سنندج – ایرنا، پذیرش ۷۵ دانشجوی خارجی، آغاز به کار کمیته آیسته، اعزام ۲ دانشجو به خارج و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری های علمی و پژوهشی با دانشگاه مونستر آلمان عناوین چند خبر از دانشگاه کردستان است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، مدیر امور بین‌الملل دانشگاه کردستان در  جلسه معارفه دانشجویان بین‌الملل جدیدالورود این دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه کردستان با دارا بودن بیش از ۶۰۰ دانشجوی بین‌الملل، به سمت بین‌المللی شدن حرکت کرده است.

قباد شفیعی افزود: در سال تحصیلی جدید ۷۵ دانشجوی جدید از کشورهای افغانستان، اقلیم کردستان عراق و چند کشور آفریقایی در این دانشگاه پذیرش شده است.

  آغاز بکار کمیته آیسته

در جلسه‌ای مجازی با حضور رییس سازمان جهانی آیسته (IAESTE)، کمیته آیسته کردستان آغاز بکار کرد.

سازمان آیسته سازمانی بین‌المللی در جهت تبادل دانشجو به کشورهای مختلف برای انجام دوره‌های کارآموزی تخصصی است که سعی دارد تجربه متفاوتی برای دانشجویان سراسر دنیا فراهم آورد.

در هیمن راستان، تفاهم‌نامه‌ای بین دانشگاه کردستان و آیسته ایران منعقد و براساس آن مقرر شد دانشگاه کردستان به عنوان دانشگاه همکار با آیسته ایران شروع به فعالیت کند.

مسوول بین‌المللی‌سازی دانشکده مهندسی و هماهنگ کننده راه‌اندازی کمیته آیسته کردستان در این نشست اظهار داشت: این کمیته می تواند راههای پیوستن دانشگاه کردستان به آموزش عالی بین المللی را تسهیل کند.

زانیار میرزایی افزود: دانشجویان دانشگاه کردستان به دلیل انگیزه و پشتکار، مستحق فرصت‌های بین‌المللی در سراسر دنیا هستند.

پگاه زارع، به عنوان اولین دانشجو از دانشگاه کردستان که موفق به کسب یکی از این فرصت‌های کارآموزی بین المللی در کشور برزیل شده است و همچنین مسوول اجرایی کمیته، هم با اشاره به تجربیات متفاوتی که در این دوره کسب کرده از فرصت‌های کارآموزی آنلاین که در مدت شیوع ویروس کرونا گسترش یافته‌ به عنوان فرصت مناسبی برای دانشجویان دانشگاه کردستان نام برد.

رییس سازمان جهانی آیسته از شروع این همکاری و افتتاح کمیته کردستان بسیار ابراز خرسندی کرد.

توماس فالتنرافزود:  هر شهر و استان از هر کشور عضو آیسته جهانی فارغ از تمام محدودیت‌ها می‌تواند فضای مناسبی برای دانشجویان خارجی تحت نظارت آیسته ملی کشورها فراهم کند.

وی از آیسته ایران به عنوان یکی از بهترین اعضای آیسته جهانی نام برد که بسیاری از دانشجویان خارجی بعد از اتمام دوره کارآموزی خود در ایران راضی بوده‌اند.

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی و پژوهشی با دانشگاه مونستر آلمان

تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی و پژوهشی بین پژوهشکده کردستان‌شناسی و دانشکده هنر و معماری از دانشگاه کردستان ودانشکده زبان‌شناسی، موسسه شرق شناسی باستان و باستان‌شناسی خاورمیانه از دانشگاه مونستر آلمان، منعقد شد.

در این تفاهم‌نامە که به امضای کیومرث ایراندوست رئیس دانشکده هنر و معماری، مدیر پژوهشکده کردستان‌شناسی از طرف دانشگاه کردستان و دکتر اریک آچرمارن رئیس دانشکده زبان‌شناسی، دکتر کریستین کلبر مدیر موسسه مطالعات خاور نزدیک باستان و باستان شناسی خاورمیانه و استاد باستان‌شناسی خاورمیانه جناب آقای دکتر فلوریان یانوشا کرپنر رسید، بر همکاری‌های دو‏جانبە در راستای ایجاد و تقویت ارتباطات آموزشی و پژوهشی مابین دو دانشگاه تاکید شده است.

در این تفاهم‌نامه، انجام پروژه‌های تحقیقاتی، راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه‌های دانشجویی (کارشناسی، ارشد و دکترا)، مشارکت در برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهای علمی، برگزاری، دوره‌های کوتاه مدت و برنامه‌های تبادل اساتید و دانشجویان مورد توافق طرفین قرار گرفته است.

دانشگاه مونستر دارای بیش از ۴۵ هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی و بیش از چهار هزار و ۷۰۰ عضو هیئت علمی است که در آخرین رتبه‌بندی اعلام شده از سوی QS حائز رتبه ۴۱۱ جهان است.

اعزام ۲ دانشجوی دانشگاه کردستان به دانشگاه کلن آلمان

در قالب پروژه «چندزبانگی در ایران، نگاهی اجتماعی به تنوعات دستوری در ایران» با حمایت مالی موسسه مبالات آکادمیک (DAAD)، دو دانشجوی دانشگاه کردستان به دانشگاه کلن آلمان اعزام شدند.

در قالب این پروژه دانشجویان بین دانشگاه‌های ایران (دانشگاه کردستان و دانشگاه تهران) و دانشگاه کلن آلمان مبادله می‌شوند تا دوره سه ماه اقامت تحقیقاتی خود را در دانشگاه کلن سپری کنند.

در تابستان سال جاری دانشجویانی از سوی اساتید مجری طرح به هیئت بررسی و انتخاب دانشجویان معرفی شدند که در پایان، کیانوش محمدی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد زبان شناسی و پرستو مرادی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد زبان شناسی برای این دوره برگزیده شدند.

این دانشجویان از اول ماه اکتبر سال جاری (۹ مهر) در دپارتمان زبان‌شناسی این دانشگاه و تحت نظر پروفسور ادلی مشغول انجام به کارهای پژوهشی بوده و از بدو ورود به دانشگاه کلن با دستاوردهای علمی آن دپارتمان آشنا شده و درحال کار بر روی پروژه تحقیقاتی خود هستند.

آنها در قالب این پروژه بر روی گونه‌های مختلف زبانهای کردی تحقیق می‌کنند و یافته‌های خود را با دانشگاه مقصد و مبدا به اشتراک می‌گذارند.

در کنار این دوره تحقیقاتی، دانشجویان با سیستم آموزشی داشنگاه کلن همچنین و زبان و فرهنگ آلمانی آشنا خوهند شد.
پیش از این هم خانم سمیه قادری، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد زبان‌شناسی دانشگاه کردستان، در قالب این طرح به آلمان اعزام شده بودند.

دانشگاه کلن با دارا بودن بیش از ۵۱ هزار دانشجو و چهار هزار و ۵۲۹ عضو هیئت علمی یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور آلمان بوده که در آخرین رتبه‌بندی انجام شده (۲۰۲۲) توسط موسسه QS رتبه جهانی ۳۱۱ و در حوزه زبان‌شناسی رتبه ۹۸ را کسب کرده است.

دانشگاه کردستان در سال ۱۳۵۳ کار خود را با عنوان دانش‌سرای عالی سنندج وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز کرد و در ادامه به عنوان یکی از پردیس‌های دانشگاه رازی کرمانشاه درآمد و در سال ۱۳۷۰ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، این مرکز آموزش عالی را با عنوان «دانشگاه کردستان» به رسمیت شناخت.

این دانشگاه هم اکنون هشت دانشکده شامل زبان و ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی،  علوم پایه، کشاورزی، منابع طبیعی، مهندسی، هنر و معماری، علوم‌ پایه و فنی - مهندسی بیجار است و در حال حاضر ۱۱ هزار و ۲۰۰ دانشجو در ۵۶ رشته کارشناسی،  ۱۱۴ رشته کارشناسی ارشد و ۳۰ رشته دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

این دانشگاه با پذیرش بیش از ۶۰۰ دانشجوی خارجی توانسته است در بعد بین المللی هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.