کرمانشاه- ایرنا- مدیرکل حوزه وزارتی و مشاور وزیر علوم از برنامه های ویژه وزارت علوم برای جهش علمی در کشور خبر داد و گفت: ایجاد مرجعیت علمی درباره تولیدات علمی، توسعه دیپلماسی علمی، احیای معاونت فناوری، تحول در علوم انسانی، تأسیس صندوق حمایت از فناوری و تعمیق رابطه دانشگاه و صنعت از این برنامه‌هاست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «علی شمسی‌پور» روز چهارشنبه در جلسه تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید دانشگاه رازی کرمانشاه در سرسرای اجتماعات دانشکده ادبیات این دانشگاه، افزود: ایران اسلامی اکنون در قله تولید علم قرار دارد به‌طوری‌که تنها در زمینه تولید مقالات سالانه بیش‌از ۲۰ هزار مقاله بین المللی علمی بیشتر از ترکیه به‌عنوان رقیب اصلی خود تولید می‌کند.

او درعین‌حال عنوان کرد: آنچه باید اکنون اتفاق بیفتد این است که این قله پر از برف و ذخیره علم فعلی، تبدیل به رودخانه‌های زلال و جاری در سراسر جامعه شود و یکی از وظایف ما محقق کردن این موضوع است.

بیانات امام و رهبری سرلوحه فعالیت وزارت علوم

شمسی‌پور با اشاره به این‌که رهبر معظم انقلاب و امام راحل سه محور اصلی فعالیت را برای دانشگاه‌ها مشخص کرده‌اند، اظهار کرد: نباید تمام مشکلات دانشگاه را به کمبود بودجه و اعتبار تقلیل داد و این موضوع مهم باید مورد توجه قرار گیرد که دانشجویان را چگونه تربیت می‌کنیم و پرورش می‌دهیم؛ هدف اساسی دانشگاه باید تربیت انسانی باشد که بشود به او افتخار کرد و در تراز جامعه مهدوی دانست.

به‌ گفته مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، «تولید علم» محور دوم مورد نظر رهبر معظم انقلاب و امام راحل درباره اهداف دانشگاه‌ها است که به لطف خدا ما در این زمینه کارنامه بسیار درخشانی داریم.

او محور سوم مورد نظر امام و رهبری را  «نافع بودن علم» دانست و گفت: علم و دانشی که در دانشگاه تولید می‌شود باید به درد مشکلات جامعه بخورد و مدیریت آموزش عالی باید برنامه ویژه‌ای در این زمینه داشته باشد.

شمسی‌پور در ادامه به سه تاکتیک و رویکرد کلیدی سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی که قابل اجرا در دانشگاه‌ها نیز هست، پرداخت و گفت: نخستین تاکتیک «مدیریت مجاهدانه» است به این معنی که مدیران وزارت و دانشگاه‌ها باید شبانه‌روز پای کار باشند؛ تاکتیک دوم «تبدیل تهدید به فرصت» ‌است یعنی دانشگاه‌ها باید وظیفه خود را در قبال مشکلات موجود در جامعه ایفا و تهدیدات فعلی را به‌اندازه‌ی توان و اختیار خود تبدیل به فرصت کنند؛ رویکرد سوم «مدیریت بیا» ‌است و معنی آن این است که مدیران خودشان در خط مقدم و پیشرو خدمت و حل مشکلات باشند که در این صورت است سایر ارکان دانشگاه نیز با انگیزه و امید وارد میدان خواهند شد.

مشاور وزیر علوم با اشاره به مشکلات و عقب‌ماندگی‌های استان کرمانشاه عنوان کرد: جبران این عقب‌افتادگی نیازمند توجه ویژه به استان است و نمی‌توان با حرکت معمول به اصلاح وضعیت و جهش امیدوار بود.

برنامه‌های جدید وزارت علوم

مدیرکل حوزه وزارتی وزیر علوم در ادامه به تأکیدات و برنامه‌های ویژه وزیر در دولت جدید پرداخت و گفت: موضوع «مرجعیت علمی» مورد تاکید دکتر زلفی‌گل است به این معنی که تولیدات علمی کشور در دنیا مرجعیت پیدا کنند.

او همچنین به موضوع «دیپلماسی علمی» پرداخت و اظهار کرد: اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها باید با نهادهای علمی و مرجع خارجی ارتباط داشته باشند و به تبادل علوم بپردازند.

شمسی‌پور همچنین از برنامه وزیر علوم برای حمایت از اعضای هیات علمی و یاوران علمی دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: احیای معاونت فناوری در وزارت علوم و تأسیس صندوق حمایت از فناوری از دیگر برنامه‌های وزارت علوم در دولت جدید است؛ نظام جامع پیشنهادات هم درحال ایجاد است که براساس آن هر ایرانی می‌تواند پیشنهاد تولید علم داشته باشد و در صورت تایید آن، مورد حمایت صندوق قرار خواهد گرفت.

مشاور وزیر علوم همچنین با اشاره به تعطیلی حدود ۲ ساله دانشگاه‌ها، از مدیران و اعضای هیت علمی خواست که خود را برای بازگشایی دانشگاه‌ها و پذیرایی از دانشجویان آماده کنند.

ضرورت «تحول در علوم انسانی» از دیگر موضوعاتی بود که شمسی‌پور به آن اشاره کرد و گفت: توقع این است که در این حوزه اتفاقات جدی و جدیدی بیفتد و گرچه این کار نیازمند سیاست های کلان است اما محور این تحول می‌تواند وزارت علوم باشد و اساتید علوم انسانی هم می‌توانند در این زمینه بسیار مؤثر عمل کنند.

استفاده از تجربیات مدیران سابق مورد تاکید وزیر علوم است

مشاور وزیر علوم سپس با تقدیر از زحمات و تلاش‌های دکتر اعلمی آل آقا در دوران مسئولیت خود در ریاست دانشگاه رازی عنوان کرد: فارغ از تمام اختلافات فکری موجود، ایشان برای دانشگاه رازی زحمات زیادی کشیدند و شایسته‌است که از تلاش‌ها و خدمات ایشان و تیم مدیریتی سابق تقدیر کنیم؛ البته استفاده از تجربیات مدیران سابق مورد تأکید جدی وزیر علوم است.

شمسی‌پور همچنین دکتر احمدی را مدیری فرهیخته، توانمند و مدبر توصیف و بیان کرد: ایشان تجربیات گران‌قدری دارند و از حمایت و همراهی چشمگیر اعضای هیأت‌علمی و مدیران استانی برخوردار خواهند بود که می‌تواند نویدبخش آینده‌ای روشن برای دانشگاه رازی باشد؛ هرچند ممکن است نگرانی‌هایی هم در زمینه کمبود اعتبار و مشکلات بودجه‌ای وجود داشته باشد که آن هم نیازمند همفکری و تلاش مجاهدانه است.

او در پایان ابراز امیدواری کرد که دانشگاه رازی به زمان اوج خود و دوران درخشش گذشته برگردد و باز هم در بین دانشگاه‌های اصلی کشور قرار بگیرد.

در پایان این مراسم از خدمات و تلاش‌های دکتر محمدابراهیم آل آقا تقدیر و دکتر محمد نبی احمدی به‌عنوان رییس جدید دانشگاه رازی معارفه شد.

دکتر اعلمی آل آقا به دلیل آنچه «برنامه‌ درمانی از قبل برنامه‌ریزی‌شده» عنوان شد، در جلسه امروز حضور نداشت.

به گزارش ایرنا؛ دانشگاه رازی کرمانشاه در بهمن ماه سال ۱۳۵۱ با عنوان دانشکده علوم توسط شادروان دکتر عبدالعلی گویا شروع به فعالیت کرد.

این مرکز در سال ۱۳۵۳ به دانشگاه رازی تغییر نام یافت، در شروع سال تحصیلی در سال ۱۳۵۱ دانشکده علوم با پذیرش ۲۰۰ دانشجو در چهار رشته فیزیک، شیمی، زیست شناسی و ریاضی موجودیت خود را اعلام کرد.

هم اکنون نزدیک به ۱۳ هزار دانشجو و ۴۶۰ هیات علمی با ۱۴ دانشکده در دانشگاه رازی کرمانشاه فعال هستند.