۱۸ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۴۹
کد خبرنگار: 1766
کد خبر: 84214262
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رشد ۲۵۰۰ درصدی پوشش تحصیلی دانش آموزان طیف اتیسم

۱۸ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۴۹
کد خبر: 84214262
رشد ۲۵۰۰ درصدی پوشش تحصیلی دانش آموزان طیف اتیسم

تهران-ایرنا-رییس سازمان آموزش‌و پرورش استثنایی در نشست با تشکل‌های فعال در حوزه افراد دارای طیف اتیسم از رشد ۲ هزار و ۵۰۰ درصدی پوشش تحصیلی دانش‌آموزان طیف اتیسم از سال ۸۴ تاکنون خبر داد.

به گزارش روز شنبه وزارت آموزش‌وپرورش، سید جواد حسینی بابیان اینکه هم‌اکنون ۴۸مدرسه خاص اتیسم و ۳۲۷کلاس خاص اتیسم در ۲۲۷مدرسه پسرانه و ۱۰۰مدرسه دخترانه در سطح کشور وجود دارد، اظهار کرد: ۱۴مدرسه اتیسم در کشور در حال ساخت است و در هر استان حداقل یک مدرسه اتیسم به شکل الگویی مناسب‌سازی خواهد شد.

حسینی بابیان اینکه دانش آموزان اتیسم تحت پوشش به ۴گروه تقسیم می‌شوند، گفت: ۲هزار و ۷۹دانش آموزان اتیسم، کم‌توان ذهنی نیز هستند، ۲۰۰دانش آموزان اتیسم با هوشبهر عادی مشغول به تحصیل هستند، ۳۳۸دانش‌آموز اتیسم دارای سایر معلولیت‌ها هستند و ۱۷۸دانش‌آموز طیف اتیسم در مدارس عادی و در قالب طرح تلفیقی فراگیر تحصیل می‌کنند.

 وی افزود: درمجموع ۲هزار و ۶۱۷دانش‌آموز اتیسم در مدارس خاص و ۱۷۸دانش‌آموز به شکل تلفیقی فراگیر در مدارس پذیرا مشغول به تحصیل هستند که درمجموع ۲هزار و ۷۹۵دانش‌آموز را تحت پوشش قرار داده می‌شوند.

حسینی گفت: ۳۸۷نفر از همکاران در آموزش‌وپرورش استثنایی کار تعلیم و تربیت دانش آموزان طیف اتیسم را بر عهده‌دارند.

وی افزود: اتیسم اختلال عصبی رشدی است که در سه سال اول زندگی نمایان می‌شود و مهم‌ترین علائم آن نقص در برقراری ارتباط، مشکل در تعامل اجتماعی و وجود الگوهای تکراری در رفتار، علایق و فعالیت‌ها است.

وی  بیان اینکه بر اساس DSM-۵ سطح شدت برای اختلال طیف اتیسم در سه سطح معرفی می‌شود، گفت: سطح ۱نیازمند حمایت، سطح ۲حمایت زیاد و سطح ۳حمایت بسیار زیاد است که آموزش‌وپرورش استثنایی در سطوح ۱و ۲دانش آموزان را تحت حمایت و پوشش قرار می‌دهد و در سطح ۳زیرپوشش بهزیستی قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی بابیان اینکه همه‌ساله در برنامه سنجش و سلامت جسمانی و آمدگی تحصیلی، غربالگری دانش آموزان با به‌کارگیری بیش از ۲۰هزار نفر نیرو در بیش از ۲هزار پایگاه سنجش انجام می‌شود، گفت: دو آزمون SCQ و ADI-R جهت تشخیص اختلالات طیف اتیسم در برنامه سنجش نوآموزان مورداستفاده قرار می‌گیرد تا جایگاه آموزش این دانش آموزان مشخص شود.

 حسینی در خصوص توانمندسازی معلمان، مربیان و مدیران و مشاوران اظهار کرد: ۷۰ درصد همکاران دوره‌های تخصصی لازم را در حوزه اتیسم نگذرانده‌اند از این رو نقشه راه آموزش تدوین‌شده است و تاکنون ۵۰دوره ضمن خدمت و کارگاه کشوری برای معلمان، مدیران، معاونان، سرپرستان آموزشی و کارشناسان برگزارشده است.

 وی ادامه داد: ۵کارگاه تخصصی جهت تربیت مدرس به مدت ۱۱۲ساعت برای آموزش نیروی انسانی در سطح کشور و ۲۰ دوره ضمن خدمت و کارگاه جهت تربیت آزماینده‌های تخصصی اتیسم نیز تاکنون برگزارشده است.

حسینی گفت: کارگاه مشترک با همکاری مرکز امور بین‌الملل و دفتر منطقه‌ای یونسکو به مدت ۶۵ساعت جهت تربیت مدرس و ۱۲۸ ساعت دوره جهت تربیت‌معلم و مشاور و دوره‌های تربیت‌معلم چند مهارتی با همکاری یونیسف نیز تاکنون برگزارشده است.

 وی تصریح کرد: آموزش ۱۰درصد معلمان دانش آموزان کم‌توان ذهنی برای یادگیری مهارت‌های چندگانه در حال انجام است.

رییس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در خصوص محتوای آموزشی دانش آموزان طیف اتیسم گفت: ۸کتاب مهارت‌آموزی تصویری پایه اول تا ششم با تأکید بر مهارت‌های خودیاری، ارتباطی و تعاملی برای دانش آموزان طیف اتیسم تدوین و چاپ‌شده است.

 وی گفت: بسته آموزش والدین و جزوه استاندارد فضا، تجهیزات آموزشی و توان‌بخشی ویژه طیف اتیسم تدوین‌شده است و ۵عنوان کتاب در جهت آموزش والدین دانش آموزان طیف اتیسم در سال ۹۸تدوین‌شده است.

رییس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی افزود: اضافه نمودن سرفصل درس اختلال طیف اتیسم در دروس دانشگاه فرهنگیان، تدوین مکمل‌های تصویری درس ریاضی و تهیه کیت تصویری تیچ از اقدامات دیگر در راستای تدوین محتوای آموزشی استاندارد در حوزه دانش آموزان اتیسم است.

 حسینی توانمندسازی والدین دانش آموزان طیف اتیسم را از ضروریات دانست و گفت: تدوین محتوای آموزشی والدین، اجرای برنامه آموزشی والد محور به‌صورت آزمایشی در مدرسه‌ی پیامبر اعظم (ص) به‌صورت آموزش والد به والد و ارسال دستورالعمل اولیا و همیار معلم در شرایط کرونا از اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.

 وی افزود: هم‌چنین برنامه آموزش والدین با همکاری انجمن‌های مردم‌نهاد در سطح شهر تهران برگزارشده است و ۵عنوان کتاب در جهت آموزش والدین دانش آموزان طیف اتیسم تدوین‌شده است.

 حسینی بابیان اینکه مناسب‌سازی پودمان ها در ۲رشته باغبانی و کمک خدمات اداری انجام‌شده است، گفت: امکان تحصیل در ۳۶رشته مهارتی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه ایجادشده است و پودمان رشته موسیقی برای دانش آموزان طیف اتیسم تدوین‌شده است و در مرحله تصویب در شورای عالی آموزش‌وپرورش قرار دارد.

رییس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در پایان گفت: همکاری با وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و سایر ارگان‌ها در خصوص تدوین برنامه جامعه و هماهنگ برای ارائه خدمات به اختلال طیف اتیسم انجام‌گرفته است و تاکنون ۴سمپوزیوم تخصصی اتیسم و میزهای تخصصی در حوزه اختلال طیف اتیسم برگزارشده است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha