زنجان - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن گفت: طی ۲ سال و نیم گذشته حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان از اراضی تصرفی و تعرضی در کشور به بیت المال برگشت داده شده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان جواد خردمند در آئین تودیع و معارفه فرمانده یگان حفاظت ملی و زمین مسکن استان زنجان با بیان اینکه از اجرای طرح هوشمند سازی در یگان حفاظت خبر داد و افزود: تلفن ۱۶۵۶ پل ارتباطی با مردم برقرار شده و قبلاً چنین ارتباطی را با مردم نداشتیم.

وی از فعال شدن مرکز مانیتورینگ به عنوان یک برنامه کشوری خبر داد و گفت: تمام اراضی کشور به صورت آنلاین و با تجهیزات به روز رصد می‌شود، در این زمینه باید گام‌های جدی برداشته شود و تامین تجهیزات فناورانه مورد تاکید است، در برخی از استان‌ها جی پی اس در خودروها و موتور سیکلت ها نصب شده و لحظه به لحظه بازدید از اراضی و جزئیات کنترل و ثبت می‌شود.
فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه نقشه برداری حقوقی در یگان حفاظت باید به سمت حرفه‌ای گرایی برود، ادامه داد: ایجاد ساختار نقشه برداری و عمران هم در برنامه ما پیش‌بینی شده است.
خردمند با بیان اینکه فرمانده سابق یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن در استان زنجان اقدامات خوبی را طی سه سال گذشته در استان داشتند، گفت: ۲۴۴ متصرف شناسایی شده که از این تعداد ۲۱۴ نفر به مرجع حقوقی معرفی شدند.
شناسایی ۴۸ هزار متصرف اراضی در کشور
 فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه طرح راستی آزمایی در خصوص طرح هوشمند سازی نظارت و کنترل از اراضی را ابلاغ کردیم، افزود: در کشور ۴۸ هزار متصرف شناسایی شده و با اینکه ۴۳ سال از انقلاب می‌گذرد تاکنون  سراغی از  این افراد گرفته نشده بود در حالی که در اراضی دولت تصرف کرده بودند.
فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن، سیاست مجموعه را استفاده از ظرفیت نیروهای جوان اعلام کرد و بیان داشت: ۳۵ اداره کل و ۳۵ فرمانده یگان حفاظت ملی زمین و مسکن داریم و فرمانده یگان ۳۰ استان تغییر یافته و از نیروهای جوان استفاده شده است.
خردمند بر لزوم تقویت ارتباط مستمر و قوی با پلیس پیشگیری تاکید کرد و افزود: تعامل باعث می‌شود تا بتوانیم از تصرفات اراضی ملی مسکن جلوگیری کنیم و در این راستا می‌بایست فرمانده جدید یگان حفاظت زمین و مسکن استان زنجان از تجربیات فرمانده سابق این یگان استفاده کند.
وی افزود: هوشمندسازی نظارت بر اراضی از دیگر اقدامات شکل گرفته در یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن است و با کمک فناوری نوین تمامی اطلاعات ثبت و از راه دور نیز می‌توان این اراضی را تحت کنترل قرار دارد.

ضرورت استفاده از ابزار تبلت و تکنولوژی در حفاظت از اراضی ملی

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان نیز در این مراسم گفت: مجموعه یگان حفاظت ملی زمین و مسکن در استان زنجان فعالیت و اقدامات خوبی را طی چند سال گذشته انجام داده است.

مسعود بیات منش با تاکید بر اینکه اداره راه و شهرسازی استان زنجان متولی حفاظت و نگهداری املاک دولتی در داخل محدوده شهرها و در حریم شهرها است، اظهار کرد: از زمان تشکیل یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن در استان زنجان تاکنون سانتی متری از اراضی ملی به پرونده تصرفات اضافه نشده است و این یگان در نگهداری و حراست از اراضی ملی پیگیر بوده و از تصرفات معانت می‌کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی زنجان با بیان اینکه موضوع ضابط قضایی یک حمایت قضایی از همکاران یگان حفاظت ملی زمین و مسکن است، ابراز داشت: تحقق این مهم قدرت و اعتبار همکاران در یگان را افزایش می‌دهد و فعالیت یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص ورود به جلوگیری از زمین خواری بیشتر می‌شود.

بیات منش با بیان اینکه اهمیت دادن به حمایت قضایی از یگان باعث می‌شود تا خادمین در حوزه املاک و مسکن خیال شان راحت باشد، ابراز داشت: این مهم امنیت خاطری برای اداره کل راه و شهرسازی استان است تا دغدغه حفاظت از اراضی را نداشته باشند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان بر لزوم تکمیل شدن فرآیند حفاظت فنی و استفاده از ابزار تبلت و تکنولوژی در حفاظت از اراضی ملی تاکید کرد و افزود: پیشنهاد مشخص این اداره اضافه شدن کارشناسان حقوقی و نقشه بردار در چارت یگان است.

وی با بیان اینکه چابکی در حوزه فنی و حقوقی در بخش خصوصی زیاد است، گفت: چابکی در حوزه فنی و حقوقی در سیستم اداری وجود ندارد و در این میان می‌توان با تمهیداتی از ظرفیت شرکتهای انتظامی که در استان وجود دارد در مباحث حقوقی از توانمندی آنها استفاده کرده و بحث بازنگری در شرح خدمات شرکتها اتفاق بیفتد.

بیات منش بر لزوم تقویت هم افزایی و استفاده از توان یگان در دفاع از پرونده‌ها استفاده شود تاکید کرد و گفت: باید از توان یگان در دفاع از پرونده‌های تصرف اراضی ملی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه امیدوارم این یگان در بحث پیشگیری و رفع تصرف و حفاظت از اراضی دولتی بتواند موفق عمل کند، افزود: با توجه به گستردگی اراضی در استان شناخت این اراضی سخت بود ولی با تشکیل یگان، حراست و حفاظت روند شناخت اراضی تقویت شده و باید این مهم بیشتر از این مورد توجه قرار گیرد.