به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، آیت الله ابراهیم رئیسی رییس جمهوری، سه شنبه هفته گذشته مسعود فیاضی را به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.
فیاضی متولد بهمن ماه ۱۳۵۴ در تهران است. تحصیلات خود را در شهر تهران آغاز کرده و در سال ۱۳۷۳ وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران در رشته عمران شده است. وی هفت سال معلم و مدیر امور پرورشی و فرهنگی در مدارس متوسطه دوم بوده است. فیاضی از سال دوم دانشگاه، دروس حوزوی را نیز آغاز کرد و ۹ سال دوره سطح و ۱۵ سال دوره خارج فقه را طی گذرانده است.
فیاضی در سال ۱۳۹۶ از طریق کمیسیون نخبگان بدون مدرک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پس از قبولی در آزمون جامع و دفاع از رساله دکتری با نمره عالی، با درجه استادیاری و در رشته فقه و اصول تحلیلی و اجتهادی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در حوزه روششناسی و منطق فهم دین شده است. او اکنون در دانشگاه و حوزه تدریس میکند.
وی تدریس در دوره دبیرستان (متوسطه دوم) به مدت چهار سال، مدیر امور پرورشی و فرهنگی مجمتع آموزشی تهران (پیش از دبستان تا انتهای متوسطه دوم) (سه سال) و مدیرکل انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی را در سوابق کاری خود دارد.
همچنین تشکیل و اداره شورای راهبری فضای مجازی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، استقرار نظام مسائل آموزش و پرورش در فضای مجازی، ساماندهی به کتابها و رسانههای کمک آموزشی و طراحی نحوه مشارکت بخش غیردولتی در تأمین نیازمندیهای آموزشی مدارس، تهیه نسخه الکترونیکی ۸۰ کتاب درسی با فرمت Epub۳ و طراحی پلتفرم رشد به مثابه زیستبوم آموزش مجازی دانشآموزان از اهم فعالیت های وی عنوان شده است.
پس از معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی، فیاضی اجرای نظام رتبه بندی معلمان، رفع کمبود معلم، بازگشایی مدارس و حضوری شدن آموزشها، پرداخت مطالبات معوق و ساماندهی مطالبات استخدامی معلمان را مهمترین موضوعات در برنامه پیشنهادی خود اعلام کرد.
همچنین ارتقای کیفیت نظام تأمین و تربیت منابع انسانی و تقویت دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، هوشمندسازی و استفاده حداکثری از فناوریهای نوین در فرایندهای آموزشی و تربیتی، مدیریت، ارزشیابی و نظارت و شفافیت، ایجاد زمینه مناسب برای تسهیلات مناسب صندوق به فرهنگیان از قبیل تأمین کمک هزینه مسکن، بیمه تکمیلی و تسهیلات سفر از جمله برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است.
علاوه بر موارد عنوان شده، در برنامه های فیاضی برای دوران تصدی در وزارت آموزش و پرورش آمده است: تربیت و تعالی آحاد جامعه از مهمترین اهداف تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است. بر این اساس نظام آموزش و پرورش کشور را میتوان مهمترین رکن تحقق این هدف محسوب کرد.
مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در خصوص برنامه خود در مورد حقوق معلمان اظهار داشت: حقوق و مزایای معلمان در موضوع معیشت آنها اهمیت بسیاری دارد، این مهم باید از طریق رتبه بندی، اصلاح و استقرار نظام پرداخت عادلانه و ارتقای حقوق و مزایای آنها دنبال شود.
وی اظهار داشت: معلم کانون فرآیندهای آموزشی و تربیتی و محور تحول و مرکز ثقل نظام تعلیم و تربیت است که رنج تربیت کودک و جوان و نوجوان را به جان می خرد؛ بنابراین اگر دغدغه معیشت داشته باشد، از این نقش ها و مسئولیت ها مهم باز می ماند و کارآمدی حداقلی پیدا میکند.
فیاضی افزود: منزلت اجتماعی معلمان نشان دهنده شأن آنان است، بنابراین تامین معیشت مناسب برای فرهنگیان و معلمان برای مسوولان وظیفه جدی است و تاثیر مستقیم بر کیفیت نتایج تعلیم و تربیت رسمی کشور دارد.
حقوق مناسب برای فرهنگیان
وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حقوق و مزایای معلمان در موضوع معیشت قابل طرح است، گفت: آن ارتقایی که بر اساس این طرح رتبه بندی رخ میدهد، منطقی ترین و معقول ترین ارتقای حقوقی قابل تصور است؛ چرا که پیوند عمیق و وسیعی با ارتقای مهارت ها و صلاحیت های تخصصی و حرفه ای و عمومی این افراد دارد.
فیاضی ادامه داد: ارتقای توانمندی معلمان و کیفیت آموزشی و پرورشی کاملا منطقی، معقول و ضروری است و باید صورت گیرد. باید با تمام وجود به ظرفیت های موجود کمک کرد تا نظام رتبه بندی تضمین کننده هر دو بعد مهم یعنی معیشت معلم از یک سو و کیفیت آموزشی و پرورشی در سوی دیگر باشد.
تامین رفاه فرهنگیان
وی درباره تامین رفاهیات برای فرهنگیان توضیح داد: سفر، گردشگری و مسکن فرهنگیان موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: افزایش بهره وری اردوگاهها و کانونهای فرهنگی تربیتی و مراکز رفاهی فرهنگیان و بهره مندی معلمان از این فرصت ها و زیرساختهای موجود باید به طور جدی دنبال شود.
توجه به درمان، بهداشت و سلامت فرهنگیان و خانوادههای آنها
وی همچنین درباره بحث سلامت فرهنگیان و خانوادههای آنها گفت: چه در بخش پیشگیری و چه درمان و توان بخشی تقویت و کارآمدی بیمه تکمیلی معلم ها و فرهنگیان مورد توجه قرار میگیرد.
وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش افزود: باید ظرفیت خوبی برای تحقق بیمه تکمیلی فرهنگیان ایجاد شود تا در مسائل بهداشتی و سلامتی دغدغه نداشته باشند.
بازگشایی مدارس
فیاضی همچنین درباره موضوع بازگشایی مدارس نیز عنوان کرد: موضوع بازگشایی مدارس الان یکی از دغدغه های جدی خانواده های دانش آموزان و خود وزارت آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه باید درباره ترکیبی بودن آموزش ها و ترکیبی بودن، مجازی صرف یا حضوری صرف، تصمیم گیری شود، گفت: همچنین باید در مورد نحوه اجرای پروتکل ها کاملا سیاستگذاری های لازم صورت گیرد که چه تعداد دانش آموز بیاید و چه تعداد نیاید، تراکم کلاس ها و مدرسه به چه نحو باید باشد. ساعت ورود و خروج دانش آموزان چطور باشد تا بتوانند ارتباط معلم با دانش آموز و ارتباط دانش آموز و مدرسه را حفظ کنند.
وزیر پیشنهادای آموزش و پرورش گفت: بازگشایی مدارس به عوامل بسیاری از جمله میزان شیوع بیماری در منطقه، میزان تراکم دانش آموز در کلاس و در مدرسه و نوع درسها بستگی دارد.
فیاضی با بیان اینکه با توجه به تفاوت سرزمینی و شرایط اقلیمی و شرایط کرونایی حاکم بر منطقه نمی توان نسخه واحد به کل کشور ارائه داد، گفت: وضعیت هر منطقه برای بازگشایی متفاوت است؛ بنابراین بهترین کار این است که ما از ظرفیت شوراهای استانی و شوراهای شهرستانی و شوراهای منطقه ای و حتی شوراهای مدرسه که ترکیبی از کادر مدرسه و خانواده ها بهرهمند شویم.
وی یادآور شد: دغدغه خانواده ها در خصوص فرزندانشان جدی است و نمیشود آن را نادیده گرفت. سلامت فرزندان و معلمان باید حفظ شود، ستاد باید تنظیم گری، هدایت گری، حمایتگری و کنترل نهایی کند. شاخص ها را معلوم کند و بر اساس آن شاخص ها تصمیم گیری شود.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد: معلم ها و کادر مدارس را با اعلام خبرهای متفاوت نباید دچار تشویش کرد. باید بسپاریم به خود مناطق و مدارس تا آنها در این زمینه تصمیم گیر باشند.
فیاضی گفت: با توجه به تجربیاتی که از آموزش مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا به دست آمده و با توجه به زیرساخت های عظیمی که در خصوص آموزش مجازی در آموزش و پرورش ایجاد شده است، همچنین با توجه به توانمندی هایی که معلمان و خانواده ها در استفاده از فضای مجازی به دست آورده اند، قطعا در دوران پساکرونا نیز از ظرفیت آموزش مجازی در جهت افزایش کیفیت آموزشی و بسط عدالت آموزشی و پرورشی استفاده شد و در این خصوص برنامه ریزی های لازم انجام شده است.
پاسخ فیاضی به حواشی پیرامون خود
مدتی پس از معرفی فیاضی و اعلام برنامه او برای دوران تصدی در وزارت آموزش و پرورش حواشی در شبکههای مجازی ایجاد شد.
برخی در مورد نسبت فامیلی فیاضی با علیرضا زاکانی شهردار تهران و برخی دیگر موضوعاتی در خصوص مدارک تحصیلی وی مطرح کردند. عده ای در این خصوص عنوان کردند که اخذ مدرک تحصیلی کارشناسی فیاضی ۱۵ سال طول کشیده است.
همچنین برخی فیاضی را از جمله حامیان اصلی طرح صیانت از کاربران فضای مجازی دانستند و با توجه به توییت سید امیر موسوی سردبیر اسبق مجله رشد جوان، فیاضی را متحجر خواندند.
ماجرا از این قرار است که سید امیر موسوی در توییتر علت استعفای خود را سیاستهای متحجرانه فیاضی عنوان کرده و گفته بود که فیاضی سیاستهای سختگیرانه به محتوا دارد و واژههایی مانند موسیقی را هم از متن مطالب حذف می کند.
فیاضی در نهایت در نشستی با خبرنگاران درباره شایعات مطرح شده درباره سوابق خود توضیحاتی ارائه کرد.
وی درخصوص برخی حواشی و ادعاهای مطرح شده درباره سوابق تحصیلی خود اظهار داشت: بنده ورودی ۷۳ دانشگاه تهران هستم و در تاریخ ۳۱ فروردین ۷۸ از این دانشگاه فارغالتحصیل شدم. رتبهام در کنکور در مرحله اول ۲۷۰ و در سهمیه خانواده شهدا یک بود و در مرحله دوم کنکور هم رتبهام ۲۲۰ و در سهمیه خانواده شهدا یک بود. بنابراین همان مدت دوره کارشناسی که به طور عادی همگان طی میکنند، برای بنده هم طول کشید.
وی درباره نسبت فامیلیاش با علیرضا زاکانی شهردار تهران گفت: همانطور که عرض کردم بنده ورودی ۷۳ دانشگاه تهران هستم. آقای زاکانی ورودی سالی ۶۹ دانشکده پزشکی بودند و دانشکدههای ما کنار هم بود و از طریق فعالیتهای بسیج با هم آشنا شدیم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: آن زمان، برادر بنده و داماد آقای زاکانی ۶ ساله و دختر آقای زاکانی یک ساله بود و ۱۵، ۱۶ سال بعد، ما این دو را برای ازدواج به هم معرفی کردیم؛ به عبارت دیگر ما پیش از این نسبت فامیلی، سالها دوست و آشنا بودیم.
فیاضی درباره اخذ مدرک دکترای خود هم گفت: از سال دوم دانشگاه، درس طلبگی را آغاز کردم و ۹ سال درس سطح در تهران و قم و ۱۶ سال هم درس خارج در قم خواندم که عمده درسهایم فقه، اصول، کلام و فلسفه بود.
وی با اشاره به مصوبه جلسه ۵۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۵ شهریور ۱۳۸۱ اظهار داشت: در این مصوبه آمده است «دانشمندان، محققان و متخصصان رشتههای زبان و ادبیات، هنر و معماری، علوم انسانی و معارف اسلامی که در میان اهل فن به عنوان صاحبنظر شهرت داشته و یا صاحب آثار، تحقیقات و تألیفاتی باشند و همچنین فضلای حوزههای علمیه که سطوح عالیه را گذرانده باشند میتوانند حسب شرایط و مقررات مندرج در دستورالعمل بررسی صلاحیت علمی خبرگان بدون مدرک در سطح یکی از مراتب ۱ و ۲ (مربی یا استادیاری) دانشگاهی برای همکاری جهت تدریس یا عضویت در هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی انتخاب شوند».
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین در این مصوبه آمده است «دستورالعمل امتحانی و نحوه بررسی صلاحیت علمی خبرگان بدون مدرک دانشگاهی و نحوه همکاری و استخدام ایشان در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تهیه و ابلاغ میگردد. ضمن اینکه برای اجرای دستورالعمل موضوع بند ۲، «کمیسیون تعیین صلاحیت علمی خبرگان بدون مدرک دانشگاهی» با ترکیب پنج نفر از صاحبنظران موضوع بند ۱ با پیشنهاد معاون آموزشی و حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دفتر هیأتهای امنا و هیأت ممیزه مرکزی دانشگاه ها تشکیل می شود».
وی اضافه کرد: آن زمان بنده در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان پژوهشگر فعالیت میکردم و بر اساس ضوابط داخلی پژوهشگاه، هیأت علمی پژوهشگاه شدم چون پژوهشگاه نهاد مستقل عمومی غیردولتی بود و آن موقع هیأت ممیزه خاص و ضوابط داخلی داشتند. بعدا آقای رشاد، بنده را به همان کمیسیون تعیین صلاحیت علمی خبرگان معرفی کردند.
فیاضی افزود: بنابراین اینگونه نبود که به همین راحتی مدرک ارائه شود، در دو آزمون جامع شرکت کردم که آزمون اول در سال ۹۲ـ۹۱ و آزمون دوم در سال ۹۴ـ۹۳ برگزار شد و رساله دکتری هم ۱.۵ سال طول کشید که استاد راهنمایم آقای رشاد و استاد مشاورم آقای واعظ بودند و در نهایت با نمره ۱۹.۵ قبول شدم.
وی تصریح کرد: کمیسیون تعیین صلاحیت علمی زیر نظر وزیرعلوم است و آزمونها هم واقعا سخت بود. ۷۳ نفر برای این آزمونها معرفی شده بودند که فقط ۳ نفر قبول شدند و دوره هم ۶ سال طول کشید.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره حواشی مطرح شده نسبت به فعالیت وی در مجلات رشد هم گفت: مجموعه رشد ۳۶ مجله داشت که ۹ مجله دانشآموزی، ۲ نشریه نابینایان و مابقی بزرگسالان بود. وقتی بنده فعالیتم را در آنجا شروع کردم متوسط فعالیت سردبیران ۱۳ سال و متوسط سن هم ۵۷ سال بود.
وی با بیان اینکه این مجلات را ۵ نفر ارزیابی میکردند و هیچ نشریهای شورای سیاستگذاری نداشت، گفت: ما برای این مجلات شورای سیاستگذاری گذاشتیم و تیمها را نوسازی کردیم که حاصل آن ۱۳ تیم نوسازی شد که این افراد بر اساس قواعد سازمان پژوهش یعنی در مجلات دانشآموزی حدکثر مدت فعالیت سردبیر ۴ سال و سن ۴۵ سال و در نشریات تخصصی مدت فعالیت ۶ سال و سن ۵۵ سال بود، تغییر کردند و تنها یک نفر برخلاف این رویه تغییر کرد.
فیاضی اضافه کرد: سیاست ما این بود که مجلات رشد کیوسکی نیست و باید تربیتی باشد، اما آن فرد برخلاف این سیاست حرکت میکرد. مثلا در هفته اول مهر رمانی در مجله تحت مدیریتی ایشان معرفی شد که دفاع مقدس را نقطه سیاه جمهوری اسلامی میداند یا کتابی معرفی شده بود که داستانش با دوستی چند دختر و پسر آغاز میشد که صریحاً بر خلاف سیاستهای تعلیم و تربیت است.
وی درباره حذف کلمه آهنگسازی از متن یک مجله رشد و جایگزینی تواشیح و سرود گفت: آن نشریه به خط بریل و برای نابینایان منتشر میشد و با توجه به فعالیت پرورشی در مدارس، مطرح کردم که به جای آهنگسازی، از کلمه سرود و تواشیح استفاده کنم که بچهها انس بیشتری دارند و در مدرسه میتوانند به راحتی انجام دهند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: برخی میگویند بنده با موسیقی مخالفم در حالی که اصلا اینگونه نیست؛ بنده همان سال برای اختتامیه فیلم رشد به کرمان رفتم که مراسم در هنرستان موسیقی برگزار شد و دانشآموزان اجرای زنده موسیقی داشتند.
وی درباره مطرح شدن نام وی در طرح حمایت از کاربران فضای مجازی هم گفت: ما در طرح اولیه دخالتی نداشتیم ولی بعد که این طرح به مرکز پژوهشهای مجلس آمد، مطرح کردیم که طرح خوبی نیست و درخواست کردیم که پس بگیرید یا اصلاح کنید که عبارت صیانت از آن حذف شد و عنوان طرح حمایت از حقوق کاربران شد.
فیاضی گفت: علاوه براین برای بررسی این طرح، به تمام دستگاهها نامه زدیم که همه نامهنگاریها، حضور نمایندگان دستگاهها و صورتجلسهها موجود است. این روند عینا در مرکز پژوهشها هم دنبال شد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد:۹۰ درصد طرح جدید مصوبات شورای عالی فضای مجازی است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه ۷ سال معلمی در مدارس دولتی و غیردولتی داشتم، گفت: سال ۸۸، آقای یازرلو مدیرکل وقت آموزش و پرورش، کارگروه گفتمان انقلاب اسلامی را ایجاد کردند که بنده از سوی ایشان به عنوان مسؤول ترویج گفتمان انقلاب اسلامی در مدارس معرفی شدم که در این مدت فعالیتهای متنوعی به انجام رساندم.
وی در خصوص دلیل عدم اجرایی شدن سند تحول گفت: یکی از دلایل جدی این است که ما نقطه کانونی تحول را در مدرسه نگذاشتیم بلکه در ستاد گذاشتیم. اگر شورای مدرسه زنده شود و تمرکززدایی کنیم، اتفاقات خوبی میافتد.
موافقان چه میگویند
موافقان و مخالفان انتصاب فیاضی در هفته گذشته نظرات خود را در رسانههای مختلف ارائه دادند.
برخی از نهادها از جمله بسیج فرهنگیان و مجمع نخبگان ایران نیز در بیانیهای حمایت خود را اعلام کردند. حسین مظفر، سید محمد بطحایی، علی احمدی و محمود فرشیدی وزیران پیشین آموزش و پرورش در نامهای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی از مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حمایت کردند.
همچنین حسین تاریخی دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان، حامد تقدیری رییس سازمان مدارس سما، مرتضی فاطمی نژاد مدیرعامل موسسه علمی و آموزشی رزمندگان، محمد طیب صحرایی مدیرعامل مجمتع آموزشی امام صادق، مصطفی الهیاری مسوول دفتر نمایندگی رهبری در موسسه مدارس راهیان کوثر و مجتبی تاجیک مسوول عملیات تربیت بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا در بیانیهای به صورت مشترک از فیاضی برای تصدی در وزارت آموزش و پرورش حمایت کردند.
بسیج فرهنگیان نیز در بیانیهای آورده است: فیاضی فردی انقلابی، ولایت مدار و مزین به اخلاق اسلامی است و همچنین برنامه او، برنامه ای تخصصی و جامع در زمینه تعلم و تربیت و مبتنی بر اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تنظیم شده که در صورت یاری همگانی و تاثیرگذاری مجموعه های بسیج، نتایج مفیدی برای انقلاب اسلامی و عموم مردم ایران عزیز اسلامی دربرخواهد داشت.
همچنین در این بیانیه آمده است: ما بسیجیان کمیته های رصد تحول را تشکیل داده ایم تا ضمن پایش فعالیت های وزارتخانه و همچنین مطالبه گری و ارائه گزارش های نوبه ای از حصول تحول با شاخص های کمی و کیفی، در اولین فرصت (هفته معلم) و نیز در بازه های زمانی شش ماهه، برنامه ها و عملکرد دستگاه تعلیم وتربیت را مورد ارزیابی، نقد و نظر تخصصی کارشناسان قرار دهیم و بتوانیم با همکاری و هم افزایی، مسیر تحول را هموارتر کنیم.
فیاضی برنامههای خوبی برای آموزش و پرورش دارد
در این راستا احمد فلاحتی نماینده مردم همدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دارای شخصیتی علمی بوده و برنامههای خوبی درباره وزارت آموزش و پرورش دارد، گفت: فکر میکنم نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات آموزش مجلس نسبت به او مثبت است.
وی با اشاره به معرفی مسعود فیاضی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و بررسی صلاحیت و برنامه های وی در مجلس اظهار داشت: وزیر پیشنهادی دارای شخصیتی علمی بوده و برنامههای خوبی درباره وزارت آموزش و پرورش به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارائه کرده است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: در برنامههای وزیر پیشنهادی این موضوعات دیده شده که البته باید جزییات آن هم مطالعه شود؛ با توجه به این که فرصت کافی برای مرور برنامههای وی پیدا نشده و نمایندگان قرار است فردا درباره وی نظر بدهند.
فیاضی با چالشهای آموزش و پرورش آشنا است
سید محمد حسینی معاون امور مجلس رییس جمهوری نیز گفت: گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش با مباحث، مسائل و چالش های آموزش و پرورش به خوبی آشناست و اگر کسی با دیده انصاف به راهبردها و برنامههای او بنگرد نظرش نسبت به فیاضی مثبت خواهد شد.
فیاضی توان حل مشکلات را دارد
همچنین مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در گفت و گو با ایرنا وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را جوان، باانگیزه و دارای روحیه انقلابی دانست و اظهار داشت: فیاضی برای آموزش و پرورش فکر، ایده و حرف دارد و میتواند مشکلات این وزارتخانه را حل کند.