سنندج - ایرنا - دوری ۲ ساله مردم از تئاتر و سینما به دلیل شیوع کرونا باعث شده بود، اکنون با آغاز سی و دومین دوره جشنواره تئاتر کردستان، تب و تاب تماشاگران هم برای حضور در سالن‌های محل برگزاری این جشنواره بیشتر شده است.

به گزارش ایرنا، قدمت اجرای تئاتر در کردستان به سالیان دور برمی‌گردد زمانی که محل اجرای نمایش در مساجد بود و بتدریج با تغییر و تحولات ایجاد شده مکان برگزاری هم به سالن های نمایش کشیده و شیوه اجراها هم دگرگون شد.

علاوه بر نمایش صحنه ای تاریخ برگزاری نمایش های خیابانی هم در این استان قدمت زیادی دارد به گونه ای که در زمان های گذشته یکی از سرگرمی های مردم جمع شدن دور چند نفر که نمایشی را در قالب زورآزمایی و پهلوانی به نمایش می گذاشتند، بود.

این شور و علاقه در مردم این دیار به هنر نمایش طی سالیان متمادی نه تنها کمرنگ نشد بلکه هر سال بر آن افزوده شد تا امروز حاصل بخشی از آن  برگزاری جشنواره‌هایی در سطح بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای و استانی شده است.

یکی از جشنواره‌های تئاتر که تاکنون به طور مستمر ۳۱ دوره آن برگزار شده است و آغاز شکل گیری آن به اوایل دهه ۷۰ بر می گردد و هنرمندان این عرصه آنرا زیربنای دیگر جشنواره‌های حوزه تئاتر استان می دانند، جشنواره استانی تئاتر کردستان است.

نگاهی به جشنواره تئاتر استان از سال ۹۰ تاکنون

براساس آرشیوی که در اختیار داشتیم تعداد گروه ها و زمان برگزاری این جشنواره را در دهه ۹۰ مورد بررسی قرار دادیم که در ذیل به آنها اشاره می شود.

بیست و دومین دوره این جشنواره از ۲۶ تا ۲۸ آبان سال ۱۳۹۰ در شهرستان قروه، بیست و سومین دوره هم ۲۷ تا ۳۰ شهریورسال ۱۳۹۱ در شهرستان کامیاران با رقابت ۱۰ گروه نمایشی، بیست و چهارمین دوره هم ۲۱ تا ۲۳ مهر سال ۱۳۹۲ با حضور ۹ گروه برگزار شد.

بیست و پنجمین دوره جشنواره استانی تئاتر هم ۸ الی ۱۰ شهریور سال ۱۳۹۳ با حضور ۷ اثر در سنندج، بیست و ششمین دوره هم ۱۶ تا ۱۸ مهر سال ۱۳۹۴ با حضور ۱۱ گروه، بیست و هفتمین دوره هم ۱۱ تا ۱۳ آذر سال ۱۳۹۵ با حضور هشت نمایش در سنندج، بیست و هشتمین دوره هم یک تا چهار شهریور سال ۱۳۹۶ با حضور هشت اثر در سنندج برگزار شد.

بیست و نهمین دوره هم سه تا پنج شهریور۱۳۹۷ در شهرستان قروه با حضور هشت گروه، سی امین دوره هم چهار تا هفت آذر سال ۱۳۹۸ در سنندج با حضور هشت اثر، سی و یکمین دوره هم یک تا سوم دی سال ۱۳۹۹ با حضور ۹ گروه در سنندج برگزار شد.

سی و دومین دوره این جشنواره هم از امروز ۲۷ آبان آغاز و تا ۳۰ آبان در سنندج به طول می انجامد که طی این چهار روز ۱۱ نمایش با هم به رقابت می پردازند؛ از سال ۹۰ تاکنون ۱۱ دوره جشنواره تئاتر کردستان برگزار شده که از این تعداد سه دوره آن در شهرستان‌های قروه و کامیاران و مابقی در سنندج برگزار شده است.

بی شک یکی از دلایلی که باعث شده بیشتر دوره‌های این جشنواره در مرکز استان برگزار شود به وجود امکانات بیشتر در این شهر به نسبت دیگر شهرهای استان برمی گردد اگرچه سنندج به نسبت دیگر مراکز دیگر استان‌های کشور هم از لحاظ داشتن سالن‌های نمایش در سطح پایین تری قرار دارد.

رشد ۱۶ درصدی ارسال اثر به سی و دومین دوره این جشنواره

با وجود اینکه از اسفند سال ۱۳۹۸ تاکنون با شیوع کرونا برگزاری بسیاری از برنامه‌ها و مراسم‌ها تعطیل شد و خیلی­ها هم دیگر رغبت پیشین را برای شرکت در رویدادهای مختلف ندارند در حوزه هنر به ویژه نمایش با وجود آُسیب فراوانی که به آن وارد شد ولی نه تنها جشنواره‌های مربوط به آن تعطیل نشد بلکه به شیوه مجازی برگزار و مورد استقبال هم قرار گرفت.

برگزاری سی و یکمین و سی و دومین دوره جشنواره تئاتر کردستان مصادف شد با شرایط کرونایی به همین دلیل سی و یکمین دوره به شیوه مجازی و بدون حضور تماشاگر برگزار شد و با این وجود در این دوره ۱۸ گروه اعلام آمادگی کرده بودند و با رای هیات داوران بازبین هم ۹ دوره به مرحله نهایی راه یافتند.

در سی و دومین دوره این رویداد هنری شاهد رشد ۱۶ درصدی تعداد آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره هستیم که این  بیانگر  وجود انگیزه و عشق و علاقه در  هنرمندان حوزه تئاتر کردستان است که در سخت ترین شرایط هم صحنه را ترک نمی کنند و با همه وجود و با تحمل مشکلات فراوان همچنان ایستادند تا تئاتر همیشه در این دیار نفس بکشد.

۱۱ گروه راه یافته به این دوره از جشنواره تئاتر استان مربوط به شهرستان‌های سنندج، دیواندره، بیجار، مریوان، قروه و کامیاران است و علی‌رغم اینکه سقز دومین شهرستان استان از لحاظ جمعیت است و ظرفیت و استعداد هنری آن هم به ویژه در حوزه تئاتر برکسی پوشیده نیست و حضور گروه‌های نمایشی آن در جشنواره‌های بین المللی وکسب عناوین برتر گویای این مبحث است، جای خالی گروه‌هایی از این شهرستان در جشنواره تئاتر استان خالی است.

دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر کردستان و رییس انجمن هنرهای نمایشی استان در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: جای بسی تاسف است که در این دوره از جشنواره شاهد حضور گروه‌های نمایشی از شهرستان‌های سقز و بانه نیستیم.

فاتح بادپروا اضافه کرد: یکی از دلایل عدم حضور این گروه‌ها می تواند به وجود جشنواره‌های بین المللی هم چون تئاتر خیابانی مریوان وتئاتر کُردی سقز و همچنین جشنواره طنز دیواندره بر می گردد که بیشتر گروه‌ها انرژی خود را به شرکت در این رویدادهای ملی و بین المللی اختصاص می دهند.

وی زبان نمایش‌ها را هم از دیگر دلایل عدم مشارکت برخی از گروه های تئاتر شهرستان های استان خواند و افزود: در تئاتر استان براساس چارچوب کشوری باید همه  نمایش ها به زبان فارسی اجرا شود شاید به همین دلیل تعدادی گروه‌ها بیشتر خود را برای جشنواره تئاتر کردی سقز که اسفند امسال برگزار می شود، آماده می کنند.

استقبال کم نظیر کردستانی‌ها از جشنواره تئاتر استان

نمایش باب بارا به کارگردانی نیما ایمانزاده که سال گذشته در سی و یکمین دوره جشنواره تئاتر کردستان به سی و نهمین جشنواره بین المللی فجر راه یافت و به عنوان نمایش برگزیده انتخاب شد و در آبان امسال این نمایش در تهران به تهیه کنندگی نوید محمدزاده در تهران به روی صحنه رفت و این موفقیت اشتیاقی را در دیگر هنرمندان حوزه تئاتر استان ایجاد کرده است.

دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر کردستان یادآور شد:  از آنجا که در سی و یکمین دوره جشنواره تئاتر استان گروه‌هایی که به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یافتند توانستند خوب بدرخشند و دیده شوند امسال گروه‌های بیشتری برای شرکت دراین جشنواره انگیزه پیدا کردند.

بادپروا اضافه کرد: در ابتدا قرار بود هشت گروه به مرحله نهایی این دوره از جشنواره راه پیدا کنند که با استقبال و اعلام حضور تعدادی از گروه ها با حمایت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به ۱۱ گروه افزایش یافت.

وی میزان استقبال تماشاگران را هم بی سابقه خواند و گفت: با وجود اینکه به دلیل رعایت دستورالعمل های بهداشتی و برگزاری نمایش ها با تعداد کمی از تماشاگران تبلیغات محیطی انجام ندادیم شاهد حضور تعداد زیادی از علاقمندان به حوزه تئاتر هستیم.

هرچند اجازه ورود هیچ کسی بدون ماسک به سالن های محل اجرای نمایش ها داده نمی شود و تعداد زیادی هم از مردم سنندج واکسنیه شدند ولی همچنان نگرانی هایی بابت شیوع کرونا به دلیل تراکم بالای تماشاگران وجود دارد.

سه نمایش در پلاتو هنرستان هنرهای زیبا با ظرفیت ۷۰ نفر، چهار نمایش در تالار تماشا با ظرفیت ۶۰ نفر و چهار نمایش هم در تالار فروردین با  ظرفیت ۳۸۰ نفر  طی روزهای پنجشنبه، جمعه و امروز شنبه ۲۹ آبان برگزار شده و می شود.

یکی از نمایش‌هایی که در تالار فروردین عصر روز جمعه برگزار شد نمایش کرگردن به کارگردانی افشین خدری بود که تعداد تماشاگران بسیار بیشتر از ظرفیت این تالار بود به همین دلیل ناچار شدند صندلی هایی را در فضاهای خالی بین ردیف ها قراردهند تا کسی مجبور نشود ایستاده ۲ ساعت تماشاگر این نمایش باشد.

این استقبال اگرچه خوشایند است و علاقه مردم این دیار به حوزه نمایش  را می رساند و برگزارکنندگان را از اینکه برنامه شان مورد استقبال قرار گرفته خرسند می کند ولی نگرانی و استرس شیوع کرونا بر این خوشحالی سایه می افکند.

۲ سال است که مردم از سینما و تئاتر دور بودند و همین هم باعث شده که جمعیت زیادی برای رفع عطش خود راهی سالن‌ها و مکان‌های برگزاری نمایش‌ها در جشنواره‌های مختلف شوند که این حضور پرشور را اوایل آّبان امسال در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و این روزها در جشنواره تئاتر استان شاهد هستیم.

سی و دومین دوره جشنواره استانی تئاتر کردستان از ۲۷ آبان با نمایشی تحت عنوان«ناگویا» به کارگردانی مظفر فتحی از شهرستان کامیاران کار خود را آغاز کرد و فردا یکشنبه ۳۰ آبان با برگزاری آیین اختتامیه به پایان می‌رسد.