تهران- ایرنا- مدیر کل بازرسی ویژه و امور تعزیرات با اشاره به انجام دو میلیون و ۲۲۲ هزار و ۹۳۷ بازرسی در هفت ماهه ابتدای سال جاری از نظارت ویژه بر بازار ۱۷ قلم کالا و خدمت اولویت‌دار خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، «سید مجتبی سجادی جزی» به اقدامات انجام شده سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در بازرسی از بازار کالاهای اساسی در هفت ماهه امسال اشاره کرد و اظهار داشت: در راستای نظم‌دهی و انسجام بیشتر فرایند تنظیم بازار، بازرسی‌های مستمر توسط تیم‌‎های بازرسی و نظارت در ادارات صنعت، معدن و تجارت استان‌ها صورت می‌گیرد و در این مدت نیز دو میلیون و ۲۲۲ هزار و ۹۳۷ مورد بازرسی با حضور بازرسان سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و سازمان تعزیرات حکومتی و دیگر دستگاه‌های ذیصلاح از جمله وزارت جهاد کشاورزی، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، اتاق اصناف و اتحادیه‌ها و... انجام شده است که این تعداد بازرسی‌های انجام شده منجر به تشکیل ۱۵۳ هزار و ۷۰۰ فقره پرونده برای واحدهای متخلف و کشف ۱۸۳،۰۷۲ تخلف از انواع تخلفات اقتصادی شده است. 

وی هدف از نظارت ویژه را بررسی قیمت‌ها جلوگیری از دپوی کالاها و اقلام ضروری و پایش عملکرد فعالان اقتصادی در سطح بازار دانست و بیان کرد: آمار بازرسی‌های انجام شده طی این مدت نشانگر آن است که بیشترین بازرسی‌ها مربوط به کالاهای اساسی و استراتژیک شامل فرآورده‌های پروتئینی از جمله گوشت قرمز و گوشت مرغ، مواد لبنی، شکر، روغن نباتی و ... بوده و پرونده متخلفین پس از تحقیقات تکمیلی، جهت سیر مراحل قانونی در اختیار تعزیرات حکومتی استان‌ها قرار گرفته است.

سجادی جزی با تأکید بر لزوم هماهنگی بیشتر و تقسیم کار جدید بین دستگاه‌های مسوول تصریح کرد: مقرر شد در امر نظارت بر قیمت اقلام خوراکی در بازار از همه ظرفیت‌های درون دولت، سازمانهای صمت استان ها، اصناف، سازمان تعزیرات حکومتی و بسیج اصناف استفاده شود تا نظارت و کنترل قیمت‌ها در بازار به صورت عینی و عملی تحقق یابد.

این مقام مسوول با اشاره به شرایط کنونی بازار و روند افزایشی قیمت کالاها، خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی افراد فرصت‌طلب از شرایط کنونی سوء‌استفاده کرده و اقدام به گران‌فروشی، کم‌فروشی و احتکار کالاها می‌کنند که باید با این‌گونه عوامل برخورد قاطع صورت پذیرد.

مدیر کل بازرسی ویژه و امور تعزیرات درخصوص طرق مختلف طرح شکایات از سوی شهروندان اعلام کرد: مردم با مراجعه به ستاد خبری سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و شهرستان‌های تابعه می‌توانند نسبت به تنظیم شکایت خود اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: مردم شکایات خود را از طریق تلفن (۱۲۴)، پورتال سازمان حمایت به نشانی الکترونیکی www.cppo.ir، سایت (۱۲۴.ir) و اپلیکیشن آپ مطرح کنند، چنانچه شکایت آنها قابل پیگیری باشد، یعنی در قالب قوانین حمایت از حقوق مصرف کنندگان، نظام صنفی یا تعزیرات حکومتی تعریف شده باشد اقدامات لازم صورت خواهد پذیرفت.