تهران- ایرنا- رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش فردی با روحیه جهادی و انقلابی است که در بحث نظام تعلیم‌ و تربیت طرح و برنامه مشخص دارد.

محمدصالح جوکار روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا در ارزیابی خود از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت با بیان اینکه چندین سال در آموزش‌ و پرورش از نزدیک با وی کار کرده‌ام، گفت: من ایشان را فردی لایق و شایسته می‌بینم از جهت اینکه از جنس آموزش‌ و پرورش است و از بدنه این وزارتخانه انتخاب‌ شده‌ که انتخاب درست و صحیحی است.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد:‌ ویژگی دیگر گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش این است که فردی با روحیه جهادی و انقلابی است و در بحث نظام تعلیم‌ و تربیت دارای طرح و برنامه است.

وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش توان حل مشکلات آموزش‌ و پرورش مانند خرید خدمت و رتبه‌بندی معلمان را دارد، اضافه کرد: رییس‌جمهوری گزینه بسیار خوبی را به مجلس معرفی کرده ‌است و امیدوارم با رأی بالایی که نمایندگان می‌دهند، وی به‌عنوان وزیر آموزش ‌و پرورش انتخاب شود.

رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه کرونا نظام تعلیم‌ و تربیت را دچار مشکل کرده است، اظهار کرد: مدرسه محیط تربیتی و آموزشی است و تعطیل شدن این محیط باعث می شود بخش زیادی از زحمتی که معلمان می‌کشند هدر رود. این مشکل جدی است که باید با رعایت پروتکل‌ها، کاهش تعداد کلاس‌ها یا دوشیفته کردن کلاس‌ها به شکلی آن سر و سامان دهیم.

رییس مجمع نمایندگان استان یزد با اشاره به بحث طرح تحول در آموزش‌ و پرورش ادامه داد: این طرح تاکنون تحقق پیدا نکرده ‌است و لازمه تحقق آن ایجاد همگرایی و انسجام در میان فرهنگیان به‌ویژه معلمان است و باید با مشخص شدن هدف و رسیدن به یک درک مشترک از طرح تحول بتوانند آن را در پروسه زمانی مشخصی که وجود دارد، عملیاتی کنند.

جوکار مطالبات و پاداش پایان خدمت معلمان را از دیگر چالش‌های آموزش و پرورش توصیف کرد که باید هرچه سریع‌تر بودجه آن اختصاص داده و حل شود.

وی درباره موضوع رتبه‌بندی معلمان گفت:‌ رتبه‌بندی قطعا حق معلمان است و این حقوق آنها باید هرچه سریع‌تر اصلاح شود و بنا به شرایطی که در آن قرار داریم و باتوجه به بحث تورم و گرانی‌هایی که وجود دارد باید این مشکلات را برای همیشه حل کنیم.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی درباره موضوع تامین معلم بیان کرد: باید از طریق مراکز تربیت‌معلم و دانشگاه فرهنگیان با برنامه‌ریزی دقیق، روشن و مبتنی بر آموزش درست بتوانیم معلمین تراز انقلاب را جذب کنیم.

جوکار خاطرنشان کرد: همچنین باید بتوانیم نیروهای خرید خدمات آموزشی را برای انواع قراردادهایی که امروز در آموزش ‌و پرورش وجود دارد تعیین تکلیف کنیم تا قراردادهای آنها بسته شود بنابراین تبدیل وضعیت این عزیزیان هم باید مورد توجه قرار گرفته و حل شود.

وی با بیان اینکه آموزش‌ و پرورش با چالش‌های زیادی مواجه است، گفت: با حضور یک وزیر مجرب و دلسوز که از جامعه‌ معلمان باشد، در یک دوره زمانبندی مشخص و با حمایت دولت و مجلس می توان بر این مشکلات فائق آمده و آموزش ‌و پرورش را به روز کرد.

رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی با بیان اینکه وضعیت نیازها و مطالبات انباشته‌ معلمان باید روشن شود،اضافه کرد: موضوع مهم دیگر تعلیم ‌و تربیت است که این وجه کار هم باید کاملاً روشن شود خصوصا با توجه به اینکه در یکی دو سال اخیر کمتر به مسائل تربیتی توجه شده است که امیدواریم در اولویت کاری وزارتخانه در دوره جدید قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا،رییس جمهوری هفته گذشته یوسف نوری را برای تصدی کرسی وزارت آموزش و پرورش معرفی کرد. به گفته نایب رییس مجلس شورای اسلامی جلسه رأی اعتماد به نوری یکشنبه ۷ آذر ماه برگزار می شود.

یوسف نوری متولد سال ۱۳۴۰ در ایلام و دارای دکترای تخصصی مدیریت از دانشگاه علامه طباطبائی است.

مدیرکل برنامه و بودجه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش وپرورش، عضوهیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان کشور، تدریس در مدارس و دانشسرای تربیت معلم استان ایلام و مدارس ایران در قطر و بحرین از جمله سوابق اجرایی و فرهنگی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است.

وی همچنین مؤلف چند جلد کتاب تخصصی است.