به گزارش روز یکشنبه ایرنا از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در کارگاه گفتمان سازی سند تحول بنیادین که با حضور معلمان دانش آموزان طیف اوتیسم و جمعی از معلمان ابتدایی شهر تهران برگزار شد، افزود: در نظامهای تعلیم تربیت دنیا حساسیت ویژهای روی آموزشوپرورش دانشآموزان با نیازهای ویژه وجود دارد. نظام تعلیم و تربیتی موفقتر است که آموزش و پرورش دانشآموزان با نیازهای ویژه آن موفق عمل کند.
وی در این نشست مجازی اظهار داشت: تعلیم و تربیت استثنایی پیشرو نظام تعلیم و تربیت است و بسیاری از طرح ها و ایده های نو در آموزش و پرورش استثنایی اجرایی میشود.
حسینی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در راستای عدالت آموزشی و ایجاد امکانات برابر تحصیلی برای تمام دانشآموزان، بهویژه دانشآموزان استثنایی ایجاد شده است، گفت: مخاطبان و فراگیران این سازمان کسانی هستند که پنج تا ۱۰ برابر زحمت، وقت، تخصص و هزینه بیشتری را طلب میکنند.
وی با بیان اینکه سازمان آموزشوپرورش استثنایی همه مأموریتهای وزارت آموزشوپرورش را در خود دارد و این سازمان مینیاتوری از همه فعالیتها و خدمات این وزارت خانه است، عنوان کرد: علاوه بر این، آموزشوپرورش استثنایی در چهار ماموریت شامل طرح سنجش سلامت نوآموزان، مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری، طرح آموزش دانشآموزان تلفیقی فراگیر و طرح هدایت خدمات ویژه به آموزشوپرورش عادی ارائه میکند.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: آموزشوپرورش استثنایی علاوه بر چهار ماموریت ذکر شده یک فعالیت ویژه مهم دیگر را بر عهده دارد که آن ارائه خدمات درمانی، حمایتی و توانبخشی به دانشآموزان با نیازهای ویژه است. دانش آموزان استثنایی نیازمند مناسب سازی نظام تعلیم و تربیت در همه ابعاد ورزشی، پرورشی، آموزشی، تجهیزاتی و فضاهای آموزشی هستند.
حسینی در ادامه نشست با بیان اینکه اوتیسم یک اختلال عصبی رشدی است که در سنین کودکی خود را نشان می دهد، گفت: دانش آموزان طیف اوتیسم با رده «نیاز به حمایت» و «نیاز حمایت زیاد» زیر چتر تعلیم و تربیت آموزش و پرورش استثنایی قرار می گیرند و طیف اوتیسم با رده «نیاز به حمایت خیلی زیاد» تحت حمایت سازمان بهزیستی قرار دارند.
وی با بیان اینکه آموزش رسمی دانش آموزان طیف اوتیسم از سال ۱۳۸۲ آغاز شد، گفت: از آن زمان تاکنون پوشش تحصیلی این دانش آموزان ۲ هزار و ۵۰۰ درصد رشد داشته است. با رویکرد ایجاد فضای آموزشی استاندارد برای دانش آموزان طیف اوتیسم سال گذشته ۱۴ مدرسه اختصاصی اوتیسم در کشور کلنگ زنی یا افتتاح شده است.
حسینی تصریح کرد: تاکنون ۷۰۰ محتوای آموزشی ویژه طیف اوتیسم در سازمان آموزش و پرورش استثنایی تولید شده است. برگزاری دوره های آموزشی ویژه معلمان دانش آموزان طیف اوتیسم و گنجاندن دروس مرتبط با آن در دروس دانشگاه فرهنگیان از جمله مواردی است که برای استانداردسازی نیروی انسانی انجام شده است.