مهاباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت: با اجرای پایش وضعیت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در زیستگاه‌های آبی این شهرستان، هیچ مورد مثبتی از این بیماری مشاهده نشد.

خالد بایزیدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:  تیم‌های گشت و بازرسی مشترک حفاظت محیط زیست و دامپزشکی سردشت وضعیت پرندگان در زیستگاه‌های آبی مهم و حساس را از نظر سلامت رفتاری و زیستی به صورت مستمر هر ساله رصد و پایش می‌کنند.

وی اضافه کرد: مطابق بررسی و پایش های انجام گرفته، در سالجاری تاکنون هیچ موردی از مرگ و میر پرندگان و یا تغییرات مشکوک رفتاری در زیستگاه‌های آبی سردشت مبنی بر وجود بیماری مشاهده نشده است.  

 رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت    با اشاره به زیستگاه‌های آبی مهم این شهرستان از جمله سد کولسه، رودخانه زاب و سد ورگیل، گفت: این زیستگاهها به دلیل امنیت و شرایطی زیستی مناسبی که برای پرندگان دارند، استراحتگاه و مامن مناسبی برای انواع پرندگان بوده که در چند سال اخیر پذیرای تعداد زیادی از پرندگان مهاجر بوده است.

بایزیدی با بیان اینکه آنفلوآنزای پرندگان یک نوع بیماری واگیردار و خطرناک است که قابلیت انتقال از حیوان به انسان را دارد، افزود: هدف از این پایش‌ها،  رصد حیات وحش پرندگان آبزی و کنارآبزی و مهاجر در زیستگاه‌ها و عرصه‌های آبی شهرستان و شناسایی به موقع کانون‌های این نوع بیماری است تا مهار و کنترل آن آسان باشد.

وی با تاکید براینکه زیستگاه‌های آبی سردشت به لحاظ وسعت،  اکوسیستم امنی برای انواع پرندگان مهاجر است، بیان کرد: با ورود پرندگان مهاجر احتمال انتقال و شیوع این نوع بیماری افزایش می‌یابد از این رو پایش و کنترل زیستگاه‌های آبی به عنوان یکی از کانون‌های شیوع این بیماری اهمیت دارد.

وی گفت: در این فصل به دلیل آمدن پرندگان مهاجر به زیستگاه‌های آبی سردشت، شهروندان از شکار و نگهداری پرندگان مهاجر و بومی آبزی و رها کردن مرغ‌های بومی خودداری کرده و به نگهداری آنان در فضای سرپوشیده و بسته اقدام کنند.

شهرستان سردشت با جمعیت ۱۲۰ هزار نفری در جنوب آذربایجان‌غربی واقع و دارای ۹۰ هزار هکتار جنگل و ۳۰ هزار هکتار مرتع است.

این شهرستان دارای ۲ سد کوچک و یک سد بزرگ و ۱۱ هزار هکتار اراضی حفاظت شده است.