشکلات صنعت چاپ در خراسان جنوبی بیان کرد: فعالان این عرصه مردمانی بسیار نجیب و متین هستند اما با وجود مشکلات فراوان این حوزه، روز به روز نحیف‌تر می‌شوند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: مشکلاتی که اگر نبود، با توانمندی و ظرفیت فعالان چاپ استان امروز باید شاهد حضور آنها در بالاترین درجات باشیم.

وی با بیان اینکه صنعت چاپ یک چرخه است و به یک چاپخانه و چند نفر عوامل محدود نمی‌شود ادامه داد: چاپ از زمانی که یک هنرمند یا فرهیخته‌ای قلم به دست می‌گیرد، آغاز می‌شود و با چاپخانه به تولید می‌رسد و در نهایت در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا موجب آگاهی‌بخشی و توسعه فرهنگ در جامعه شود.

بهاری با اشاره به اینکه شاهد کاهش فعالیت‌های چاپی از ۸۰ درصد به ۷۲ درصد هستیم گفت: خلاهای قانونی و نبود تخصص موجب این کاهش شده است، برای مثال زمانی که چاپ دیجیتال وارد کشور شد، افرادی با صرف هزینه‌های بسیار دستگاه‌های مورد نظر را خریداری کرده و دوره‌های لازم را برای کسب تخصص گذراندند اما در مرحله اعطای مجوز با سنگ‌اندازی‌های زیادی مواجه شدند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی چاپخانه‌های استان در حال سهم‌گیری از یکدیگر هستند افزود: هنوز نتوانستیم سهم‌های دیگر را به بازار چاپ استان اضافه کنیم تا شاهد فعالیت تمامی چاپخانه‌ها همراه با رقابت و رفاقت باشیم.

وی از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی درخواست کرد مشکلات صنعت چاپ استان را احصا و در کارگروه‌ها و گروه‌های کاری بررسی کند و به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان ارائه دهد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی همچنین بر نیاز استان به داشتن رشته‌های دانشگاهی صنعت چاپ تاکید کرد و گفت: فعالیت ۶۰ چاپخانه با بیش از ۲۰۰ نیروی انسانی نیاز به کسب مهارت‌های لازم دارد و اعطای مجوز نیز باید منوط به داشتن تخصص باشد.

تسهیل موانع فعالان صنعت چاپ با مشوق‌های مالیاتی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: لازم است تمامی مسوولان استان از صنعت چاپ به عنوان پایه و اساس توسعه فرهنگی حمایت کنند و اعطای مشوق‌های مالیاتی یکی از راه‌های تسهیل موانع فعالان این صنعت است.

ناصر نبی‌زاده از چاپ به عنوان صنعت مادر یاد کرد که به سایر صنایع برای تکمیل چرخه تولید کمک می‌کند و افزود: این صنعت با ایجاد ارزش افزوده برای محصولات نقش بسیار مهمی در گسترش صادرات غیرنفتی دارد.

وی با بیان این که صنعت چاپ جزو سه صنعت مولد و پیشرو در سطح جهان است گفت: نمی‌توان نقش بسیار عظیم و گسترده این صنعت را از دو جنبه فرهنگی و صنعتی انکار کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به جنبه‌های فرهنگی این صنعت نیز اشاره کرد و افزود: صنعت چاپ فرهنگ عمومی جامعه را تحت تاثیر قرار داده و از همان زمانی که وارد زندگی بشریت شده، گسترش بسترهای نشر آثار فرهنگی را در پی داشته است.

وی بیان کرد: بخش عظیمی از شاکله فرهنگی ما در داخل و خارج از کشور مدیون صنعت چاپ است.

نبی‌زاده به فعالیت ۶۰ چاپخانه با انواع مختلف چاپ و سه لیتوگرافی در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: تلاش‌های فعالان این حوزه موجب فراهم شدن ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای صنعت چاپ استان شد و چه در استان و چه در سطح کشور حرفی برای گفتن داریم و حتی در حوزه بین‌المللی به‌خصوص صادرات به کشور افغانستان توانسته‌ایم گام‌هایی برداریم.

وی با اشاره شرایط سخت ایجاد شده ناشی از شیوع کرونا گفت: بحران‌های اقتصادی، افزایش هزینه‌ها، بی‌ثباتی قیمت‌ها، گرانی مواد اولیه و کمبود نقدینگی برای بهسازی و نوسازی دستگاه‌های چاپ و کاهش سفارشات از دیگر مشکلاتی است که دامنگیر صنعت چاپ استان شده و شرایط بسیار دشواری را برای فعالان این عرصه ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: با این حال تدبیر، پشتکار، علاقه و دلسوزی دست‌اندرکاران این عرصه چراغ صنعت چاپ استان را پرفروغ نگه داشته و شاهد کوشش‌‎های فراوان آنها برای فائق آمدن به این مشکلات هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه پیگیر خارج نشدن سفارشات چاپی از استان هستیم گفت: شایسته نیست زمانی که چاپخانه‌های استان از سایر استان‌ها سفارش دریافت می‌کنند، شاهد خارج شدن سفارشات به خارج از خراسان جنوبی باشند.

هویت‌بخشی از طریق صنعت چاپ رخ می دهد

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان جنوبی هم گفت: هویت‌بخشی ما از طریق صنعت چاپ رخ می‌دهد و در صادرات محصولات غیرنفتی نیز موثرترین عامل است.

محمدرضا جعفرپور مقدم بیان کرد: صنعت چاپ پدیده‌ای چند وجهی است و هم در حوزه فرهنگ شاهد تولید آثار فرهنگی و علمی هستیم و هم به عنوان صنعت زیرساختی، در حوزه‌های بسته‌بندی محصولات اهمیت فراوانی دارد.

وی با بیان اینکه صنعت چاپ با تلفیق هنر و فن آثار کم‌نظیر را خلق می‌کند گفت: صنعت چاپ برای جامعه به‌خصوص افرادی که در حوزه‌های فرهنگی فعالیت دارند، همچون هوا برای انسان است.

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان جنوبی اضافه کرد: متاسفانه شرایط ناشی از کرونا، تقابل هزینه‌ها و درآمدها و نبود سفارشات آسیب‌های زیادی را به این صنعت وارد کرده و اگر پایمردی دست‌اندرکاران این حوزه نبود، مدت‌ها پیش شاهد خاموش شدن چراغ صنعت چاپ در خراسان جنوبی بودیم.

برگزاری مراسم بزرگداشت اهالی صنعت چاپ برای دومین سال پیاپی به دلیل همزمانی با ایام عزاداری سید و سالار شهیدان و شیوع کرونا از شهریور و همزمان با روز ملی صنعت چاپ به آبان ماه موکول شد.

در پایان مراسم از ۲۵ فعال صنعت چاپ با اهدای تندیس و لوح سپاس تقدیر شد.